Vaarwens 1175 op 15-06-2023

1175 Meta 10Een prachtige zomerse dag met waterplezier

De zon staat ook vandaag weer hoog aan de hemel. Dat belooft een prachtige vaardag te worden, die vandaag in het teken staat van onze vaargaste Meta (geb.1954). Onze schipper Niels en boots Aleid maken alles klaar om er een onvergetelijke vaardag voor Meta en haar dierbaren van te maken.

Een mooi verslag van boots Aleid

Onze vaargasten Meta en Henk arriveren mooi op tijd vanuit Zeeland en ook de 3 kinderen Christiaan, Annefieke, Rutger en schoondochter Nuria konden de Marina goed vinden op deze zonovergoten dag.

Meta heeft sinds 2 jaar ALS en wordt langzaam door de realiteit ingehaald. Hoewel ze nog kwiek loopt hebben haar stembanden het opgegeven en ook het slikken en ademhalen wordt moeizamer. Gelukkig hebben zij geweldige steun vanuit het ALS-team in Zeeland en is van daaruit ook een spraakcomputer ingezet, zodat Meta toch de dingen kan zeggen die belangrijk zijn. Vaak blijkt het wegvallen van de verbale communicatie het moeilijkst in emotionele situaties aldus Henk. We laten de ziekte aan wal en gaan er een mooie dag van maken en Meta laat ons regelmatig horen dat ze geniet.

Wist je dat je vanaf de vertrekkende Vaarwens nog met afstandsbediening de auto op het parkeerterrein op slot kan zetten? Gelukkig gelukt… we kunnen met een gerust hart weg. De petten gaan op, de bergschoenen uit, er wordt veel gesmeerd en goed gedronken.
De wens van Meta is om richting het ruime sop te gaan en we gaan dus bakboord uit richting Oranjesluizen. Meta heeft al eerder met een klein deel van het gezin een vaarwensdag meegemaakt naar de Zaanse schans. Nu haar zoon en schoondochter over zijn uit de USA doen ze het nog eens met mooi weer en het hele gezin over. Na een vlotte schutting door de Oranjesluizen gaan we voor anker voor Durgerdam en wordt er door de jongelui heerlijk geplonsd, gezwommen en gespat. Meta geniet zichtbaar en vertelt juist te genieten als anderen om haar heen genieten. Heerlijk om haar kinderen zo bezig te zien. Het nieuwe zwemtrappertje bewijst goede dienst!

De zoals altijd mooi verzorgde lunch ging er na dit waterspektakel in als heerlijke broodjes en tevreden en loom werd er lekker lui op voor- en achterdek uitgebuikt. We varen rustig terug naar de haven en nemen voldaan afscheid van Meta en haar gezin. We hadden een prachtdag, dankbaar voor de tijd dat Meta nog kan genieten!

Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Niels en boots Aleid voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten