Vaarwens 1165 op 29-05-2023

Op een mooie Pinksterdag (samen in de zon) 1165 Theo 10

Onze vaargast vandaag is Theo (71 jaar) die samen met zijn Petra, zijn twee zonen Remco en Benny en vriend Wouter de vaardag komen beleven. Theo is gebonden aan zijn rolstoel na een CVA in 2010 waarbij hij half verlamd raakte. Sinds die tijd wordt hij verzorgd door zijn Petra. Door zijn liefde voor Petra is hij uiteindelijk vanuit Amsterdam via Almere in Culemborg terecht gekomen. De klachten van Theo worden er niet beter op. Dit was reden voor zoon Remco om een aanvraag in te vullen via de site van de Stichting Vaarwens.
Remco schrijft: “De wens is om mijn vader nog volop te laten genieten binnen het fysiek haalbare. Mijn vader heeft vroeger bij de marine gevaren als matroos waar hij het altijd nog over heeft. Varen zit bij ons in het bloed (Remco heeft zelf ook 14 jaar bij de Marine gevaren). Ik wil graag voor mijn vader een mooie dag op het water organiseren en mooie herinneringen maken”. Dan ben je bij de Stichting Vaarwens aan het juiste adres.

Een prachtig verslag van schipper René volgt:

Op deze 2e Pinksterdag 2023 word ik al vroeg wakker van de geur van verse broodjes. Onze huissponsor en bereider van de lunch (HEMA) is deze dag namelijk gesloten dus Françoise heeft deze taak overgenomen. De lat lag natuurlijk hoog en vers gebakken broodjes horen daar uiteraard bij. Even na 9 uur zijn we als bemanning compleet en maken we de Vaarwens klaar voor de dag.
We zijn bijna klaar als even na half 10 Theo en Petra al arriveren met de Valys taxi vanuit Culemborg. Het is een zondag, dus bijzonder rustig op de weg. De reis was dan ook bijzonder voorspoedig verlopen. We gaan er voor zitten en schenken de koffie in. Theo laat weten dat de dag nu al mooi is en dat de glimlach niet meer van zijn gezicht af gaat. Op de vraag of hij er al over na heeft gedacht waar de tocht heen moet gaan volgt een resoluut antwoord: “Amsterdam in”. Dat is dan duidelijk en we zeggen toe dat we ons best gaan doen.
Even later verschijnen Benny en Remco vanuit Almere en ook vriend Wouter schuift aan. We geven nog wat toelichting over de stichting en het schip en gooien snel de trossen los om richting Oosterdok te varen. Daar aangekomen roepen we aan via de marifoon voor bediening van de bruggen, maar met een platte mast onder de spoorbruggen is contact maken blijkbaar erg lastig. We willen het al opgeven en overgaan op plan B als een sleeptransport, dat ook de Amstel op moet, ons via de marifoon vertelt dat de brugwachters onderweg zijn. Dan gaat het vlot en samen met het transport passeren we alle bruggen van de Nieuwe Herengracht en de Amstel. Theo had ondertussen op de verhoging naast de stuurstand plaatsgenomen met zijn rolstoel en geniet van zijn geboorte stad.

De Hortus, de Magere brug, Carré, het Amstelhotel en uiteindelijk de Berlage brug glijden voorbij. De glimlach op het gezicht van Theo werd steeds groter. Bij de Berlagebrug horen we van de brugwachter dat we dezelfde weg terug moeten nemen later op de middag omdat de Omvalhefbrug richting Weespertrekvaart is gestremd. We laten weten dat we graag rond 13.30 uur terug willen als dat mogelijk is.
Tijd voor de lunch en we vinden een mooie ligplaats ter hoogte van Duivendrecht. De tent hebben we toch maar even dicht gemaakt. Het was dan wel een prachtige dag maar de koude wind waaide op deze ligplaats recht van achteren de Vaarwens in. De overheerlijke broodjes die ondertussen verder klaargemaakt waren smaakten ons uitstekend. Na de lunch de trossen los en verder richting Oudekerk aan de Amstel. Dit hebben we net niet gehaald want we hadden een afspraak voor de bruggen terug. Remco en Benny bedankt voor jullie stuurmanskunsten op dit traject.

Wat er toen gebeurde was geweldig. Eén voor één gingen alle bruggen op rood/groen en in één vloeiende beweging konden we terug naar het IJ. Brugwachters waternet, jullie zijn super en hebben Theo en ons allemaal een superdag bezorgd.
Door de snelle passage hadden we nog tijd over voor een rondje Nieuwendam (zijkanaal K) en Mercuriushaven en even na 4 uur lagen we weer vast in de Amsterdam Marina. De glimlach was er nog steeds. Theo bedank voor jouw gulle glimlach en positiviteit gedurende de hele dag en heel veel sterkte. Petra, Remco, Benny en Wouter heel erg bedankt voor jullie geweldige gezelschap en mooie verhalen. Hier doen we het voor en op deze manier genieten wij net zoveel als jullie van deze mooie Pinksterdag.

Vaarwel Theo
Auteur vaarwens/ René

Dagschipper René, bootsen Francoise en Gerrit voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers