Vaarwens 1145 op 20-03-2023

1145 Jacob 10De natuur huilt mee…

Onze vaargast is Jacob (geb. 1966) en hij trof het niet. Veel te jong overkomt hem de kanker en nu al met uitzaaiingen door het hele lichaam… Op de intake staat vermeld; “Jacob heeft altijd veel gevaren maar dan met een zeilboot. Heeft ook een eigen zeilboot (ge)had. Hij heeft altijd erg genoten van het leven, maar nu ligt hij sinds een week in het hospice en gaat elke dag achteruit.”
Er is spoed bij, dus de eerstkomende dag wordt ingepland en vandaag gaat Jacob varen… !

In Amsterdam is dagschipper Foeke al vroeg aangekomen en aspirant schipper Niels en boots Lyda zijn ook mooi op tijd. Ze treffen de gebruikelijke voorbereidingen en keurig op schema zijn ze klaar om Jacob en zijn naasten te ontvangen. Het gezelschap komt helemaal uit Almelo en ze worden gebracht met de bus die het hospice (met chauffeur) ter beschikking stelde.

Een mooi verslag van dagschipper Foeke:

Net even over 11.00 uur kwam de bus met bestuurder Maarten en de familie Klooster aan op het Kraanspoor, helaas wou het zonnetje ze niet verrassen en regende het pijpenstelen. Gewapend met paraplu en regenjas, kregen we de familie toch aan boord en konden we genieten van de verse koffie en de door de familie mee genomen heerlijke taartjes. Jacob had mee genomen; zijn broer Peter met de dochters Isabel en Laura en ook zijn vader Roel en moeder Tjitske. Volle bak dus voor de Vaarwens en na de koffie even het gebruikelijke welkomstwoordje en natuurlijk de vraag waar gaan we heen. Aangezien iedereen van varen hield en dan ook nog op een zeilboot was er de vraag rondje Pampus is dat mogelijk, nou dat was natuurlijk geen probleem.

Rond 13.00 uur waren we bij de haven van Durgerdam om daar te lunchen, maar helaas was er geen ligplaats beschikbaar en hebben we het schip voor anker gelegd net buiten de haven, wat ook leuk is en het uitzicht zeker zo goed. Ondertussen had Lyda - de door de Hema geleverde - broodjes mooi versierd en klaar gemaakt waarna we konden genieten van een heerlijke lunch. Na de Lunch het anker weer op en richting Pampus. Op de vraag wie er aan het roer wil, stond vader/opa Roel vooraan en stuurde de Vaarwens in een koersrechte lijn naar Pampus. Daarna wilde ook broer Peter het wel even proberen. Jacob vond het allemaal wel best hij zat mooi in de rolstoel op de brancardlift en genoot van het uitzicht.

Tijdens een gesprekje met Jacob, kwamen we er achter dat we met een beroemdheid rond toerden. Jacob is namelijk muzikant bij de band Mystez geweest en die heeft diverse albums uitgebracht. Natuurlijk konden we het niet laten om daar wat op los te googelen en inderdaad we vonden muziek waar je de hele dag verder van wakker bleef… Jacob had het naar zijn zin en praatte veel, maar ook over zijn ziekte die bij hem zo wreed verloopt van hoop, naar de diepste put met op het laatst het bericht uitbehandeld…
Jacob vertelde; “Ik ben er nog niet aan toe maar ik heb geen keuzes meer!”
Ook vader Roel was al de hele dag vrolijk en genoot van de dag met de kapiteins pet op en vertelde honderd uit over vroeger, maar achter de humor van de man, kon je zijn verdriet lezen.
Hij vertelde; “Ik zou zo graag met Jacob willen ruilen, het hoort niet zo, want ik ben aan de
beurt, maar ook die keuzes hebben we niet!”

Ondertussen waren we alweer bij de Oranjesluizen en na een vlotte schutting zijn we nog even door naar het Vliegenbos en Nieuwendam gevaren met het café ‘t Sluisje en de mooie woonarken. Jacob en aanhang keken hun ogen uit naar al het moois op het water in Amsterdam. Rond 16.00 uur waren we weer terug bij de Marina en namen we afscheid. Ook al huilde de natuur vandaag mee en regende continue, toch heeft het de dag niet verknoeid en hebben Jacob en familie, maar ook de bemanning van de Vaarwens genoten van een heerlijke vaardag met veel humor en verdriet!!

Vaarwel Jacob
Auteur Vaarwens / Foeke

Dagschipper Foeke en bootsen Lyda en Niels voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats