Vaarwens 1180 op 26-06-2023

Meer dan tevreden……….1180 Luis 10

Onze hoofdgast van vandaag is Luis (vorige week 54 geworden), zijn vrouw Louise en hun zoon Stefano. Verder (schoon)zus Anja en haar dochters Rianne en Elina. Luis heeft de vreselijke ziekte en nog kort te leven.
Schipper Hans heeft de boot goed schoongespoten, boots Johan zet alle stoelen klaar, laat de koffie doorlopen en haalt de broodjes bij de HEMA. Alles is net op tijd klaar want om 9:45 arriveren onze gasten al.

Een mooi verslag van boots Johan:

We halen Luis op bij de auto met de rolstoel van de boot en gelijk is er al een gezellige sfeer.
Eerst maar kennismaken tijdens de koffie met lekkers en een plan maken welke kant we op willen varen. Stefano stoot per ongeluk zijn koffie om en dus kan Hans weer zijn schoonmaakkunsten laten zien, ook de vloer blinkt weer. De hitte van de dag ervoor is gelukkig weg, er is wat bewolking en een lekker windje. We besluiten om niet het open water te kiezen maar de luwte in te gaan richting de Zaanse Schans want daar zijn de gasten nog niet eerder op bezoek geweest.
Als Luis zichtbaar geniet als hij naast de schipper gaat zitten komen de traantjes bij Louise. Wat is het mooi hem te zien genieten met deze wens.

De zon breekt op dat moment ook door en wordt er om beurten plaatsgenomen op het voordek, de nieuwe kussens zitten heerlijk! Er wordt gesmeerd met zonnebrand en genoten van de mooie appartementen en huizen langs de Zaan. De Verkadefabriek en de cacaoboten en fabriek (met de typische lucht) worden gepasseerd. Wat hebben we een geluk; de sluis, alle bruggen en de spoorbrug gaan open zodra we aan komen varen. We zijn dan ook al ruim voor 12 uur bij de steiger van de molen Het Jonge Schaap. Zoals altijd krijgen we een uitgebreide toelichting over de werking van de molen door de altijd enthousiaste vrijwilligers.
Johan heeft inmiddels de lunch klaargezet waar we op ons gemak van genieten. Zo bijzonder om de enorme positiviteit van Luis te zien en wat een wilskracht ondanks de sombere vooruitzichten. Zijn wilskracht doet hem ook besluiten de rolstoel de verruilen voor een mooie plek aan het voordek waar hij de rest van de middag te midden van zijn geliefde doorbrengt. Wat mooi om zoveel onderlinge liefde en aandacht te zien. Zoon Stefano vertelt ondertussen van de crisis die hij heeft meegemaakt door zijn autisme, hoe goed het nu met hem gaat en zelfs gewerkt heeft voor de popgroep de Vengaboys. Hij heeft helaas nooit een school kunnen afmaken maar door zelfontdekken toch een belangrijke baan gekregen. Honderd keer zegt hij dat hij meer dan tevreden is en de trip al zijn verwachtingen overtreft, hier doen we het voor!

Trots laat hij zijn net gezette tattoos zien. Een als herinnering straks aan zijn vader en een aan hun hondje Gijs. Gijs overleed op de dag dat de familie hoorde dat zij meekonden met de Vaarwens. Vreugde en verdriet lag toen we heel dicht bij elkaar. Een klein beetje van Gijs zijn as draagt Stefano mee in een medaillon en de rest neemt Luis straks mee in zijn graf. Wat een mooie en bijzondere gedachten.

Ook de terugweg gaat net zo voorspoedig als de heenreis. Stefano heeft dat in de gaten en neemt het stuur over. Varen blijkt wel lastiger dan gedacht en al slingerend gaat de reis verder. We bedenken dat Stefano dat expres doet om zo lang mogelijk te genieten van de trip. Geen probleem want we hebben tijd genoeg en dus varen we gewoon verder over het IJ. We zien het centraal station, museum het Eye en de enge schommels bovenop het dak van het oude Shellgebouw. We hebben nog meer tijd dus varen we het Zijkanaal K in en vergapen ons aan de mooie woonboten. Bijzonder zo’n stukje rust vlakbij het drukke Amsterdam. Op het voordek wordt genoten van een glaasje fris met een hartige snack. Hans stuurt de Vaarwens nog even naast het Veronica schip voordat we weer de Marina binnenlopen.
Terwijl Johan de Vaarwens weer vastlegt aan de kade blijken de dames de afwas al gedaan te hebben. Toppers zijn jullie en bedankt voor de hulp.

Tja, aan zo’n mooie dag komt ook een einde en begeven we ons weer naar de auto’s. De tranen vloeien ook hier ruim over de wangen terwijl we afscheid nemen.
Lieve familie; het was echt een groot voorrecht om jullie te hebben leren kennen deze dag. Luis; veel sterkte met alles wat komen gaat, je wordt omringt met lieve naasten die je zullen ondersteunen!

Vaarwel Luis
Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Hans en boots Johan voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Lieve, lieve, lieve mensen van stichting Vaarwens,

Op 8 juni werden we gebeld dat Luis in aanmerking kwam voor een dag varen met stichting Vaarwens. Wat waren we blij dat dit al zo snel geregeld kon worden!

Gisteren was het dan zover en waren wij met zijn zessen de gelukkigen die deze dag mochten gaan beleven. En wat hebben we genoten van iedere minuut van de dag. Wat een fantastisch mooie boot is de Vaarwens, deze is oprecht voorzien van alle gemakken. En wat zijn we verwend; heerlijke koffie, thee, drinken, koekjes, een overheerlijke lunch, hapjes, het ontbrak ons werkelijk aan niets! Wat een prachtige route hebben we mogen varen en wat geweldig dat we ook een kijkje mochten nemen in de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap, echt heel leuk en interessant. We hebben de hele route heel veel mooie indrukken op kunnen doen. Voor één dag konden we het ziek zijn van Luis even loslaten waardoor we heerlijk konden genieten.

Onze dank gaat uiteraard uit naar stichting Vaarwens, die deze fantastisch mooie dag mogelijk heeft kunnen maken. Maar er zijn twee mensen die wij echt even in het zonnetje ☀️ willen zetten en dat zijn Hans en Johan, de schipper en de boots van ons. Wat een geweldig lieve mannen zijn dit. Alle lof voor hen! De gezelligheid die zij gisteren uitstraalden met daarbij de nodige liefde, humor, emotie, empathie en behulpzaamheid hebben de dag echt een gouden randje gegeven! Hans en Johan, jullie zijn kanjers!!!

EEN WENS VAN LUIS IS DOOR JULLIE VERVULD, HEEL VEEL DANK HIERVOOR!!

Lieve groetjes van Luis, Louise, Stefano, Anja, Rianne en Eline

Luis 100