Vaarwens 1232 op 07-09-2023

Met de kinderen het water op1232 Brigitta 10

Vandaag varen we met Brigitte, de moeder van de 6 kinderen die gezamenlijk vandaag haar wens komen vervullen. In april heeft Brigitte te horen gekregen dat de verschrikkelijke ziekte haar longen te pakken heeft gekregen en recent dat de artsen niets meer kunnen betekenen.

Een mooi verslag geschreven door boots Johan

Schipper Rochus is al vroeg vanuit Werkendam vertrokken en heeft de eerste voorbereidingen op de boot al gedaan. Ruim voor 9 uur komen de bootsen Berthie en Johan aan en wordt de boot verder klaargemaakt en proviand gehaald bij onze sponsor de HEMA en de Zaanse grootgrutter.
Het is erg warm en dus wordt de koelkast goed gevuld en zorgen we dat er ook een ijsje in de vriezer ligt.

Het gezelschap meldt zich al net na 10 uur aan de kade waar we ze welkom heten. Rochus houdt een welkomstpraatje en vraagt waar Brigitte naar toe zou willen. Ze woont al ruim 40 jaar in Amsterdam maar heeft nog nooit de Zaanse Schans bezocht dus de keuze is snel gemaakt. Koffie/thee met wat lekkers wordt eerst neergezet en dan maken we de trossen los. Het gehele achterdek gaat open om toch nog een briesje op te kunnen vangen want het belooft een tropische dag te worden.

Zo snel als alle bruggen en de sluis ons doorvaart geven, zo snel begeeft het gezin zich naar het voordek om te genieten van zowel de oude- als de nieuwe panden. Een aantal staat te koop en er wordt gespeculeerd en opgezocht wat zo’n appartement als vraagprijs heeft. Niet echt goedkoop blijkt. De cacaolucht wordt opgesnoven en de molens komen in zicht.

We zijn erg op tijd dus we kunnen nog iets doorvaren naar Wormerveer voordat we aanleggen bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. We boffen want onze gasten zijn toevallig de enige aanwezigen en zo hebben we voldoende tijd en ruimte om alles goed te bekijken. Zoals altijd geeft één van de vrijwilligers van de molen een uitgebreide toelichting over het proces “van boom tot plank”.
Inmiddels hebben Berthie en Johan de lunch klaargemaakt en de tafel gedekt. De broodjes gaan erin als zoete koek want varen maakt hongerig.

De terugvaart gaat iets minder voorspoedig maar we vullen de wachttijd prima met mooie gesprekken over ieders achtergrond, werk etc. Eén van de dochters is verpleegkundige in een hospice en zij neemt gelijk een stapeltje brochures van de Vaarwens mee, wellicht dat zij nog een bewoner kan blij maken met een vaartocht. Onder het genot van een heerlijk waterijsje varen we weer verder richting de marina.

Brigitte heeft nog voldoende energie en we hebben nog wat tijd en kunnen nog een “rondje centraalstation” maken, waar 2 grote cruiseschepen aangemeerd liggen. Daarna wordt het wel tijd om de thuishaven op te zoeken. Mooi op tijd want Brigitte blijkt nog een verjaardagsfeest te hebben; haar moeder is vandaag 87 jaar geworden. Ook namens de Vaarwens van harte gefeliciteerd!!

We lopen mee naar de auto’s om afscheid te nemen van, volgens het gezelschap, een onvergetelijke dag!
We hebben het met alle plezier gedaan en fijn dat jullie zo genoten hebben. Zorg goed voor jullie moeder en voor elkaar en heel veel sterkte de komende tijd!

Vaarwel Brigitte

Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Rochus en bootsen Berthie en Johan voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers