Vaarwens 1034 op 15-06-2022

1034 Marc 10Mooie herinneringen komen aanwaaien…..

Een opeenstapeling van aandoeningen maken dat onze vaargast Marc (geb. 1939) ongeneeslijk ziek is en zijn laatste dagen leeft. Hij lijdt aan Parkinson, en dat is in een ver gevorderd stadium. Begin deze week is ook gebleken dat een gezwel op een fatale plaats in zijn lichaam woekert. Zijn echtgenote Margriet wil samen met haar man nog éénmaal mooie herinneringen maken en vult op de intake in; “We houden van varen, hebben altijd gezeild met onze zeilboot.”
Op deze mooie zomerdag gaan Marc en zijn Margriet nog éénmaal het water op…

Amsterdam: Het is al vroeg lekker buiten en een stralend zonnetje warmt de wereld op. Dagschipper Marjolein stapt al vroeg in de auto om vanuit Lelystad naar Amsterdam te rijden en voor bootsen Harrie en Ellie is het bijna een ‘thuiswedstrijd’. Het schip is klaar, de rolstoel is gereed, de broodjes zijn aan boord en de koffie pruttelt. We zijn er weer klaar voor…

Een mooi verslag van boots Harrie:

Dit belooft weer een topdag te worden met deze weervoorspelling. Het tentzeil open en alle catering voorbereid, ik loop nog snel naar de Hema, met het altijd vriendelijke personeel, (was dat overal in Amsterdam maar zo) om wat zakelijks te regelen en dan zijn we klaar om de familie te ontvangen.
Op tijd arriveert iedereen, dochter Katinka met man Rogier vanuit zuidelijke richting en dochter Saskia met man Chrétien, vergezeld van moeder Margriet en vader Marc vanuit noordelijke richting. Gelukkig was er geen file op de inmiddels weer drukke wegen.

Met hun komst, komt er jaren schipperservaring aan boord en dat merk je. Marc en Margriet hebben hun leven lang gezeild en de kinderen hebben de liefde voor het varen overgenomen, ieder op hun eigen manier.
Schipper Marjolein doet de introductie en de keuze voor de route, daar hoeft Marc niet lang over na te denken. Hij wil het ruime water op dus snel de trossen los en richting IJmeer, Pampus en lunchen in Muiden. We melden ons aan via marifoonkanaal 4 en draaien het IJ op. De Amsterdamse havens werden en worden nog frequent aangedaan door de familie en nu zijn de rollen een beetje omgedraaid en krijgen wij uitleg over alles wat we aan de kade zien, van gebouwen tot de schommel op de Amsterdam Tower tot leuke haventjes waar je beslist even naar toe moet. Overigens meldt Saskia dat Londen ook mooie havens heeft, maar dat vinden we toch iets te ambitieus voor vandaag.

Nadat we ons gemeld hebben bij de oranjesluizen zwaait de zuidersluis exclusief voor ons open en varen we naar open water, waar Marc zo naar uitziet. Al snel dient zich de ‘vaarwensboost’ aan, een fenomeen waar wij als bemanning inmiddels al aan gewend zijn. Vader Marc wil ook op het beroemdste bankje voorop het schip. Nou dat kan geregeld worden en met z’n allen zorgen we ervoor dat hij even later naast Margriet voorop het schip zit. Er staat best een straf windje en met de wind komen allerlei herinneringen aangewaaid bij hem. Herinneringen van alle zeilreizen die hij heeft gemaakt met Margriet en de kinderen. Deze route voeren ze vaak wanneer ze richting zee gingen.

Marc was een energieke ondernemende man. Als klassiek gitarist was hij docent en gaf veel concerten. Er zullen vast veel gitaristen zijn die op hun cv hebben staan dat ze gestudeerd hebben bij Marc Hermans. Nu lijkt het alsof de natuur een lijstje heeft van functies in je lichaam en er elke keer door de ziekte één uitschakelt. De herinneringen en de muziek speelt nu nog enkel in zijn hoofd. Welk repertoire moet ik naar raden maar wellicht zit daar het concierto de Aranjuez van Rodrigo vast bij.

We smullen in Muiden met uitzicht op het slot, van de heerlijke lunch die Ellie voor ons heeft geserveerd. Helaas, de Groene Draak lag niet in de thuishaven maar zeilers als het zijn, waren ze die ooit al wel eens op hun tochten tegengekomen. En dan weer koers richting Amsterdam, met wisselend elk lid van de familie aan het roer, vakkundig begeleid door schipper Marjolein, voor zover dat nodig is natuurlijk. Voor op het schip op het bekende bankje wisselt de bezetting en op dit plekje komen altijd mooie herinnering naar boven, wordt nagedacht over wat vandaag, morgen en over een tijdje op hen af gaat komen en hoe dat dan weer moet en wordt ook af en toe een traan weggepinkt.

Uiteindelijk zit de hele familie op het voorschip gezellig bij en met elkaar, een mooi plaatje voor ons als bemanning om te zien, daar doen we het voor, hier worden herinneringen gemaakt!
We varen nog even zijkanaal K in en zwaaien naar de vriendin van Marjolein, die daar een mooie woonboot heeft en zetten daarna koers naar de thuishaven.
Het was een mooie enerverende gezellige dag. We hopen dat Marc aankomende nacht wel goed de slaap kan vatten met de mooie herinneringen van vandaag in zijn hoofd, ondersteund met de mooie gitaarmuziek die altijd in zijn hoofd zit…

Vaarwel Marc
Auteur Vaarwens / Harrie

Marc: † 5 juli 2022