Vaarwens 1187 op 10-07-2023

De club van negen...
1187 Leunie 10
De vaargast van vandaag is Leuntje, 62 jaar oud. Leuntje is getroffen door de fnuikende spierziekte ALS en komt samen met haar geliefden een mooie dag beleven.

Het verslag van vandaag is geschreven door boots Bertie die haar eerste vaardag als vrijwilligster deed:

Vandaag een volle bak aan boord. Vanwege mijn - nu nog onervarenheid - werd ik ingewerkt door Hanneke. Van haar heb ik o.a. knopen leren leggen voor de stootwillen en de meerlijnen. Bert was de schipper en onze gaste van vandaag was Leuntje. Ze kwam met haar vriend Sheriff, haar zoon Gieleo en zijn vriendin Jessica, en een goede vriend (tevens de chauffeur voor vandaag) Simon met zijn vrouw Irma. Een grote club, negen man totaal...

Hanneke had al voor een vrije parkeerplaats gezorgd bij de brandweer, dus snel de auto geparkeerd, samen naar de Hema en de boot in orde gemaakt. Bert was al druk met zijn werkzaamheden voor de vaardag.
De mensen moesten uit Goes komen, en met een dichte Haringvlietbrug hadden we ze niet voor 10.30 verwacht. Maar tot onze verbazing werden ze om 10 uur al door Jan de parkeerwacht naar ons gebracht.
Na de kennismaking tijdens de verse koffie, vertelde Bert wat over de stichting, de boot MS Vaarwens, boordregels enzovoort. Daarna werd de route bepaald door het gezelschap. Het werd de populaire route naar de Zaanse Schans.

Doordat alles mee zat - wat bruggen en sluizen betreft - waren we al om half twaalf bij de molens. Na en in overleg met de gasten, werd ervoor gekozen om eerst te eten, alvorens van boord te gaan voor een wandelingetje en rondleiding in de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. De maaltijd liet zich goed smaken en daarna gezamelijk de molen in, waar de vrijwilligers van de molen - ondanks de drukte - altijd tijd vrij maken voor aanadcht en uitleg aan onze opvarenden. Het was een hele belevenis en Irma kwam met een nieuwe theedoeken set retour - met molentjes natuurlijk - voor thuis. Hoe leuk is deze herinnering aan het bijzondere bezoek.

Inmiddels was het half twee geworden, tijd om weer te vertrekken. Op deze terug tocht hadden we minder geluk bij de bruggen en de sluis, wat geen straf was qua weer. In wisselende samenstellingen werd er heerlijk op het comfortabele 'koesterbankje' voorop gebivakeerd, genietend van de zon, het water, de wind en elkaar.

Om half vier lag de MS Vaarwwens weer op haar plaats in de Amsterdam Marina. Na nog wat (groeps)foto's te hebben gemaakt, ging het hele gezelschap snel naar het gehuurde busje, wetende dat ze nog een lange rit voor de boeg hadden en Leuntje wel erg moe was na deze intensieve dag. Maar genoten hebben ze!

Al met al een goede, geslaagde dag.

Vaarwel Leuntje
Auteur Vaarwens / Berthie

Dagschipper Bert en bootsen Berthie en Hanneke voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Een verwendag die begon al om 07.00 uur. Een dag varen met de stichting Vaarwens.
Met de bus gingen Ik en mijn partner Sheriff, mijn zoon Gieleo en zijn vriendin Jessica, onze vrienden Simon en Irma
naar Amsterdam. Simon as de chauffeur. Om 10.00 uur kwamen we aan in de haven. We werden welkom geheten door de vrijwilligers Bert,
Bertie en Hanneke van de Stichting Vaarwens met koffie en een lekker slagroomsoesje.
Ik mocht kiezen waar we naar toe gingen. Ik koos voor de Zaanse Schans. Het was een dag met een gouden randje. Prachtig weer.
We hebben op de boot lekker geluncht. Daarna zijn we van boord gegaan naar de molen “Het Jonge Schaap”. Die was nog in bedrijf.
Van een boomstam planken aan het zagen. Alles bekeken en weer terug aan boord. Dan terug naar de haven. Het was heerlijk.
En we zijn erg verwend. Om half vier waren weer terug in de haven. Na even met z’n allen op de foto namen we afscheid.
We hebben de dag afgesloten met een lekker diner onderweg naar huis.
Om half 10 waren we thuis. Een mooie dag om op terug te kijken.

Groeten van Leunie Vercijs en dierbaren.

Leunie 104
Leunie 105