Vaarwens 1203 op 01-08-2023

Varen, water, golven…dat geeft het hoofd, die dat zo nodig heeft, rust...
1203 Riny 10
Vandaag mag de Vaarwens gaan varen met Riny (geb. 1962). Riny die al jaren geplaagd wordt door een spierziekte waardoor zijn krachten steeds meer afnemen, heeft nu ook sinds februari gehoord dat de agressieve sluipmoordenaar die zijn longen tart niet meer te verslaan is. Hij leeft zoals hij dat zelf noemt in reservetijd.
Omdat hij in zijn leven vele wateren in binnen en buitenland heeft bevaren, wil hij heel graag met zijn hele gezin nog één dag varen. Uit de eerdere ervaring weet hij dat de geur van het water, de golven, de wind, het wiegen van de boot zijn hoofd tot rust zal brengen.

Een verslag door boots Carla:

De bemanning van de MS Vaarwens, hebben het schip al vroeg klaargemaakt voor de ontvangst van Riny met zijn vrouw Linda en hun zonen Mitchell en Davey. De koffie pruttelt, de soesjes en ander lekkers ligt klaar als de familie meldt dat ze aangekomen zijn. De compacte geavanceerde snelle rolstoel is rap uit de auto gehaald en Riny rijdt met een goede vaart naar de Vaarwens. Donkere wolken spannen zich samen en nadat nog snel een foto met de hele familie met de boot op de achtergrond is gemaakt, vindt Riny een lekker plaatsje aan boord.
Terwijl de koffie goed smaakt heet Anita ieder welkom en vertelt over de geschiedenis van de Vaarwens. Riny mag kiezen waar hij heen wil varen vandaag, nu dat heeft hij snel spits. Lekker varen met Amsterdam op de achtergrond, havens in en zorgen dat we mooie plekjes zien die vanaf het vasteland buiten ieders blikveld vallen. De motor wordt gestart, de trossen los en al snel bevindt de Vaarwens zich op het IJ. Langs het vernieuwde Centraal Station en langs de woonschepen van de bekende Nederlanders. Diverse havens worden aangedaan en vier paar ogen kijken in de Antropohaven met een wat jaloerse sprankeling naar de vele boten waarop gewoond wordt. Zijkanaal K wordt ingevaren en in de vele ruiten van de woonboten daar, toont de Vaarwens haar fierheid in volle omvang.

Riny begint trek te krijgen en een van huis meegebracht eiwitdrankje wordt snel ingeruild voor een door de Hema aangeboden heerlijk lunch. De broodjes zijn zo verdwenen, de boot keert zich en de andere kant van het IJ wordt uitgebreid bekeken en van commentaar voorzien. Tijd voor een powernap? Mooi niet!
Ondertussen vertelt Riny over de vaartochten die ze als gezin naar Griekenland, Kroatië, Frankrijk en vele andere bestemmingen maakten. Eerst in een Bavaria zeiljacht en later werd een motorboot gekozen omdat toen al de krachten van Riny afnamen. Maar varen, dat geeft volmaakt leven, zoals Riny dat duidt. Leven dat onder druk staat, daar hij naast de pijn die steeds meer medicatie vraagt, ook merkt dat hij moeite krijgt met zich uitdrukken en met dat wat hem verteld wordt in een keer te begrijpen. Hij merkt dat het een, moeilijke soms onneembare, hindernis is anderen uit te leggen wat en hoe hij zich voelt. Woorden schieten dan sowieso tekort, aldus Riny.

Linda heeft ervoor gekozen, haar baan op de kinderopvang on holt te zetten en de zorg voor Riny, met wie ze al 43 jaar samen is, zelf op zich te nemen. De beiden zonen pakken dat op wat goed en nodig is voor Riny en voor Linda. "Ze dragen me op handen" zegt ze met een dankbare trots in haar stem. De bemanning van de Vaarwens realiseert zich hoe bijzonder dit gezin is en hoe krachtig ze het leven zoals het zich aandient weten op te pakken.

Amsterdam Marina varen we voorbij, we draaien de Voorzaan op. Ook hier kijkt ieder de ogen uit naar de bijzondere huisjes, de vele boten en zelfs de immense hoeveelheid oudijzer die de Vaarwens passeert. Ook zien we daarbij de diverse boten waar asielzoekers gehuisvest zijn. De opvarenden van de Vaarwens zijn het met elkaar eens dat de kwaliteit van deze huisvesting toch niet is waar we trots op mogen zijn.
Riny is de dag gestart met wat extra pijnmedicatie en ook tijdens de dag heeft hij hier gebruik van moeten maken. Hij merkt dat hij erg moe begint te worden en geeft aan weer rustig richting thuishaven te willen gaan.

De Vaarwens heeft vandaag de wind goed de baas gekund, ook heeft ze regelmatig de zon op zich laten schijnen, maar nu we de laatste mijl afleggen, barst een immense bui op haar dak los. Zonder te blikken of te blozen koerst schipper Anita het schip terug naar haar vast ligplaats. De trossen gaan weer vast en de motor verstilt.
En Riny…? Hij heeft opnieuw ervaren, hoe varen, water, het wiegen op de golven hem die rust in zijn hoofd geeft die hem zo goed doet en hem zo gegund is.
Riny wat wensen we jou in de tijd die je nog geven is, dat toe wat goed voor jou en jouw dierbaren is.

Vaar-wel!
Auteur Vaarwens / Carla

Dagschipper Anita en boots Carla voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers

Een lieve mail van de familie:

Vandaag zijn we uitgenodigd om mee te varen op de vaarwens die in Amsterdam ligt aangemeerd (fantastisch).
Om 10:00 werden we ontvangen door Anita en Carla, 2 fantastische mensen. Anita "schipper" en Carla de "boots".
Na de koffie met iets lekkers worden we getrakteerd op een fijne rondleiding over het ij en zo verder de zaan op, een mooi gebied, de lunch maakt het compleet.
Fijn dat de dames zo professioneel en liefdevol zijn , klasse.
We hebben enorm veel plezier beleeft, dank jullie wel voor dit mooie initiatief zo intiem en zo nog 1 keer. Het zonnetje begon spontaan te schijnen in mijn hart dank jullie wel.
Groet Riny, Linda, Mitchell en Davey Sies

Riny 102