Vaarwens 1178 op 22-06-2023

1178 Cees 10Een stralende dag samen

Onze gast van vandaag is Cees. De wens is aangevraagd door zijn dochter Ilse, Cees is helaas getroffen door de ziekte van Kahler en voelt dat hij lichamelijk achteruit gaat en vindt het ook soms moeilijk om positief te blijven. Natuurlijk is er ruimte om deze wens op korte termijn te vervullen. Vandaag is het zover!

Een mooi verslag van boots Wijnie:

Om tien uur arriveert Cees met zijn vrouw Herma samen met Ilse en haar man Maarten op de Amsterdam Marina. Even later arriveert ook de andere dochter Lonneke met kleindochter Annefleur. We gebruiken de rolstoel even om naar het schip te komen maar aan boord kan Cees zich prima redden met de stok. Anita is onze schipper van vandaag, zij vertelt na de eerste kennismaking het een en ander over het ontstaan van Stichting de Vaarwens en de bouw van het schip. Het blijft een inspirerend verhaal, de familie is zichtbaar onder de indruk. Na de uitleg is het tijd voor koffie met iets lekkers en natuurlijk overleg over de te kiezen route. Het is een stralende dag, dus we kunnen alle kanten op. De beslissing is snel genomen, het wordt de Zaanse Schans, met lekker veel te zien onderweg.

Cees vertelt dat hij eigenlijk nog nooit gevaren heeft. Hij is na zijn werkzame leven vroeg met pensioen gegaan, hij kon profiteren van de VUT regeling en inmiddels doet hij dat al 25 jaar. Herma en hij hebben in die tijd zeker een goed leven gehad en mooie reizen gemaakt naar verre landen, maar ook genoten van wandelingen in Oostenrijk
Al kletsend en kijkend vliegt de tijd en voor wij er erg in hebben zijn wij al bij de Wilhelminasluis. Een schutting wachten en dan mogen wij. In de sluis is er mooi tijd voor de uitleg van de werking van de sluis en waarom dat wij in Nederland niet zonder sluizen kunnen. Na de sluis passeren wij in rap tempo een deel van de koninklijke familie, de Prins Bernhard brug, de Juliana brug en de Prins Willem Alexander brug. Ondertussen komen we ogen te kort voor alle mooie oude huizen, de goedjaarseind huizen, de nieuwbouw, de fabrieken en de onmiskenbare geur van cacao.

Alle molens draaien op de schans en dat is best wel een heel mooi gezicht. De steiger bij molen Het Jonge Schaap is vrij, dus wij mogen daar lekker rustig lunchen. Ilse heeft geholpen bij het klaarmaken van de lunch, dus wij zitten binnen no time gezellig met z’n allen op het achterdek aan de heerlijke broodjes van de HEMA. We doen ons best, maar wij krijgen het niet op, dus tijd om de benen te strekken. De hele familie gaat van boord en bezoeken de molen. De uitleg en ontvangst is weer allerhartelijkst, dus iedereen komt met heel veel meer kennis terug aan boord. Ondertussen heeft Anita op haar horloge gekeken, want de spoorbrug willen wij niet missen.

Was de heenreis al vlot, nu lijkt de brugwachter wel op ons te wachten in plaats van andersom. Zo vlot gaan wij door de bruggen en de sluis dat er tijd over is om een rondje IJ te varen. Met een hele Rotterdamse familie aan boord is een beetje Amsterdam kennis best op zijn plaats! Dus de Houthavens, het Centraal stadion, de schommel op de Adam toren, de cruise terminal en het haventje van Nieuwendam pakken wij nog mooi even mee. Herma benadrukt nog maar eens dat het zo fijn is om deze heerlijk dag met het hele gezin mee te kunnen maken. De emoties zitten hoog, maar gelukkig wint het genieten het steeds.

Het weer is aan het veranderen, dus wij gaan volle kracht naar de haven, wij willen voor geen goud deze stralende dag eindigen in de regen. Om half vijf nemen wij afscheid van deze liefdevolle en gezellige familie met een dikke knuffel. Wij krijgen een lieve kaart en een donatie voor Stichting De Vaarwens.

Lieve familie ook wij hebben vandaag genoten, vooral van jullie als gasten. Wij wensen jullie een goede tijd samen toe.

Vaarwel Cees,

Auteur Vaarwens, Wijnie

Dagschipper Anita en boots Wijnie voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Lieve mensen van stichting vaarwens

Wij mochten donderdag 22.06 mee met Stichting Vaarwens en wat hebben wij het ongelooflijk naar ons zin gehad. De vaarroute, de koffie met koek, de heerlijke lunch: alles was super geregeld. Duizendmaal dank aan Anita en Wijnie die deze dag mogelijk hebben gemaakt voor ons.
Mijn vader (en moeder) hebben zichtbaar genoten van deze dag.
Wij zullen deze dag als gezin nooit vergeten.

Dank voor alles!

Ilse (dochter van Cees)