Vaarwens 1176 op 19-06-2023

Zaanse Schans Express-Line
1176 Dini 10De gast van vandaag is Dini (geb. 1945), ze heeft een kwaadaardige hersentumor. Afgelopen maart is dit helaas bij haar vastgesteld en de levensverwachting was toen nog 3 tot 6 maanden. Dini heeft er voor gekozen om niet een ellenlang ziekenhuis traject in te gaan met 5 dagen in de week ziekenhuis bezoek voor chemokuren en bestralingen. Dini vindt het goed zo en haar familie is het met haar eens. Zelfs de neuroloog vindt dat zij de juiste beslissing heeft genomen aldus Dini, op de praatstoel naast schipper René.
Dini wil nog zo veel mogelijk leuke dingen doen en mooie herinneringen maken met haar naasten. Een belangrijk punt op haar bucketlist is het maken van een vaartocht.
Wij maken die emmer uiteraard graag een beetje minder vol.

Een mooi verslag van schipper René:
Even voor 9 uur zijn Françoise en ondergetekende met een tas vol met broodjes van de Hema aan boord. Het schip is behoorlijk vies geworden in het weekend dus we gaan snel aan de slag om schoon schip te maken voor onze gasten van vandaag.
Dini woont in de Watergraafsmeer dus het is bijna een thuiswedstrijd voor haar en we verwachten haar dan ook zeker vroeg aan boord. Even na 10 uur gaat de telefoon dat de familie voor de slagboom staat. Het kenteken wordt niet herkent maar parkeerwachter Jan is zo vriendelijk om snel de boom om hoog te doen.
We verwelkomen Dini, haar dochter Yvonne, met haar man Steven en zoon Damien met zijn vriendin Ricky en schoondochter Jamila.
Het waait nog flink en de wolken zijn nog dreigend maar de familie, maar Dini voorop heeft er zin in. We drinken een kop koffie en vertellen over de stichting en over de MS Vaarwens. Vervolgens is de vraag waar ze graag naar toe zouden willen gaan? De keuze valt op de Zaanse Schans.
We gooien snel de trossen los en even voor half 11 zijn we al onderweg om optimaal te genieten van het varen. Boven het verslag staat Zaanse Schans Express-Line en dat waren we vandaag echt. Alles zat zo mee dat we om 11.45 uur al aanleggen bij het Jonge Schaap. Eén van de vrijwilligers van de molen pakt onze trossen aan en heet ons welkom. De familie gaat aan land en wordt vol liefde ontvangen door alle vrijwilligers die honderduit vertellen over de molen en de geschiedenis. Jullie zijn toppers. Het geeft ons de tijd om de lunch klaar te maken die ons vervolgens weer heerlijk smaakt.
Even voor 1 uur gooien we de trossen los en bedanken we de molenaars voor de uiterst gastvrije ontvangst. De terugreis verloopt net zo snel als de heenweg op 5 minuten vertraging na bij de spoorbrug, maar dat kwam door een trein met storing op het traject. Kleinzoon Damien heeft de hele terugweg de Zaan af gevaren en heeft het talent om een bijzonder goede schipper te worden.

Het is inmiddels prachtig weer geworden het we hebben nog heel wat tijd over. Na overleg gaan we naar Nieuwendam, daar zijn nog veel mooie herinneringen. Schoonzoon Steven komt uit Amsterdam-Noord en hij en Yvonne zijn daar ook getrouwd. Het blijft altijd bijzonder om door het vliegenbos naar Nieuwendam te varen. Het is dan zo moeilijk voor te stellen dat je midden in Amsterdam bent. Iedereen zit lekker buiten te genieten van het mooie weer en wij aan boord ook.

Even voor 4 uur leggen we aan in de Amsterdam Marina. Rozig van het heerlijke middagweer gaan we allemaal naar huis met mooie herinneringen aan een prachtige dag.

Dini wij wensen jou en je familie heel veel sterkte toe de komende tijd. Wat ben jij een moedige, verstandige en lieve vrouw. En dat geldt ook voor jouw hele familie.

Vaarwel Dini
Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en boots Françoise voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers