Vaarwens 1177 op 21-06-2023

Genieten als gezin...
1177 Harry 10

Vandaag is onze gast, Harry (geb. 1949), uit Dordrecht. Hij komt met zijn vrouw en twee dochters naar Amsterdam om een mooie dag op het water door te brengen. Dat is ook nodig want de laatste maanden gaat het niet zo goed met hem. Eigenlijk de laatste vijf jaar zijn moeilijk geweest vanwege de ziekte van Kahler met de chemo’s en nieuwe complicaties. Vanmorgen is hij vertrokken vanuit het ziekenhuis in Dordrecht. Hoe zijn vooruitzichten zijn is moeilijk te voorspellen, echter de ziekte en complicaties hebben een zware tol geëist van zijn lichaam.

Een mooi verslag van boots Lucas:

De MS Vaarwens lag geduldig te wachten op wat deze dag zou brengen. Boots Lucas was het eerst aan boord om een frisse wind door het schip te laten waaien. De warmte hing nog steeds binnen, ondanks de fikse regenbuien van de dag ervoor. Koffie gezet, lunch halen bij onze favoriete sponsor de Hema en bijkletsen met schipper David. De familie komt met de Ambulance Wens en de dochters met de trein. Om kwart over 10 kwamen Jaap en Henriëtte van de Ambulance Wens met hun passagiers het Kraanspoor oprijden. De dochters kwamen ongeveer gelijktijdig aanlopen.
Harry had ’s nachts wel onrustig geslapen, het blijft toch spannend zo’n dag, maar had veel zin in de dag.

Op de brancard naar de boot maar daar wilde hij snel in de rolstoel.
Na een kort praatje van David over de Stichting is er met elkaar besloten dat het reisdoel Muiden wordt. Het was zulk prachtig weer dat varen op het open water de voorkeur had. Verwend met koffie/thee en soesjes kon Harry meegenieten van het wegvaren uit de haven. De zijflappen van de dektent konden open en de familie genoot van alle vaaractiviteiten op het IJ. Tijdens het varen werd de boot verkend en snel zat Harry samen met zijn gezin op het voordek. Het mooiste plekje bij deze weersomstandigheden. Met een stapel kussens en een deken, samen met vrouw en kinderen was dit een mooi moment. Harry genoot zichtbaar.

De Oranjesluis was goed vol en er was nog maar net plaats voor de MS Vaarwens. Na een vlotte schutting werd koers gezet ruim om Pampus heen. Het fontijnkruid was alweer hard aan het groeien dus David koos voor de veilige route. David had even met de havenmeester gebeld en gelukkig was er een mooie plek voor ons vrij naast het havengebouw. De lunch werd geserveerd door Henriëtte en Lucas die daar een goede samenwerking in hadden.
Het was een heel speciaal moment voor Harry en zijn gezin; heerlijk eten, in de zon, met uitzicht op het Muiderslot, luisterend en kijkend naar de vogels die daar rondvlogen. Het was ook mooi toen de dochter van Harry haar lied voor haar vader liet horen. Het paste mooi in dit moment.

Na de rust van Muiden was het toch weer tijd om de Vaarwens weer richting Amsterdam te sturen. Harry kon even liggen op de brancard voor een powernap. De dames zaten op het voordek in de zon. Na een half uur was Harry er weer bij en kon ik even met hem praten, over zijn ziek zijn maar ook over zijn werk vroeger, als een man van de cijfers. Ik was onder de indruk van zijn veerkracht. Dit liet hij ook zien op de terugweg richting de Oranjesluizen.
Hij kwam bij de stuurstand zitten, maar dat was nog niet genoeg. Na de Oranjesluizen zat Harry achter het roer en met hulp van David stuurde hij de bootrichting Zijkanaal K, toch even gluren bij de buren in Nieuwendam. Manoeuvrerend tussen de zwemmers in het kanaal, de temperatuur tikte toch weer de 28 graden aan, voeren we terug naar de Marina.
Daar hebben we afscheid van elkaar genomen. Natuurlijk wel eerst een foto laten maken door een voorbijganger, bij de MS Vaarwens.
Ik hoop dat Harry nog tijd krijgt om te genieten van zijn vrouw en dochters.

Vaarwel Harry
Auteur Vaarwens / Lucas

Dagschipper David en boots Lucas voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een stukje geschreven door de vrouw van Harry:

Een laatste wens... Ik wist van het bestaan, maar van Stichting Vaarwens had ik niet gehoord. Gelukkig werd ik hierop gewezen door mijn broer, die werkt bij de hospice en gaf mij de folder van Stichting Vaarwens. Ik had al eerder met de artsen overleg gehad dat ik een laatste wens in wilde zetten voor mijn man, maar volgens de artsen was de tijd voor hem nog te vroeg.
Mijn broer sprak dit tegen, dus heb het verzoek ingediend bij Stichting Vaarwens. Wat bleek na een week kreeg ik al een reactie, dat ik een datum kon plannen. Ik kon dit niet geloven. Nog een keer de situatie uitgelegd, dat mijn man wel ziek is, maar dat de tijdsduur van zijn leven nog onzeker is.
Ik werd zo vriendelijk en empathisch geholpen aan de telefoon door Naomi, dat ik er stil van werd. Mijn man kwam wel degelijk in aanmerking voor deze Vaarwens!
De datum werd geprikt. 21-06. De begindag van de zomer. Vaartocht 1177.
Mijn man verbleef inmiddels in het ziekenhuis en aanpassen van het adres gaf totaal geen probleem. De nacht vonden we wel spannend. Hoe zou dit allemaal gaan verlopen. Om 8.35 uur werd mijn man al op de afdeling opgehaald door de chauffeur Jaap van Stichting Ambulancewens en Mariet als verpleegkundige en begeleidster. Als welkomcadeau kreeg mijn man Mario de mascotte van de ambulance wens.
We reden naar Amsterdam en kwamen aan op de kade waar de boot al aan wal lag.
We werden hartelijk verwelkomd door Lucas vrijwilliger bootsman van de vaarwens en David de schipper van de boot. Op hetzelfde moment arriveerde ook onze dochters, die met de trein gekomen waren.
Wauw wat een prachtige boot en hiervan mochten wij gaan genieten. Dit met dank aan de drijvende krachten Evert Stel en Inge de Graaf.
Wisten zij van tevoren, dat er zo veel blijde en dankbare gezichten zouden verschijnen na het zien en genieten van hun aangepaste boot.
De vaarroute 1177 begon met een stralende lach en ook met een traan een mooi moment was de lunchpauze voor het Muiderslot. We stonden even stil, wat een strijd daar heeft plaats gevonden en wat een strijd er voor ons gezin de laatste maanden is geweest en nog. Mariska onze dochter had een lied voor haar vader gemaakt over de liefde en de pijn met elkaar. Dit lied liet zij aan ons horen en raakte ons allemaal van binnen.
Na de lunch ging de vaarroute verder en hebben we intens genoten van de mooie vaarroute en de gastvrijheid en vriendelijkheid van de vrijwilligers.
Met heel veel dank en respect voor hen die deze Vaarwens tot een superdag hebben gemaakt voor mijn man, voor mij en mijn 2 lieve dochters, die mij deze dag ook hebben gesteund.