Vaarwens 1172 op 09-06-2023

Koers langs eigen huis...
1172 Joost 10
Op een warme zonovergoten 9 juni gaat de Vaarwens op pad met Joost (geb. 1966). Met hem varen zijn vrouw Frederike, dochter Guusje en haar vriend Joeri, goede vriendin Neeltje en vriend Rico mee. Om 10:15 uur melden ze zich in de haven en lopen wij ze met de rolstoel tegemoet. Joost heeft galwegkanker, het gaat helaas niet zo goed met hem. Al vier weken hoest hij heel erg waardoor hij zeer snel vermoeid is. Het gezin treft het niet want ook Frederike is al vier jaar ziek. Haar vaten zijn ontstoken door een bacterie waarvoor ze iedere 4 weken een infuus krijgt in het AMC. Ze hebben erg naar deze dag met elkaar uitgekeken.

Een verslag van boots Marjon O:
We maken kennis met elkaar onder het genot van een lekker bakkie en een soesje. Ons vaarwensteam bestaat vandaag uit, schipper Ton en bootsen Carla en Marjon. Ton doet een woordje over het reilen en zeilen aan boord en samen met Joost maken we een mooi vaarplan. Joost en Frederike wonen in IJburg aan het water en wat zou het gaaf zijn om dat eens vanaf het water te bekijken! We gooien de trossen los en zetten koers richting Amsterdam. Iedereen zit lekker achterin de kuip. Alle flappen van de kuiptent kunnen omhoog en het is genieten in het zonnetje. Er valt een hoop te zien.

We varen langs filmhuis The Eye en verbazen ons over de hoge schommels boven op de Shelltoren/A'dam toren! Aan bakboordzijde varen we langs de pittoreske Sixhaven en het Mandelahuisje. Aan stuurboord het Centraal Station en het Bimhuis. Het is een drukke boel op het IJ met al die veerboten, rondvaartboten en niet te vergeten de vele sloepen. Uitkijken geblazen! Het schutten in de oranjesluis verliep heel vlot en we varen verder richting IJburg.
Iedereen gaat naar het voordek om alles goed te kunnen zien. We varen vlak langs het huis van Joost en Frederike, echt heel leuk om vanaf het water te zien waar ze wonen. Dan keren we om en varen het markermeer op.

Ton pleegt even een belletje naar Pampus om te vragen of we daar aan de steiger kunnen liggen voor de lunch. Dat gaat lukken dus koers richting Pampus! Later hoor ik van Joost dat hij al heel lang een keer naar Pampus wilde, het kwam er maar niet van en nu is hij er ineens!
Carla en ik verzorgen de lunch die we 's morgens bij onze sponsor de HEMA hebben opgehaald. Het was weer heerlijk! Joost nestelt zich even lekker in en doet een powernapje terwijl de rest even de benen strekt op Pampus. Joost heeft een goede dag vandaag. Van dochter Guusje horen we dat haar vader normaal na een uur inspanning weer even moet rusten.

Joost en Frederike hebben verschillende restaurants gehad. De horeca zat ze in het bloed en Joost was een topkok volgens Frederike. Door een mislukte knieoperatie kon Joost helaas dit vak niet meer uitoefenen en is toen in het onderwijs gegaan. Hij werkte vooral met kinderen met autisme.
Vriendin Neeltje heeft als student bij Joost en Frederike in het restaurant gewerkt. Toen bleek dat ze vooral heel erg lief was en werd de vaste oppas voor Guusje. Elke vrijdag t/m zondag ging ze naar Malden om op te passen. Er was altijd een hoop lol en gekkigheid! Zo is Neeltje een keer met een inlegkruisje op haar rug in de trein naar huis gegaan!

We varen via Durgerdam weer naar de oranjesluis en gaan ook nog even een kijkje nemen in Nieuwendam. Prachtige woonboten daar! Maar dan.. Door een hoge golf sneuvelt onze kalkoenspaarpot. Het arme ding is onthoofd!
Dan is de Marinahaven weer in zicht en meren we aan op onze plek naast restaurant Loetje. Na wat gedoe met de slagboom zwaaien we deze lieve mensen weer uit.

Vaarwel Joost
Auteur Vaarwens / Marjon O.

Dagschippers Ton en bootsen Carla en Marjon O. voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Forteiland Pampus voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen