Vaarwens 1222 op 27-08-2023

1222 Yolanda 10Zingen op de Zaan…

Onze vaargaste is Yolanda (geb: 1958) uit Helmond. Het gaat niet goed met Yolanda. Ze lag in het ziekenhuis in afwachting van verzorging thuis. Ze gaat heel hard achteruit en houdt heel veel vocht vast. Het ziekenhuis kan niets meer voor haar betekenen en ze gaat nu het palliatieve proces in…

De weerberichten voorspellen een onstuimige dag met veel wind, regen en onweer. Op de App ziet het er ook indrukwekkend uit.
Schippers Anita en David maken het schip klaar voor de dag. In overleg worden de taken verdeeld.

Een verslag van dagschipper David:

Omdat het zondag is, hebben we een aangepast schema.
Yolanda, haar partner, 3 dochters en kleinzoon arriveren om 11:00 uur. Ze hebben er vanuit Helmond al een reis opzitten van anderhalf uur. De stemming is goed, Yolanda is zeer blij verrast met deze vaardag die haar dochters voor haar geregeld hebben. Na zo’n lange reis is het eerst een run naar het toilet. Aansluitend aan de sanitaire stops is er koffie met koek en maken we de plannen voor de dag. Gezien de weervoorspellingen is de Zaanse Schans de beste optie.

Ondanks de slechte tijding die Yolanda heeft gekregen, is ze vrolijk, de grappen gaan over en weer en er worden zeemansliedjes gezongen. Natuurlijk zit er onder deze lach een grote traan en die komt er gelukkig deze dag ook regelmatig uit. Yolanda is nog nooit in Amsterdam geweest en kijkt haar ogen uit, ze geniet van iedere minuut.

Het varen gaat gestaag, het schutten en de bruggen, ze gaan één voor één voor ons open en we varen zonder te stoppen naar de Zaanse Schans waar we aanleggen bij de houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Het is lunch tijd, er wordt genoten van de klaargemaakte broodjes. “Ik heb sinds tijden niet zo lekker gegeten”, aldus Yolanda, want ze heeft weer wat smaak en laat zich de lunch welgevallen.

Na de lunch natuurlijk een kijkje in de houtzaagmolen genomen. Tja, en dan de weervoorspellingen; we hebben de hele dag drie druppels regen gehad. Er kwam zeer regelmatig een zonnetje tevoorschijn. Yolanda en haar familie hebben door de dag kunnen genieten van het buiten zijn, zowel op de voorplecht als op het achterschip. Na Zaandam zijn we nog even doorgevaren naar zijkanaal K, even een bijzonder stuk van Amsterdam gezien. En Toon ook nog even aan het stuur. En toen de reis richting het eind van deze dag. Het werd wat stiller aan boord en iedereen had zijn/haar gedachtes en emoties.
Lieve Yolanda, wat zijn Leonie, Brenda en Diana lieve dochters, is Justin een fijne kleinzoon (hij was blij dat hij Formule 1 op de app kon kijken) en Toon is een goed maatje. We hebben mooie herinneringen gemaakt.

Dappere Yolanda, vaarwel en euh… je hoeft geen sorry te zeggen, je mag ontvangen.
Vaarwel, sterkte, liefs en liefde voor de hele familie.
Auteur Vaarwens/David

Dagschippers Anita en David voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding