Vaarwens 1179 op 23-juni-2023

1179 Arie 10Schippers aan boord!

De ‘Vaarwensboost’ ging voor de vaarwens uit!
Onze gast vandaag was Arie, een geboren Hagenees, nu wonend in Krimpen a/d IJssel. Arie is jarenlang binnenvaartschipper geweest. Met zijn MS Hudson voer hij jaren bulk goederen Rijn op Rijn af. Arie kwam met de SAW met chauffeur Hans en verpleegkundige Brigitte. Uit de volgauto stapten zijn vrouw Hanny en zijn buren Leo en Janie. Ook Leo bleek binnenvaartschipper geweest te zijn en vervoerde voornamelijk zand in zijn beunschip. Hij stak aan boord graag de handen uit de mouwen en zijn ervaren hulp werd dankbaar aanvaard.

Na vele de tegenslagen heeft Arie momenteel grote moeite met het leven. Hij ligt thuis op bed en komt daar eigenlijk niet meer vanaf, eten en drinken wilde hij niet meer en buiten was hij al in lange tijd niet geweest. Dan wordt er ineens eens een vaarwens geopperd. Gezien de fysieke toestand van Arie wordt de wens met spoed ingevuld. Vandaag gaat hij varen…

Een prachtig verslag van schipper Frouk:

Om kort na tien uur zien wij de gele ambulance komen en snellen ons, gewapend met fotocamera naar hen toe. De deuren gaan open en wij begroeten Arie stralend, en met openarmen op deze zonovergoten dag. Op mijn open vraag; “…en Arie, heb je er een beetje zin an?” verschijnt een glimlach en een voorzichtig positief antwoord volgt. Ook Berthie blijkt een woordje Haags te spreken en de toon voor de dag is snel gezet. We gaan gauw naar de boot waar de koffie al klaar staat en een goedgevulde schaal met soesjes en koek al op tafel staat. Het is prachtig weer, de tentpanelen kunnen op, zodat er een heerlijk koeltje door de boot waait. Frouk houdt een welkomstwoordje, vertelt van woon- en wensschip, verhaalt van de 16 jarige Tara en legt een keuze voor de vaarroute op tafel. Arie wil graag nog eens tussen de binnenvaartschepen en we besluiten om de havens van Amsterdam aan te doen.

We komen tot de conclusie dat een prachtig duur motorjacht van de nodige miljoenen niet datgene is wat Arie begeert. Tegen lunchtijd meren we aan bijhet bodencentrum in Zaandam, net buiten de sluis en genieten daar van een heerlijke lunch, vers door de Hema gemaakt en versierd en aangekleed door An en Berthie. Berthie ging voor het eerst mee met de Vaarwens en wij overlaadden haar met nieuwe indrukken en ervaringen. Arie deed een powernapje en na de lunch zetten we koers naar het IJ achter het Centraal station. Arie nam het roer van de Vaarwens - met dank aan de afstandsbediening - even over. Even schipper naast Frouk!

Onze gasten vergaapten zich aan de veranderde skyline van Amsterdam, de vele appartementen gebouwen, de hoge schommels en de vraag of je daar ook kon ‘bungeejumpen’. Op ons ontkennend antwoord werd gelijk ingehaakt dat dát vanaf de Euromast in Rotterdam wel kan! Ook de kop van Zuid en ‘Hotel New York’ en de ‘Rotterdam’ kwamen ter sprake.
Arie heeft de hele dag naast schipper Frouk op het liftplateau gestaan en in de gaten gehouden of ze het wel goed deed. Hij had hier een prachtig uitzicht en stak diverse malen waarderend zijn duim op om aan te geven dat hij genoot, onder het genot van wat drinken en een kopje tomaten bouillon.
Na de rust van het Vliegenbos en het adembenemende Nieuwendam (daar kwamen ze niet met een binnenvaartschip) werd het tijd de steven richting Marina te wenden. Terug aan de steiger kwam de keiharde waarheid van de dag - die we vanochtend op de steiger achterlieten - weer terug. Een emotioneel afscheid volgde. Arie wou nog wel een dagje aan boord blijven, hij had het zo naar de zin gehad! We maakten nog een paar mooie foto’s en wensten Arie en Hanny nog een mooi nagenieten van deze prachtige dag samen met hun lieve buren Leo en Janie. Deze herinnering maakten ze vandaag en neemt niemand hen meer af!

Vaarwel Arie
Auteur Vaarwens / Frouk

Arie: † 06-07-2023

Dagschipper Frouk en de bootsen An en Berthie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Havendienst Zaandam voor het beschikbaar stellen van de ligplaats voor de lunch
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Wij hebben de vaarwens 1 keer gezien op TV en omdat we zelf gevaren hebben wilde we deze stichting steunen.
Dat doen we nog steeds met veel plezier, maar omdat mijn man steeds harder achteruit gaat heb ik de wens aangevraagd.
Op 23-06-2023 was het zover we werden opgehaald door de ambulance wens en reden naar Amsterdam, met Hans als chauffeur en Brigitte als verpleegkundige na de peptalk van Frouk de schipper kregen we koffie en gingen varen, ook waren AN en BERTHIE aan boord om te helpen.
Arie is met de brancard naast de schipper gezet en kon alles goed in de gaten houden, we hebben gevaren van 10.30 uur tot 16.30 uur geweldig.
Hij had het zeer goed naar zijn zin, ook kregen wij een heerlijke lunch, bij ons waren Leo en Janie vrienden van ons en buren.
De ambulance  wens heeft ons weer netjes thuis gebracht onze dank daarvoor.
Het was een geweldige dag we zullen het nooit vergeten.

Hanny en Arie van Dalen

Arie 21