Vaarwens 1170 op 07-06-2023

"Elke minuut langer bij jullie aan boord is goud waard"
1170 Ruud 10
Onze gast van vandaag is Ruud (geb. 1944). Hij is linkszijdig verlamd en krijgt sondevoeding via zijn buik. Dat laatste is misschien nog wel zijn grootste belemmering. Boergondiër Ruud zou zó graag mee willen eten van de heerlijke lunch...
Twee weken geleden is hij overgeplaatst naar een revalidatiecentrum want hij is medisch ontslagen uit het ziekenhuis. Vandaag komt Ruud een vaardag beleven met zijn vrouw, zoon, dochter en schoondochter.

Een mooi verslag van boots Marjon O:
Op een zonovergoten 7 juni ontvangen wij op de Vaarwens, Dhr. Ruud Verzijlbergh met zijn vrouw Ineke. Ook zijn 2 dochters Babs en Carmen en schoonzoon Ken varen mee vandaag.
Rond 10.15 uur arriveren zij met de wensambulance. Bert en Annemiek zullen vandaag de medische zorg verzorgen. Ruud is linkszijdig verlamd en krijgt sondevoeding. Het is gelijk een gezellige boel op de Vaarwens. Ruud heeft er erg naar uitgekeken! Het liefst zou hij in Rotterdam rondvaren, daar ligt zijn hart, maar is erg dankbaar dat wij vandaag met hem en zijn familie op pad gaan. Nu eerst een bakkie, iedereen heeft zich lekker geïnstalleerd in de kuip, Ruud er gezellig bij op de brancard.  Tijd voor een welkomstwoordje van schipper Anita. Ze vertelt over het ontstaan van stichting Vaarwens, de Meander en de nieuwe Vaarwensboot. Girlpower vandaag, met een vrouwelijke schipper en boots. We maken met elkaar een vaarplan en Ruud geeft aan graag naar de Zaanse Schans te willen. Trossen los en gaan!
Na een kwartiertje genieten in de kuip, kijkend naar de grote boten, geeft Ruud aan dat hij graag naast de schipper zou staan. Wat een machtig uitzicht! We varen langs de Voorzaan, door de Den Uylbrug naar de Wilhelminasluis. We missen helaas net de spoorbrug dus moeten daar even wachten. Dan krijgen we de molens van de Zaanse Schans in zicht. We hebben mazzel want ze draaien allemaal! Wisten ze soms dat wij eraan kwamen? We meren aan bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Deze molen is een bovenkruier: alleen de kap wordt in de wind gezet door middel van een lier, het zogenaamde kruirad, dat op de stelling wordt bediend.
Het is tijd voor een heerlijke lunch die weer geweldig is verzorgd door HEMA Amsterdam. Dit is een moeilijk moment voor Ruud. Hij vertelt me later: "Marjon, ik ben een Bourgondiër. Ik hou zoveel van de gezelligheid rond eten en drinken". Dat dit niet meer kan daar heeft hij heel veel moeite mee. Ineke vertelt me dat als hij moest kiezen tussen weer eten of lopen, hij voor eten zou kiezen.
We bieden de familie aan om even de benen te strekken op de kant en de molen te bezoeken maar ze zijn het direct unaniem met elkaar eens, laten we verder varen, het is pa zijn dag!
We varen nog een stukje verder de Zaanse Schans op en keren dan om. We hebben mazzel, alle bruggen, spoorbrug en sluis gaan direct voor ons open. Dat wordt een vroegertje, of..... "Ruud, wil je misschien nog even richting Amsterdam?" Zijn antwoord ontroerde mij ontzettend. Hij zei: "Elke minuut langer bij jullie aan boord is goud waard". Tranen bij hem, zoveel dankbaarheid!
In een gesprek met Bert van de wensambulance vertelt Ruud dat hij verkoper is geweest van miniatuurauto's. Ook had hij muzikale talenten, speelde o.a. Altblokfluit en trombone.

We varen langs het Centraal Station, het Muziekgebouw aan het IJ en het Bimhuis. Ook varen we langs een groot cruiseschip. Ruud vindt hem niet mooi, het heeft niets meer met varen te maken. Ik geef hem groot gelijk!:
Anita roept van achter haar roer: "Hebben jullie haast? Anders gaan we nog even naar Nieuwendam!" Ruud: "Nee hoor. Ik wil wel waterskiën of in een band erachter!" Heerlijke humor! In Nieuwendam varen we langs de woonboten en de 2 schepen waar Anita op gewoond heeft. Nu is het toch tijd om weer richting de haven te varen.
Even na 16.00 uur meren we aan. We gaan nog even met z'n allen op de foto. Tot onze verrassing loopt net Wolter Kroes voorbij. Even een vriendelijk woord met Ruud en ons. En natuurlijk ook een foto met deze sympathieke zanger! Na een dikke knuffel van iedereen is het moment daar om deze mooie familie uit te zwaaien. Met een brok in ons keel zien we de wensambulance weer gaan.

Vaarwel Ruud
Auteur Vaarwens / Marjon O.

Een bericht van Ruud's vrouw Ineke:
Woorden schieten tekort voor de geweldige dag die wij met ons gezin hebben mogen beleven door de samenwerking van Stichting Vaarwens met Stichting Ambulance Wens.
Het heeft ons werkelijk aan niets ontbroken. Vervoer per ambulance naar de Marina Haven in Amsterdam. Een prachtig comfortabel schip, bijzonder vriendelijke en kundige begeleiders, prima door Hema gesponsorde catering. Als extra bonus een zonnige dag.
De brancard is zelfs voor in het schip naast de schipper Anita geplaatst, zodat Ruud live mee kon varen. Op verzoek is later de brancard door Annemieke en Bert weer naar het achterschip in het zonnetje verplaatst. En dan de hand- en spandiensten van Marion. Zowel bij aanleggen in bv de Wilhelminasluis en bij de Zaanse Schans als in de keuken bij het verzorgen van drankjes en lunch. De sfeer was zeer gemoedelijk en ontspannen. We zijn zo tevreden en dankbaar dat we Ruud deze herinnering door jullie hebben kunnen geven.

Namens ons allemaal,
DANKJEWEL VOOR DEZE TOPDAG.
Ineke

Dagschippers Anita en boots Marjon O. voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers