Vaarwens 1071 op 18-08-2022

1071 Annie10Nog éénmaal het gevoel beleven.

Vandaag is Annie (geb. 1936) onze gaste. Ze heeft een CVA gehad en daarnaast loopt het motortje op de laatste zwakke tikjes. Ze heeft vroeger veel gevaren met haar man en wil nog zo graag een maal dat gevoel beleven. Via de stichting Wensambulance oost Nederland komt haar hartenkreet bij ons binnen en we gaan aan het plannen. Vandaag wordt haar dag!

Nadat de hittegolf middels flinke onweersbuien het land uitgedreven is, waarbij de natuur haar dorst weer een beetje heeft gelest en de MS Vaarwens is schoongespoeld, gaan we weer een mooie dag maken. Dagschipper Anita, en bootsen Harrie en Henriëtte zorgen dat alles is voorbereid op brancardbezoek en de catering is in huis. De zon schijnt weer en iedereen heeft er zin in.

Een mooi verslag van boots Harrie.

We komen alle drie ruim op tijd aan op de vaarwens. Vandaag is een dag met 3 vrijwilligers die elkaar nog niet kennen omdat Anita en Henriëtte net aan ons geweldige vrijwilligersbestand zijn toegevoegd. Anita (schipper) is net met pensioen en heeft als schipperskind veel ervaring op de binnenvaart en de laatste jaren als schipper van de bekende rondvaartboten in de grachten van Amsterdam. Ze dacht bij aanvang van het pensioen dat ze nooit meer zou varen maar raakte op de hoogte van het bestaand van St Vaarwens en is nu alweer in de gelegenheid om al haar kennis en ervaring in te zetten als schipper om mooie vaarwensdagen te maken.

Henriëtte kwam via een zijweg in contact met Vaarwens en heeft inmiddels een kennismakingsvaart gemaakt om te kijken of ze het wat vond. Nou ik heb de vraag nog niet gesteld of een enthousiast jazeker klinkt door het schip. Alles wordt samen nog even langsgelopen van knopjes op het schip tot knopjes op het fototoestel en van fenders en lijnen tot de werking van de laadbrug achterop het schip opdat we klaar zijn om een brancard aan boord te nemen. Dit alles wordt rijk gelardeerd met een flinke dosis humor, we zitten alle drie op dezelfde golflengte wat dat betreft. Wij zijn klaar om onze gasten te ontvangen en er voor hen een feestje van te maken.

Dan gaat de Vaarwenstelefoon en krijgen we de melding dat het ietsje later wordt door een kleine file maar toch niet veel later staat de ambulance van Wens ambulance Oost Nederland voor onze neus.
De deur zwaait open en we begroeten onze gast Annie en haar dochter Karin, die begeleid worden door Geert en Ine van de Wens Ambulance. Na een hartelijke begroeting installeren we ons op het schip. We doen de introductie en de keuze valt op de route Zaan en Zaanse schans. Een goede keuze want daar is altijd veel te zien en de Zaanse schans blijft altijd zeer de moeite waard.

We varen de thuishaven uit richting Voorzaan en dat we ervaren schippersgasten aan boord hebben blijkt al snel want Karin helpt meteen met de lijnen. Iedereen geniet van alles op de wal en het verkeer op het water en om weer het water onder ons door de voelen glijden. We varen de Zaan tegemoet en de sluis en de brug wacht al op ons met rood groen licht. Je moet als vrijwilliger oppassen dat je niet te veel went aan de geweldige service die de vaarwens altijd krijgt van bruggen en sluizen want wanneer je privé vaart is dat niet altijd het geval en dat kan ook niet. We varen de Zaan op en proberen wat uitleg te geven zo hier en daar. Soepel bereiken we de Zaagmolen het Jonge Schaap en gaan eerst aan de lunch die Anita en ik voor ons hebben bereid.

Daarna is er tijd voor de geschiedenis van de molens. We worden altijd hartelijk ontvangen en voor we het weten staat een vrijwilliger van de molen met een maquette op het schip om ons alles uit te leggen over de geschiedenis en de werking van de molen. Interessant allemaal om bij stil te staan. Anita vanuit haar ervaring bij de rondvaartboten en ook de vrijwilligers van de molens hebben dezelfde ervaring. De toeristen anno 2022 hebben allemaal haast en weinig tijd om stil te staan bij al dit moois. Jammer.

We aanvaarden te terugreis en tijdens de vaart raken we geboeid en geëmotioneerd door Annie die de gedichten van von Goethe declameert tijdens de tocht. Wat een mooie vrouw die er geweldig uitziet en altijd weer naar mogelijkheden zoekt ondanks leeftijd en gezondheidstoestand. Petje af.
We passeren de sluis weer en ik vaar het schip richting thuishaven terwijl Henriëtte met Karin op het voordek en Anita met Annie op het achterdek de meest diverse onderwerpen bespreken. Wat een heerlijke sfeer heerst er dan zo op het schip. Maar de thuishaven en het einde van de tocht dienen zich aan, we meren af en na een laatste groepsfoto nemen we afscheid van onze gasten. Het was een topdag en iedereen heeft genoten. Hopen dat de thuisreis nu zonder file zal verlopen.

Vaarwel Annie
Auteur Vaarwens / Harrie

Dagschipper Anita en bootsen Harrie en Henriette voor hun inzet
WensAmbulance Oost-Nederland voor het vervoer en de verpleging