Vaarwens 1148 op 04-04-2023

1148 Nel 10‘Nog leuke dingen doen…’

Onze Vaargaste vandaag is Nel (geb. 1937). Ze kreeg pas te horen dat ze niet lang meer te leven heeft en nu heeft ze besloten alleen nog maar leuke dingen te gaan doen. Ze heeft haar zoon al verloren, maar haar kleinzoons Tim en Mark (zijn al mannen) vinden Stichting Vaarwens via een vriendin en vullen een aanvraag in op onze website. Nel kan nog een paar stapjes doen, dus komen ze met eigen vervoer vanuit Baarn naar de Amsterdam Marina.

Op de MS Vaarwens is het een stuk rustiger dan de afgelopen dagen, toen die harde en koude oostenwind veel onrust bracht door het gegil van de antennes, stagen en masten in de haven. Dagschipper René en zijn echtgenote Francoise maken het schip klaar voor ontvangst en leiden daarbij aspirant vrijwilliger Rogier door het schip en leggen alle ins en outs uit. De koffie pruttelt, en nu maar wachten op onze gasten…

Een prachtig verslag van schipper René:

Na een rondje over het schip gaat de telefoon. Het is Tim. Hij en zij oma (Nel) verwachten om 10.20 uur aan te komen bij de Vaarwens. We nemen nog een kop koffie en maken van de gelegenheid gebruik om nog wat procedures door te nemen.
Op de aangegeven tijd zien we Tim samen met zijn oma Nel aan komen lopen. Nel achter de rollator en ze heeft er stevig de pas in. Ze heeft er duidelijk zin in. Dat is ook niet zo gek want het is dan nog wel een beetje koud maar er is weinig wind en de lucht is strak blauw. Ook de rest van de familie komt op het zelfde moment aan: Kleinzoon Mark met zijn vrouw Laura, kleindochter Sarah en schoondochter Leyla. De familie woont in verschillende uithoeken van het land dus het is meteen een mooie gelegenheid om gezamenlijk de dag op een zeer aangename manier door te brengen.

We gaan aan boord en daar blijkt al snel dat Leyla en ondergetekende op ongeveer 3 straten van elkaar zijn opgegroeid. Er zijn dan ook veel gezamenlijke herkenningspunten. Tijdens de koffie overleggen we waar Nel graag heen wil, want Nel is de baas vandaag. Uiteindelijk blijven er 2 opties over voor de familie: De Zaan of De Amstel. Nel hakt uiteindelijk de knoop door. We gaan naar de Zaanse Schans.

Even voor elf uur zijn we los en we varen op ons gemakje richting Zaan. Het doel is om de Spoorbrug van 12.17 uur te halen zodat we om half één kunnen aanleggen bij “Het Jonge Schaap” voor de lunch.. Op het kanaal zien we nog een enorme tanker aankomen die moet afmeren in de haven tegenover de Zaan. Bij de Wilhelminasluis hebben we een tegenschutting van twee binnenvaart schepen. Dat duurt even maar gelukkig hebben we de tijd. Het is heerlijk weer en de familie vindt afwisselende plekjes op het schip uit de wind en in de zon en genieten van het mooie weer en het mooie uitzicht.

Precies om half één legt Rogier de Vaarwens aan en genieten we van de lunch die door Françoise is klaargezet. Water maakt hongerig dus het smaakte weer bijzonder goed. Tijdens de lunch kwam één van de gastvrouwen wel even bezorgd vragen of we nog even de molen in kwamen. Uiteraard hebben we haar gerust gesteld en na de lunch is de familie samen met Rogier aan land gegaan. De ontvangst door de vrijwilligers aldaar was weer uiterst hartelijk.

Even na half twee waren we weer los en zijn we op ons gemak terug gevaren. Passage van bruggen en sluis ging bijzonder voorspoedig en ruim voor drie uur draaiden we - dank zij de vakkundige stuurmanskunsten van Sarah - het Noordzeekanaal weer op. Tijd over om nog even naar het C.S. te varen, nog wat langer te genieten en nog meer Vaarwens boost op te nemen.

Nel heeft niet lang meer maar wil nog leuke dingen gaan doen. Haar zus uit Canada komt over eind deze maand en ook wil ze nog graag met een vriendin naar de Ardennen. We hebben haar zo veel als maar mogelijk is proberen in te stralen met positieve energie om dat allemaal mogelijk te maken. We hopen dat het gelukt is maar één ding was duidelijk. Nel straalde van oor tot oor toen zij even na vier uur aan wal stapte voor de reis terug naar Baarn met kleinzoon Tim, dus we hebben goede hoop.

Lieve familie, bedankt voor een mooie dag op de Vaarwens. Wij hebben net zo genoten als jullie.

Vaarwel Nel
Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René, boots Francoise en Rogier voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats