Vaarwens 1173 op 13-06-2023

Mooi weer maar hoge golven...
1173 Theo 10Vandaag, op deze hele mooi warme dag, was onze gast Theo (geb. 1955). Helaas is er bij Theo botkanker geconstateerd... Vandaag komt hij een vaardag beleven met zijn vrouw Romy, hun dochters Amanda en Diantha en ook Theo zijn zuster Veronica mocht mee. Veronica had de vaarwens maar heel kort geleden aangevraagd en stond verbaasd dat er nu al een vaarwensdag mogelijk was.

Een mooi verslag van boots Henk

Onze gasten waren al vroeg onderweg en dus al om 10 uur werden ze gebracht door Pedro en Henny van de wensambulance. Na een kort welkomstwoordje van de auteur van dit verslag, waarin ik natuurlijk even vertelde over onze allereerste vaarwens van Tara en het ontstaan van Stichting Vaarwens, wilde onze gast graag het Markermeer op richting Muiden. De koffie stond inmiddels met de soesjes van de HEMA op tafel. Rogier startte de motor en Lewie hielp met het los gooien van de lijnen.

Langs Pontsteiger, het Eye en het oude Shell gebouw met de schommels voeren we langs het Centraal Station richting Zuiderkolk van de Oranjesluizen. Zij hadden het licht al op groen gezet, zodat we zo de kolk in konden varen. Na een zeer vlotte schutting - dankjewel Oranjesluizen - voeren we onder de Schellingwouderbrug door het buiten IJ op, over de Zeeburgertunnel langs IJburg richting de IJdoorn. Toen we voorbij deze vuurtoren waren en de gasten voorop zaten het zwitserlevengevoel te ontdekken, bleken de golven toch wel hoog te zijn en de spetters kwamen over de boot heen. Het moet wel leuk blijven en dus keerde we om en belden de havenmeester van Durgerdam om te vragen of hij een plekje had en zoals altijd lukte dat, dankjewel Rik.

In Durgerdam hebben we de heerlijke lunch van de HEMA genuttigd om daarna weer langzaam naar de Oranjesluizen te varen. Zijkanaal K was onze volgende bestemming,
door het Vliegenbos langs de mooie of oude woonarken naar de Nieuwendammerdijk met zijn pittoreske huisjes en Café Het Sluisje.
Onderweg richting Marina had ik een fijn gesprek met Romy, over haar gevoelens en hun situatie. Zelf heb ik deze ervaring 1,5 geleden ook moeten doorstaan (vaarwens 948) en begreep Romy zooo goed. Hoe mooi is het als je deze gevoelens met elkaar kan delen. Ik begreep haar enorm goed. Hun gezin straalt zoveel warmte en liefde uit, dat zij zoveel steun van hun kinderen krijgen en dat is zo mooi om te zien. Ook ik zelf heb dat ervaren met mijn kinderen, die waren er altijd voor mij en dat gevoel had ik ook bij Romy en Theo. Al pratend waren we inmiddels beland bij de Marina en moesten we de boot afmeren.

Dankzij onze schipper Rogier en onze boots en super gastvrouw Lewie hebben we een hele mooi, warme, zonnige vaardag gehad met een heel hecht en liefdevol gezin.
Theo kwam in de rolstoel aan boord en ging lopend van boord. Evert heeft daar een woord voor: 'de vaarwensboost'.

Heel veel sterkte voor jullie allemaal in deze moeilijke tijd.

Auteur Vaarwens / Henk

Dagschipper Rogier en bootsen Henk en Lewie voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...