Vaarwens 1181 op 27-06-2023

Genieten van een thuiswedstrijd!1181 Ria 10

Vandaag zijn onze gasten Ria, haar man Rob en hun kinderen Ronald en Marjolein en haar vriend Jeroen. De schipper is Foeke en Riet en Henk zijn de bootsen.

Een mooi verslag van boots Henk:

Ria, slechts 67 jaar heeft een progressieve vorm van MS en wordt in alles beperkt, zelfs haar elektrische rolstoel kan ze niet meer zelf bedienen en praten gaat haar ook heel moeilijk af.

Eigenlijk zit Ria al in haar extra tijd. Ze woont in een verzorgingshuis met demente bejaarden en voelt zich daar totaal niet thuis, maar er is geen andere oplossing voorhanden. Al zolang getrouwd met Rob en dan zo gescheiden moeten leven. Rob gaat elke dag op de fiets van zijn huis naar het verzorgingshuis om Ria te verzorgen. Hoe moeilijk kan het leven dan zijn. Ik heb zeer veel respect voor Rob die dit toch maar alle dagen doet en een groot gedeelte van de verzorging voor zijn rekening neemt.

Na een kort introductie over het ontstaan van Vaarwens, waarin Tara natuurlijk niet vergeten wordt, worden de vaarmogelijkheden voorgelegd.
Daar alle gasten uit de Zaanstreek komen hoeven we ons natuurlijk niet af te vragen waar we vandaag naar toe varen. Dat wordt natuurlijk een thuiswedstrijd en dus de Zaan op richting Zaanse Schans.
Normaal vertellen we dan het een en ander over de omgeving en bezienswaardigheden, maar dit keer vertellen onze gasten ons wat de bezienswaardigheden zijn.

Na de sluis varen we achter een vrachtschip aan en hoeven bij geen een brug te wachten, zodat we al om een uur of twaalf bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap zijn. De molen waar we altijd aanleggen voor bezichtiging en waar we de lunch gebruiken, die weer verzorgd is door de Hema.

Na het bezoek aan de molen, ook door Ria, met hulp van Rob, vertrokken we weer richting het Noordzeekanaal en ook nu weer konden we meeliften achter een vrachtschip aan en hoefden dus bij geen een brug te wachten. We hadden dus wat tijd over en voeren langs het remeiland en het gebouw de Pontsteiger met alle dure appartementen richting het centraal station.

Twee hele grote cruiseschepen lagen aan de terminal en als je daar dan vlak langs vaart ben je wel heel erg klein. Op naar zijkanaal k door het Vliegenbos langs de betonnen woonarken uit de tweede Wereldoorlog en andere mooie arken richting de Nieuwendammerdijk met de pittoreske dijkhuisjes en het café het sluisje. Ook dit is Amsterdam.
Op de terugweg passeren we het oude Shellgebouw met de schommels en het Filmmuseum.

Om ongeveer 4 uur meerden we af bij de marina en namen na een hele leuke dag afscheid van een mooi en warm gezin in een hele moeilijk periode.
Heel veel sterkte voor wat gaat komen.

Vaarwel Ria
Auteur Vaarwens / Henk

Dagschipper Foeke en bootsen Henk en Riet voor hun inzet
Brandweer Amsterdam-AmstellandBrandweerkazerne Amsterdam-Amstelland voor de parkeergelegenheid vrijwilligers