Vaarwens 1188 op 11-07-2023

Wij varen vandaag met een Zonnetje
1188 Lammy 10

Bij de Vaarwens komt het verzoek van dochter Lammy om een vaarwens dag te organiseren voor haar moeder, Lammy. Ze heeft al lang geleden een herseninfarct gehad en vond haar afhankelijkheid en het feit dat zij gehandicapt was maar moeilijk te accepteren. Gaande weg heeft zij een weg gevonden om toch weer plezier in het leven te krijgen en vandaag mogen wij daarvan meegenieten

Om 10 uur arriveert de Wensambulance Noord-Holland bij de Marina gelijktijdig met Jeroen en Patrick, de partner en zoon van dochter Lammy. Bij het openen van de deuren zien wij een verbaasde mevrouw. Voor ons is het altijd een verrassing wie wij aantreffen, maar dit keer was het ook voor Lammy een verrassing want haar dochter had steeds geheim gehouden wat zij vandaag gingen doen! Nou een verrassing was het, Lammy straalde van oor tot oor en ten overvloede meldde zij dat het voor ons een mooie dag zou worden want zij staat bekend als het zonnetje in huis.

Rob en Nena zijn mee met de ambulance en zorgen dat Lammy zorgvuldig aan boord komt en plaats kan nemen in de rolstoel. Als iedereen een beetje zijn plekje heeft gevonden is het tijd voor koffie met slagroom soezen en koekjes. Tijdens de koffie vertelt Sido, onze schipper van vandaag, het een en ander over het ontstaan van Stichting de Vaarwens en de bouw van ons eigen schip de MS Vaarwens. Omdat het windje best stevig waait, kiezen wij voor de Zaan en de molens. Wij twijfelen niet dat die vol in de zeilen zullen staan. Trossen los en de haven uit met Lammy, ons zonnetje in het midden van de kuip.
Dochter Lammy verwisselt al snel haar jurkje voor een lekkere korte broek en een shirtje en voelt zich al snel thuis. Zij zet zich in het normale leven in als vrijwilliger bij Pluspunt waar zij maaltijden verzorgt voor de buurtbewoners, vandaag mag zij zich eens laten verwennen. Jeroen is eerst nog wat huiverig, immers als verstokt Feyenoord fan wil hij niet in zicht van de Johan Cruyff Arena komen. Nadat wij hem gerustgesteld hebben kon ook voor hem het genieten beginnen. Jeroen is enige tijd reisleider geweest, hoewel niet in Nederland weet hij verrassend veel van de omgeving en vertelt daar veel over aan Lammy. Mooi hoor!
Patrick vindt het heerlijk om deze dag met zijn oma mee te maken en heeft voor de gelegenheid zijn camera weer uit het stof gehaald. De hele dag wordt vastgelegd en als wij het zo bekijken kan de camera rekenen op hernieuwde liefde. In ieder geval zal de familie vast een prachtige reportage krijgen.

Enfin wij liggen inmiddels voor de sluis en mogen zelfs snel naar binnen, de bruggen draaien vlot en alleen de spoorbrug geeft wat oponthoud, maar wij hebben er nauwelijks erg in. Half één meren wij af bij houtzaagmolen Het Jonge Schaap en inderdaad hij draait fier in de wind, de steiger schudt ervan. Terwijl onze gasten onder leiding van Sido van boord gaan maak ik snel de lunch klaar. Wij eten binnen in de kajuit omdat de wind lekker doorzet. De lunch met broodjes van de HEMA gaat er goed in. Lammy smult van diverse broodjes en de druiven. Het is een gezellige boel aan tafel. Intussen varen we weer weg van de Zaan, zodat wij toch nog tijd hebben om een rondje over het IJ te varen. Lammy heeft vroeger samen met haar man een snackbar gerund vlak bij de Haarlemmerpoort, daar konden wij helaas niet komen, maar een stukje Amsterdam zien was voor haar toch wel een mooie herinnering. Alle bruggen in Zaandam werken heerlijk mee en de sluis staat ook al open. Bijzonder is het zoals de Vaarwens altijd overal hartelijk ontvangen wordt. Het wordt al aardig druk op het water met plezierjachten, je kunt aan alles merken dat de vakanties zo langzamerhand begonnen zijn.

Na een rondje IJ en Java eiland gaan we op de haven aan waar wij keurig op tijd afmeren. Wij hebben samen een heerlijke dag gehad, de tocht was mooi, het weer werkte mee maar dat kon ook bijna niet anders als je een zonnetje aan boord hebt in de persoon van Lammy.

Bij de ambulance nemen wij nemen afscheid van de familie. Lammy is ontzettend blij met de verrassing van deze dag, het had niet mooier kunnen zijn.

Lieve Lammy en familie het ga jullie goed.

Vaarwel,
Auteur Vaarwens / Wijnie

Dagschipper Sido en boots Wijnie voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers