Vaarwens 1114 op 05-11-2022

1114 Meta 10ALS je nog graag met je gezin wilt genieten…

Nog dagelijks maakt de ziekte ALS slachtoffers en ook onze gaste van vandaag trof het wrede lot. Meta (geb. 1954) kan al niet meer eten en niet spreken. Haar ledematen kan ze nog (hetzij met enige moeite) gebruiken en nu ze dat nog kan, lijkt het haar heel mooi om een dag met haar gezin (man en drie kinderen) nog een dagje het water op te kunnen. We slaan aan het plannen en Meta krijgt per toeval deze prachtige zaterdag aangeboden…

In Amsterdam wordt de blauwe lucht geschakeerd met witte bloemkoolluchten. Dagschipper Sido en bootsen Saskia en Gerrit maken het schip klaar voor ontvangst van het gezin dat uit Oosterland (Zeeland, vlak bij Bruinisse) moet komen.

Een mooi verslag van onze vrijwilliger Saskia:

Met druilerig weer kwamen schipper Sido, bootsen Gerrit en Saskia aan bij de Vaarwens. Zou het weer zo blijven of zouden de Goden Meta goed gezind zijn en toch nog de sprinkler dichtdraaien? Rond half elf kwam hun zoon uit Zeist binnen waaien. Dus gauw de koffie aangezet voor het eerste welkom in het lekker warme stuurhuis. Al snel daarna kwam het telefoontje dat onze hoofdgast op de parkeerplaats stond. Hele blije en gezellige mensen kwamen uit de auto met een big smile en vol enthousiasme om deze dag te gaan beleven.

Koffie met een soesje voor echtgenoot Henk maar niet voor Meta, ze heeft een maagsonde want eten en drinken gaat niet meer. Na een kort oponthoud bij de slagboom - ja je moet wel in zicht van de camera staan anders gaat de boom niet open - voegde ook dochterlief en haar man zich bij het gezelschap.
Meta en haar man hebben beiden hun partners verloren. Ze mochten samen weer een nieuwe weg inslaan, en zijn nu alweer 5 jaar gelukkig getrouwd, totdat ALS alles op zijn kop zette. Graag hadden ze ook de kleinkinderen mee genomen maar dat ging helaas niet. Ook haar zoon in Amerika kon er niet bij zijn. Even uit Amerika overkomen om een paar uurtjes te varen, dat gaat natuurlijk niet. De foto's zullen hem zeker blij maken als hij ziet hoe iedereen genoten heeft.

Maar wát een lief en positief samengesteld gezin. Wát een lieve zorgzame man die zijn vrouw met alles bijstaat. Heel rustig, bescheiden, je hoort hem niet, maar ziet met hoeveel zorg hij Meta omringt en haar zichzelf laat zijn. De spraakcomputer is niet echt veel gebruikt. Was ook niet nodig, je kon zo wel zien dat Meta en ook de anderen het naar hun zin hadden. Ook de andere hulpmiddelen konden opgeborgen blijven. Ze had echt een goede dag vandaag zodat ze heerlijk kon genieten en rustig kon rond scharrelen aan boord. Zelfs nog even aan dek is geweest ondanks de wind om ook dat te ervaren.

Al snel werd besloten de Zaanse Schans te bezoeken en de trossen gingen los. Koffie met wat lekkers er bij kon ook al varend genuttigd worden. Muiden was niet echt een optie vanwege het weer, want er stond toch nog best wat wind. Daarbij ging het aanmeren in Muiden ook al niet vanwege de MPM, een roeiwedstrijd voor sloepen van Muiden naar Pampus en weer terug.

De sluizen en bruggen op de Zaan zaten mee, nou ja… we moesten zowel op de heen als op terug weg even geduld hebben bij de spoorbrug. Dat mocht de pret niet drukken, want er was genoeg te zien en te vertellen.
Sido en Gerrit konden eindeloos veel vertellen over de Zaan en omgeving, de gebouwen en huisjes die we passeerden. Onze gasten hingen aan hun lippen. Een bezoek aan de houtzaagmolen Het Jonge Schaap kon natuurlijk niet ontbreken. Ook daar kreeg men weer veel informatie van de enthousiaste vrijwilligers.

Ondertussen zorgde Saskia er voor dat de lunch op tafel stond, opdat men direct bij terugkomst kon aanvallen. Op de terugweg nog even bij Royal Huisman langs gevaren, waar een heel groot luxe zeiljacht te bewonderen was. Het Veronica schip nog even gegroet en toen was de dag alweer voorbij. De energie was bij Meta nu ook een beetje op… De lange weg naar huis moest weer aanvaard worden na deze fijne dag.

Dank jullie voor de warmte en gezelligheid die we met jullie mochten delen. We wensen jullie heel veel kracht toe voor nu en in de toekomst en dat jullie nog meer mooie herinneringen mogen maken.

Vaarwel Meta
Auteur Vaarwens / Saskia

Dagschipper Sido en bootsen Saskia en Gerrit voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers