Vaarwens 1233 op 08-09-2023

1233 Jan 10Een snikhete nazomerse vaarwensdag!

Vandaag is Jan (geb. 1943) onze gast met zijn vrouw Annie, tweeling Ed en Carla en dochter Ingrid. Jan leeft in reservetijd.
Een stukje uit het intakeformulier van zijn dochter Ingrid:
“Mijn vader is een vechter en enorm mentaal veerkrachtig. Hij heeft door zijn nierfalen en combinatie met zijn hart, al behoorlijk veel moeten inleveren en opgeven.
Hij kijkt naar de dingen die hij nog wel kan. Hij zegt soms, dat hij aan het laatste rijtje van zijn leven bezig is en nog zo graag een paar jaar erbij wil zijn. Eigenlijk had hij zelf al niet meer verwacht de mooie leeftijd van 80 te halen…Vooral uitjes met zijn kinderen, kleinkinderen en alle aanhang geven hem iets waardevols om naar uit te kijken en waar hij energie van krijgt. Ik ben trots hoe mijn vader het doet en omgaat met zijn aandoening en beperkingen. Het zou enorm waardevol zijn om hem te kunnen verrassen op een mooie vaardag via Stichting Vaarwens. Van boottochtjes ondernemen kan hij enorm genieten, want hier kan hij rustig zitten en kijken.”

Een mooi verslag geschreven door schipper Niels:

Deze zeer warme vrijdagochtend werden we verrast met een fantastisch mooie bos bloemen en een doos heerlijke bonbons. Aan ons geschonken door de gasten van vandaag. Wat ontzettend lief! Vlak voor vertrek werd er een mooie spontane donatie voor vaarwens gedaan door een lid van de Barkas club die toevallig dit weekend in de haven aanwezig was. Vandaag laten we de ziekte zoveel mogelijk aan wal en gaat het gezin met elkaar op het water genieten.

Het is een mooi, gezellig samenzijn. We varen met Jan, samen met zijn vrouw Annie en zijn drie volwassen kinderen even weg van alles uit de Marina Amsterdam. Al snel werd er besloten het open water op te zoeken en we voeren naar het eiland Pampus. Daar werden we hartelijk ontvangen, echter de familie wilde de lunch graag in Durgerdam genieten. Zo gezegd zo gedaan en we voeren dus naar Durgerdam waar we het anker lieten zakken in het ondiepe water.

Daar de heerlijke lunch van de Hema genoten en er is zelfs een verkoelende duik genomen door zoon Ed en schipper ondergetekende. Hoewel Ed z’n passie eigenlijk mountainbiken is, zwom hij als de beste! Hij verwijderde als een volleerd duiker het Fonteinkruid van het anker! Jan genoot ontzettend van de mooie pittoreske huisjes! Jan heeft er kijk op aangezien hij jaren in de bouw werkzaam geweest is! Hierover zijn zeer leuke, interessante verhalen door hem opgehaald.

We hebben genoten van de Brabantse gezelligheid van deze familie en zijn op ons gemakje terug naar Amsterdam Marina gevaren waar we om 15:40 weer aanmeerden. Ook heeft Jan nog een mooie donatie aan Vaarwens gedaan in de collectebus en via de QR code waarvoor veel dank.
Kortom… het was een geweldig mooie dag.

Vaarwel dappere Jan
Auteur Vaarwens / Niels

Dagschipper Niels en boots Corien voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Forteiland Pampus voor de gastvrijheid waar uiteindelijk geen gebruik van gemaakt is. (Er werd gekozen voor het voor anker gaan bij Durgerdam.)
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lief bericht:
Wat een prachtige verrassing, ik heb samen met het hele gezin erg genoten van de ontspannen vaardag. Geweldig dat zoveel vrijwilligers zich belangeloos inzetten voor Stichting Vaarwens, dank ook aan alle sponsoren! Een speciaal dankwoord voor boots Corien en schipper Niels voor de fantastische begeleiding en deze onvergetelijke dag, groet Jan en familie

Jan 15
Jan 17