Vaarwens 1234 op 11-09-2023

Een vrolijke dag vol herinneringen1234 Leendert 10

Op één van de laatste tropische dagen van deze septembermaand is onze speciale gast Leendert. Hij komt met zijn vrouw Liesbeth en 3 kinderen Jantina, Petronella en Gilbert om nog een keer met zijn gezin van de watersport te genieten. Het water blijft trekken….

Leendert verblijft in een hospice vanwege zijn terminale hartfalen waarbij ook de Ziekte van Ménière hem ernstig beperkt. Maar niet op deze hele speciale dag, hij heeft er zin in!

Een mooi verslag geschreven door boots: Aleid

De Vaarwens ligt mooi op tijd klaar en te glimmen in de zon als eerst de “kinderen” arriveren waarna er met smart gewacht wordt op Pa en Ma die met de Wensenambulance en Peter (chauffeur) en Jorinde (verpleegkundige) arriveren.

Snel trossen los en bakboord uit richting Oranjesluizen. In de sluis komen we in het middenpad te liggen en hebben we gezellig contact met alle buren en wordt er door de buurvrouw met enthousiasme foto’s van ons gemaakt.

De mooie gezamenlijke herinnering van het gezin begint meer dan 40 jaar geleden toen Leendert uit Engeland een klassiek S-spant casco kocht en in zijn achtertuin neerzette om er ieder vrij uurtje aan te werken. Als waterbouwkundige wilde hij niet alleen met zijn hoofd maar ook met zijn handen werken.

Na 2,5 jaar kon het tuig erop en verhuisde het zeiljacht naar het water en begonnen de zeilweekeinden en vakanties waarbij de kinderen in de reiswieg meegingen en de flesjes tijdens het schutten in de sluis konden worden opgewarmd.

Vandaag is het hele gezin blij om weer op het water te zijn en alle mooie herinneringen en sterke verhalen worden opgehaald.
Leendert heeft van tevoren aangegeven dat hij graag richting Pampus en Muiden wil, het uitgestrekte water op.

Eenmaal op het Markermeer passeren we Durgerdam en haalt Leen herinneringen op aan het bezoek aan de kroeg in Durgerdam…lang geleden. Leen neemt het roer van Ton over en maakt een rondje Pampus, hij geniet en steekt dat niet onder stoelen of banken. Dit is wat hij het liefste doet!
We genieten allemaal van Leendert zijn enthousiasme, het mooie weer en een lekkere lunch. We varen Muiden in maar keren voor de sluis weer om en zetten koers richting Oranjesluis.
Na een vlotte schutting waarbij het hele gezin met lijntjes en fenders in de weer is gaat Leendert even met de voeten omhoog want de vermoeidheid slaat toe maar de ogen blijven glinsteren.

Via zijkanaal K waar “opa” (een statige zilverreiger) wordt gespot gaan we voldaan naar De Marina terug.

Met een lach en een traan en heel veel dankjewel nemen we afscheid van deze lieve familie.

Vaarwel Leendert

Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Ton en boots Aleid voor hun inzet
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging