Vaarwens 1055 op 13-07-2022

1055 Yvonne 10Weer een beetje zoals vroeger…

Onze gast van deze dag is Yvonne (geb.1957), die samen met haar naasten de vaardag komt beleven. Yvonne is erg verzwakt en ligt de hele dag in bed want de ongeremde celdelingsziekte teistert haar lichaam. Ze heeft de hoogste stand van extra zuurstof en snakt naar lucht. In het verpleeghuis wordt hen een brochure van Vaarwens aangereikt en zoon Daniel wordt enthousiast. Samen met dochter Marloes vullen ze de intake in en vermelden daarbij; “Mijn moeder is opgegroeid in Zaandam. Zij is ook altijd gek geweest op Amsterdam. Ze houdt van mooie panden, geschiedenis, pittoreske plaatjes en natuur. Ze is groot fan van de Nederlandse kust. Aan de kust liggen vele herinneringen. Wellicht dat dat wat inspiratie geeft voor een mooie tochtje…”
Die inspiratie hebben wij zeker en vandaag gaan we Yvonne verwennen…

De Aankomst van Yvonne met de ambulance is wat later vanwege een defecte brancard, want deze moest om worden geruild in Amsterdam. Er volgt gezellige aankomst en een hartelijk ontvangst van Yvonne en de rest van deze warme familie, waaronder dochter Marloes, zoon Daniel en vriendin Rowan, zus Marian met haar dochter Miriam. De ambulance chauffeur Paul en verpleegster Janke verontschuldigen zich voor de vertraging, maar niet getreurd, we zijn er en gaan er een prachtdag van maken.

Het is een zomerse dag met een heerlijk verkoelend briesje. Deuren en dakluiken en de tent gaan lekker open. Er wordt een vaarplan gemaakt en de keuze valt op route naar de Zaan omdat hier de roots van Yvonne liggen. Familie is opgegroeid in Zaandam, Yvonne is na vele omzwervingen weer terug in de Zaanstreek. Doordat wij pas laat zijn vertrokken, genieten wij al varende van de lunch. Vlotte schutting door Wilhelminasluis / soepele medewerking van alle bruggen en de spoorbrug zat enorm mee…Als laatste brug passeren wij de noodbrug bij de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer en keren dan weer terug omwille van de tijd. Yvonne geniet van de aanblik over haar de Zaan en de aangelegen huizen en fabrieken. Dit is nog even terugkomen en jeugdherinneringen ophalen.

Ter hoogte van de Amsterdam Marina had Yvonne nog genoeg energie om nog even door te willen varen en te genieten van alle indrukken van Amsterdam. De familie haalde herinneringen op van de vele tochten die ze vroeger hadden ondernomen, zoals de tocht naar Bali van Marloes, Daniel en Rowan. De schitterende vaartocht van vandaag deed ze verzuchten: “Het was weer even net als vroeger…”

We hebben aan het einde van deze prachtdag een dankbare Yvonne aan boord, maar ook de familie uit dit bij het afscheid. Yvonne is nu uitgeput maar gaat de ambulance in met een lieve voldane glimlach… Daar hebben we het voor gedaan Yvonne…

Vaarwel Yvonne
Auteur Vaarwens