Vaarwens 1053 op 11-07-2022

1053 Luc 10Als de stilte doorbroken wordt…

Getroffen door de sloopziekte PSMA is Luc (geb. 1959) zijn leven beperkt tot zijn kamer. Zijn wereldje bestaat uit een kamer van 6 bij 3 meter. Hij krijgt ook erg weinig bezoek en leeft in stilte. Zijn vriendin en mantelzorgster Anneke ziet het aan en onderneemt actie, nadat ze van het hoofd van huishoudelijke dienst van het zorgcentrum de tip van Vaarwens kreeg. Ze vult een intake in en de molen gaat draaien. Vandaag wordt de stilte van Luc doorbroken!

Het is triest en grijs als dagschipper Henri de lange rit van ruim 2 uren vanuit Kollum (Friesland) naar Amsterdam begint, maar onderweg breekt de lucht al een beetje. Ook boots Johan, verpleegster Lyda en aspirant boots Henriette zijn al op tijd aan boord. Samen bereiden ze het schip voor op de komst van Luc in zijn zware elektrische rolstoel…

Een mooi verslag van boots Johan:

Henriette krijgt eerst een rondleiding over het schip want ze gaat vandaag voor het eerste mee “proefvaren”. Lyda legt daarna de bemanning uit hoe de tillift werkt mocht Luc hier voor toiletbezoek gebruik van willen maken. Net als de koffie klaar staat komt het taxibusje met Luc en Anneke aan en heten we ze op de kade van harte welkom.

Aan boord eerst maar even bijkomen van de reis want iedere beweging van Luc kost hem veel energie. Het zuurstofapparaat wordt aangesloten op de stroomvoorziening van de boot terwijl we genieten van de koffie.
Besloten wordt om richting IJmuiden te varen. We vergapen ons aan de industrie en de grote vrachtschepen onderweg terwijl we over de Coentunnel varen. Het blijft raar zo’n weg onder het water. Luc heeft gewerkt in de offshore dus de wereld van varen en havens is hem niet geheel vreemd. Bij het distributiecentrum van de grootgrutter AH zijn de tractors inmiddels weg en rijden de vrachtwagens weer af-en-aan om het land te bevoorraden.

We duiken zijkanaal C in richting Spaarndam en mogen van de havenmeester van de jachthaven aanmeren om de lunch te gebruiken. Terwijl de dames dit verzorgen, verteld Luc dat hij vijfenhalf jaar geleden nog een stoere Harley-biker was tot de ziekte de eerste verschijnselen liet merken. Na veel onderzoeken kwamen de artsen er achter dat hij de zeldzame ziekte PSMA had en kreeg Luc’s leven een geheel andere wending en kan hij nu nog alleen de joystick van de rolstoel bedienen.

Wat mooi om te zien dat Luc een engeltje naast hem heeft. Anneke bezoekt hem iedere dag en laat (soms samen) de hondjes uit. Wat een topper deze vrouw!
Na de lunch varen we richting Centraal Station. De zon is inmiddels goed doorgebroken en dus ritsen we het zeil van het achterschip verder open en nemen Luc en Anneke lekker plaats op het achterdek. Wat hebben deze twee mensen deze dag varen verdiend!
Het wordt weer tijd om naar de haven te varen waar het taxibusje even later aankomt om hen weer terug naar IJmuiden te brengen.

Vaarwel Luc en dankjewel Anneke voor je dagelijkse inzet!
Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Henri, boots Johan, verpleegster Lyda en aspirant boots Henriette voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Jachthaven Spaarndam voor de gastvrijheid tijdens de lunch