Vaarwens 1144 op 17-3-2023

“Vijf Gezusters” 1144 Korrie10

Vandaag zijn we op stap met Korrie en haar 4 zussen. Korrie Veenhuizen- Postmus is 79 en door haar medische situatie en twee keer een CVA nagenoeg geheel hulpbehoevend. Korrie wordt dan ook gebracht door de Stichting Wensambulance Noord Nederland en één van haar zussen rijdt mee in de ambulance. De andere zussen komen met eigen vervoer. De zussen komen, op één na die uit Amersfoort komt, uit Groningen en hadden dus een lange weg te gaan naar Amsterdam- Noord. Korrie had zich al een jaar geleden opgegeven voor een rondvaarttocht met een andere schip maar kon toen niet mee door haar medische situatie en de beperkingen van dat schip. Gelukkig hebben de zussen het er niet bij laten zitten en kwamen ze terecht bij de Stichting Vaarwens. Uiteraard proberen wij het schijnbaar onmogelijke toch mogelijk te maken. Op 17 maart was het dan eindelijk zo ver.

Eenprachtig verslag van schipper René:

Even voor 10 uur zijn ondergetekende en bootsen Aleid en An aan boord om de boot klaar te maken. Aleid heeft een overvolle tas met broodjes en lekkers mee van de Hema want we zijn in totaal met 10 personen vandaag. De zon schijnt en het wordt meteen lekker warm aan boord. De thermostaat kan zowaar weer wat naar beneden. We lijken een mooie dag te krijgen.
Om kwart voor elf verschijnt zus Geke uit Amersfoort en spoedig daarna komt de wensambulance met de andere zussen aan bij de Vaarwens.

Even later zitten de zussen Korrie, Geke, Goke, Anja en Antje aan de koffie en ook de bemanning van de wensambulance was wel toe aan een bakkie. Geweldig Melanie en Jaap wat jullie doen om deze wens mede mogelijk te maken.

In Leiden vaart het schip de “Vijf Gezusters” rond in de historische binnenstad. Dit schip is in 1929 in Groningen gebouwd. Vandaag is de Vaarwens ook een beetje de “Vijf Gezusters” met deze 5 Groningse zussen aan boord. Omdat het al wat later is wordt snel gevraagd waar de dames graag naar toe zouden willen. De keuze wordt gemaakt om naar de Zaanse Schans te gaan. We moeten echter ook rond 3 uur weer terug zijn want de terugreis naar Groningen is ook nog lang en de gezondheid van Korrie broos.

We besluiten snel los te gooien, maar voor dat we dat kunnen doen wacht ons nog een hele grote verrassing! We krijgen namelijk een donatie van Kringloopcentrum ’t Trefpunt in Marum van één van de zussen van wel € 1000,- en daar zijn we met recht even sprakeloos van. Geweldig bedankt voor dit gebaar en deze prachtige donatie. We gooien los en geven een beetje gas richting de Zaan om de spoorbrug van 12.15 uur te halen. Dit lukt dankzij een snelle schutting en een vlotte bediening van de bruggen. Even voor half één leggen we aan bij Het Jonge Schaap. Korrie doet even een schoonheidsslaapje en de zussen en Melanie en Jaap gaan de molen bekijken terwijl we de lunch klaar maken. De molenaar komt ook nog even aan boord om Korrie persoonlijk gedag te zeggen. Dank voor de geweldig gastvrijheid. We zetten de lunch klaar maar gooien eerst de trossen los om niet te veel tijd te verliezen. Genietend van de lunch en het uitzicht varen we rustig terug over de Zaan. Met gemak halen we de spoorbrug van 13.45 uur. We verhuizen Korrie van achteren, waar ze tot nu toe was samen met haar zussen, naar de plaats naast de schipper zodat zij nog beter kan zien wat er allemaal om haar heen gebeurd. Ze ligt stil te genieten met haar zussen één voor één aan haar zijde.

Door de vlotte passage terug hadden we nog een kwartiertje over om een rondje door de Coenhaven te maken waar we vrolijk zwaaiend begroet werden door de vluchtelingen op de Galaxy. Vervolgens maken we ook nog een rondje door de Mercuriushaven waar diverse schepen, gemeerd op boeien, soja en veevoer lagen te lossen in binnenvaartschepen.
Klokslag 3 uur leggen we aan in de Amsterdam Marina waarna Korrie en haar zussen na een mooie dag, voldaan en vol met mooie herinneringen instappen voor de lange weg terug. “Vijf gezusters” bedankt voor jullie komst. Ook wij houden ook een mooie herinnering over aan deze bijzondere vaardag en jullie gezelschap. We wensen jullie heel veel sterkte toe.

Vaarwel Korrie
Auteur Vaarwens / René (mede namens Aleid en An)

Dagschipper René en boots Aleid en An voor hun inzet
Wensambulance Noord Nederland voor het vervoer en de verpleging

Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Een lief bericht van de zussen:

Lieve mensen,

Wat hebben jullie met elkaar ons een bijzondere dag bezorgd!! Met de wensambulance Noord Nederland werd onze zus Korrie om 9 uur op gehaald. Met dank aan de chauffeur Jaap en verpleegkundige Melanie kwamen we om 11 uur aan bij de haven in Amsterdam. De andere 4 zussen van Korrie waren hier inmiddels ook. We werden hartelijk ontvangen door  schipper Rene en door de bootsen Aleid en Anne. We voeren een prachtige route waarvan we als 5 zussen enorm hebben genoten. Kort samen gevat: Grote waardering voor de aandacht en zorg waarop jullie Korrie, samen met haar zussen een onvergetelijke dag hebben bezorgd. Een dag met een gouden rand!!!
Met vriendelijke groet, mede namens mijn zussen,

A. Beimers-Postmus

Korrie111