Vaarwens 1225 op 30-08-2023

Voor Pampus liggen...
1225 Johan 10
Onze vaargast vandaag is Johan (64 jaar) die samen met zijn Linda, broer Bart en schoonzus Ineke de vaardag komen maken.
Johan heeft PSMA (progressieve zenuwspierziekte) en is afhankelijk van zijn elektrische rolstoel, die hij trouwens heel goed op de cm2 nauwkeurig kan manoeuvreren.
De ergotherapeut van Johan wijst hem op de mogelijkheid van het hebben van een vaardag met de Stichting Vaarwens en Johan besluit actie te ondernemen en een aanvraag te doen. Vandaag is het zover.

Een mooi verslag van schipper René:

De dag begint vandaag met regen en wind, maar de weerberichten beloven betere omstandigheden. Even na negen uur zijn Françoise en ondergetekende aan boord en maken het schip klaar voor de komende vaardag. We houden alles nog maar even dicht want het is niet echt prettig buiten.
Om kwart over tien komen Bart en Ineke uit Lelystad aan boord en schenken we vast een kopje koffie in. Johan en Linda zijn iets later want de Valys taxi die ze vanuit Alkmaar komt brengen heeft wat vertraging.
Om half 11 zijn we compleet en gaan we aan de koffie met lekkers, ondertussen vertellen we alles over het schip en de stichting. Johan vraagt wat de mogelijkheden zijn en die leggen we hem voor. Hij en zijn broer hoopten om Amsterdam in te gaan, want daar liggen toch wel heel wat voetstappen. De vader van Johan en Bart is namelijk jarenlang directeur van Artis geweest en je merkt aan de verhalen van de broers dat dit een geweldige tijd is geweest. We moeten ze echter teleurstellen omdat er wat stremmingen bij de bruggen over de Amstel zijn. Dan wil Johan wel “Voor Pampus liggen”. Dat vinden wij ook wel een goed idee, want daar zijn we zelf ook nog niet eerder geweest en dus gooien we snel de trossen los.

We varen achter Amsterdam CS langs en zien het cruiseschip Azemara Persuit in de IJ-haven liggen. Door naar de Oranjesluizen met een klare Zuidersluis. Als we in de sluis liggen breekt de zon door en dat is wel zo prettig. Ook de rest van de dag blijft het op één klein buitje na helemaal droog.

We zetten koers uit naar Pampus en even voor half één leggen we daar aan de binnenkant van de remming aan (enorm bedankt voor het vrijhouden van de ligplaats, want het is nog steeds vakantietijd).
De lunch is ondertussen ook klaar en met het zonnetje door de ramen is het genieten van de broodjes en het uitzicht. Johan heeft er zin in en probeert de Valys taxi voor de terugweg een uurtje later te zetten zodat we nog even Muiden aan kunnen lopen. Dit is helaas niet meer mogelijk en daarom zetten we koers terug richting Amsterdam.

Na de Oranjesluizen hebben we nog wel tijd om even zijkanaal K in te varen. Het blijft bijzonder, zoveel rust midden in de stad. We zetten koers richting Amsterdam Marina en zien het enorme cruiseschip Ventura aankomen en besluiten haar tegemoet te varen, dit moet nog net passen voor 15.30 uur. De collega’s en kapitein op dit schip zijn zo vriendelijk om Johan gedag te zeggen met een mini-concert op de scheepshoorn. Johan heeft een lach van oor tot oor.

Klokslag half vier leggen we aan in de Amsterdam Marina en even later verschijnt het vervoer terug naar Alkmaar.

Beste Johan, Linda, Bart en Ineke we hebben een mooie dag gehad en Françoise en ik hebben ook enorm genoten van jullie gezelschap en de leuke vaartocht.
Johan, wij wensen jou heel veel sterkte toe en hopen dat progressiviteit van jouw ziekte zich nog heel lang een beetje rustig houdt, want jij hebt nog heel veel mooie verhalen te vertellen.

Vaarwel Johan,
Auteur vaarwens  / René

Even je zorgen laten varen…

Hartelijk dank voor de ontspannen(de) en gezellige vaartocht van woensdag 30 augustus. Schipper Rene en bootsvrouw Francoise waren een uitstekend gastheer en -vrouw, zij hebben er voor ons een overgetelijke tocht van gemaakt. Mooie boottocht, goede gesprekken, uitstekende catering, wind in de haren, het was in veel opzichten een bijzondere dag. Voor Pampus liggen en even je zorgen laten varen, wie wil dat nou niet…

Speciale dank aan initiatiefnemers Evert Stel en Inge de Graaf en aan alle sponsoren van de Stichting Vaarwens, jullie doen mensen een groot plezier met zo’n speciale dag!

Met een warme groet,

Johan, Linda, Bart en Ineke

Dagschipper René en boots Françoise voor hun inzet.
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten.
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers.
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch.
Oranjesluizen voor de vlotte bediening.
Pampus voor het beschikbaar stellen van de ligplaats tijdens de lunch.
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Johan 11
Johan 13