Vaarwens 1054 op 12-07-2022

1054 Maria 10Afscheid nemen van de stad…

Onze vaargaste is vandaag Maria (geb. 1930) en ze komt samen met een personeelslid van het tehuis. Ze worden vanuit Alkmaar gebracht door de Wensambulance Amsterdam. Maria is bezig met haar laatste stukje en lijdt ook aan de ‘vergeetziekte’ maar ze heeft nu nog wel het besef dat ze zo graag nog in Amsterdam wil varen. Christine van de verzorging regelt dat dit mogelijk gemaakt gaat worden en vandaag is Maria haar afscheidsvaardag…
Het wordt de komende weken zomer, dus heerlijk weer om aan boord te vertoeven. Dagschipper David, aspirant schipper René en boots Gerrit verzamelen zich aan boord en treffen de voorbereidingen.

Een mooi verslag van David:

Wat hadden we een mooie dag. Het weer was prachtig, de vaarwens was prachtig.
Maria en haar gevolg arriveren mooi op tijd. Na een korte uitleg, gooien we de trossen los. Maria heeft gelijk de ‘Vaarwensboost’ want ze komt van de brancard en gaat heerlijk in een luxe stoel zitten. Omdat Maria een Amsterdamse in hart en nieren is, wilden we graag Amsterdam in.
Aspirant schipper René en ondergetekende hadden dat nog nooit gedaan, dan kunnen we dat dus wel. René met waterkaart en goed research… het moet lukken!

Bij het Oosterdok gaan we Amsterdam in, via de Nieuwe Herengracht naar de Amstel. Dank aan waternet. Twee brugwachters fietsten met ons mee en openen om en om de bruggen voor ons, DANK!
Maria (zeg maar Rie) kijkt haar ogen uit. Een ’trip down memory lane’. We zien Nemo, het Scheepvaart Museum, het VOC Schip, de Hortus Botanicus, de Stopera, Carré, de Magere brug, het Amstel Hotel en veel meer! Rie geniet en veel beelden van vroeger komen weer naar boven, “Kijk, daar heeft mijn vader nog steentjes gestapeld”, aldus Rie.

Voor de lunch meren we aan op een plek waar het niet mag. Maar gelukkig zijn wij de Vaarwens en een paar vriendelijke water BOA’s en de politie zien het door de vingers. Een beetje illegaal hebben we van de heerlijke lunch genoten en dat had ook wel weer wat… Na de Lunch dezelfde weg terug, wederom perfecte service van Waternet, de bruggen gingen één voor één voor ons open en we voeren in rap tempo retour.

Omdat we mooi op tijd waren, was er nog ruimte om Zijkanaal K in te varen. Ook daar nog even genieten van het mooie uitzicht, de pittoreske omgeving, het prachtige weer en elkaar. Rie is dankbaar en moe, het was een enerverende dag voor haar, maar ook voor ons allen.

Vaarwel Maria
Auteur Vaarwens / David

Dagschipper David en bootsen René en Gerrit voor hun inzet
WensenAmbulance Amsterdam voor het vervoer en de verpleging