Vaarwens 1237 op 15-09-2023

Het lijkt wel vakantie…!1237 Annie 10

Vandaag gaan we een mooie tocht maken naar Muiden, met onze gast Annie Buiten, haar partner Gregory en hun 5 volwassen kinderen.

Een mooi verslag geschreven door schipper Wouter:

Op deze schitterende nazomerdag in september ligt de Vaarwens weer te stralen op haar mooie plekje in de Amsterdam Marina. Boots Hanneke, boots Harrie en dagschipper Wouter zijn al vroeg aanwezig om het schip tiptop in orde te maken voor de gasten van vandaag. De koffiepot staat net te pruttelen wanneer de telefoon op de Vaarwens gaat om aan te kondigen dat onze gasten gearriveerd zijn.

Op de kade zit Annie in haar rolstoel vergezeld door haar mantelzorgende partner Gregory, samen met hun vijf volwassen kinderen. Zij zijn op eigen gelegenheid met de auto en bakfiets naar het Kraanspoor gekomen want hun woonplaats is Amsterdam. Na een hartelijke kennismaking met de familie gaan we aan boord van de Vaarwens. Onder het genot van een kop koffie met heerlijk soesje houdt Harrie een welkomstpraatje. Op de vraag aan Annie waar de reis vandaag naartoe zou moeten gaan antwoordde zij gelijk: “Muiden”. Dat is dus duidelijk. Geen discussie, Muiden wordt het …

Het machientje wordt gestart, de trossen losgegooid en met kalme vaart wordt koers gezet richting de Oude Houthaven. Vol verwondering kijken onze gasten naar de prachtige gebouwen die daar de afgelopen jaren verrezen zijn. Nu wordt hun stad Amsterdam eens vanaf een heel andere kant bekeken. Ondertussen passeren wij alle markante gebouwen zoals Pontsteiger, Eye, A’dam Tower en het Rem-eiland. Voorbij het Centraal Station zien wij de contouren opdoemen van een reusachtig cruiseschip. De Vaarwens wordt de IJ-haven ingestuurd, zodat wij van heel dichtbij tegen deze mastodont van ruim 300 meter lengte kunnen opkijken. Rondom de schoorsteen van de “Norwegian Prima” loopt zelfs een 420 meter lange kartbaan over 3 dekken…

De reis wordt met boots Harrie aan het roer vervolgd naar de Oranjesluizen waar de Noordersluis al klaar staat voor ons. Gelijk na ons worden de deuren gesloten en worden wij vlot richting het open water geschut. Aan boord is het ondertussen een gezellige boel. Het gehele gezin zit gezellig bij elkaar in de kuip, en het is een drukte van belang. Wanneer we met het zonnetje in ons gezicht onder de Schellingwoude brug doorvaren roept één van de kinderen: “Ma, het lijkt wel vakantie…!”

Ondertussen zit boots Hanneke aan het roer en stuurt ons met strakke hand richting Pampus. Na het passeren van dit forteiland wordt koers gezet richting Muiden. Nog steeds onder een strakblauwe lucht vaart de Vaarwens de monding van de Vecht op en zien wij aan bakboord het imposante Muiderslot al liggen. Havenmeester IJsbrand van KNZ&RV staat al op de steiger om ons welkom te heten en een touwtje aan te pakken. De motor van de Vaarwens wordt gestopt en alle opvarenden genieten van de rust. Hanneke en Harrie hadden inmiddels in no time een prachtige lunch tevoorschijn getoverd. Dat valt bij iedereen wel in goede smaak.

Wanneer de laatste kruimels op zijn gegeten, krijgen we nog een mooi uitzicht op de Groene Draeck, de Lemsteraak uit 1957 van prinses Beatrix die ons van dichtbij passeert. De Vaarwens vaart nog even in de richting van de sluis, daar wordt gekeerd en we gaan weer terug richting Amsterdam. Het hoogtepunt van de terugreis is toch wel dat Annie in haar rolstoel naar de stuurstand wordt gerold. Plateau omhoog, pet op, roer in handen en gaan met die geit!

Als een volleerd schipper en aangemoedigd door het hele gezin stuurt zij ons richting de vaargeul. En dat terwijl zij tot vandaag nog nooit op een boot heeft gezeten.
Bij de Oranjesluizen aangekomen wordt de Zuidersluis speciaal voor ons gereed gemaakt, en wij zijn ook het enige schip in deze schutting. Hulde. Lekker vlot er doorheen, nog even door de Pereboomsloot en het Vliegenbos naar Nieuwendam; ook dat is Amsterdam. Hierna varen wij terug naar onze ligplaats in de Marina.

We hebben genoten van een prachtige nazomerdag op het water, met een prachtige Annie en haar zorgzame en warme gezin.

Vaarwel Annie

Auteur Vaarwens / Wouter

Bootsen dream-team Hanneke en Harrie, dagschipper Wouter
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats