Vaarwens 1238 op 18-09-2023

Een mooie zonnige dag genieten, terwijl de buien wachten.
1238 Theo 10
Vandaag verzorgen we een tocht voor onze gast Theo (geb. 1946).

Een mooi verslag van boots Harrie:

Een nieuwe week breekt aan en ook deze week wordt weer een volgeplande Vaarwens-week. De maandag is altijd zo’n bijzondere dag, waarbij de bouwactiviteit in Amsterdam weer op alle plekken van start gaan met alle geluiden van dien. Op de pont naar Noord nog even een snelle blik op de buienradar, het ziet er naar uit dat we vandaag een droge dag tegemoet gaan. Ik haal nog snel wat boodschappen om alle vers weer aan te vullen en schipper Anita, onderweg vanuit Noord, gaat langs de Hema om de lunch op te halen.
Ongeveer tegelijk arriveren we bij de Vaarwens en gaan meteen aan de slag om haar voor te bereiden op de ontvangst van onze gasten. We ontkomen niet aan het ochtendritueel in elke haven en dat betreft het buitenschip droog zemen en de ramen doen.

Onze gast Theo en zijn echtgenote Corrie arriveren met de ambulance van Stichting Ambulancewens, met de deskundigen Patricia en Michel. Daar achteraan komen dochter Brigitta en haar man Jacco met eigen vervoer. Ze zijn iets later want ze hebben al een hele reis vanuit Roosendaal achter de rug, maar de file viel mee gelukkig.

Snel koffie met iets lekkers, want daar zijn ze wel aan toe. De introductie en wat praktische tips worden verteld en dan zien we dat er een groot cruiseschip in aantocht is over het Noordzeekanaal, in dit geval de Norwegian Getaway. We varen snel de haven uit richting het enorme schip. Veel mooie herinneringen komen boven bij onze gasten, die vaker met hun vieren een cruise hebben gemaakt. Ze hebben o.a. een cruise over de Middellandse Zee gemaakt en ook daar met volle teugen van genoten. Wij varen nu niet zo ver en gaan richting Zaanse schans met als ons vaste doel in gedachte de Houtzaagmolen.

Theo geniet met volle teugen. Zelf hebben ze ook altijd een jachtje gehad waarmee ze de wateren rond Roosendaal hebben bevaren. Heerlijk afmeren op hun vaste plekje had hun voorkeur en genieten van elkaar en van alles om hen heen. Dit is een gevoel wat je aan bootjesbezitters verder niet hoeft uit te leggen. Met hun eerste bootje voeren ze richting een haven en vroegen zich af of er plek was. Bij aankomst hoorden ze de havenmeester roepen “plek zat” en dat is ook de naam van het schip geworden. Verliefd op elkaar en samen genietend op het water hebben ze hun tweede scheepje “Eros” gedoopt. Zelf wisten ze natuurlijk waarom ze deze naam hadden gekozen, maar deze naam werd door passerende mensen op het water of de wal niet altijd goed begrepen.

De vaartocht gaat verder door de sluizen en bruggen op de Zaan en we meren af bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap.
Hartelijk worden we ontvangen door de vrijwilligers daar. Terwijl iedereen geniet van de heerlijke lunch -door Harrie voorbereid en die met hulp van Patricia en Michel wordt geserveerd - legt een vrijwilliger veel uit over de geschiedenis en de werking van de molen, aan de hand van een model. Geboeid zitten onze gasten te luisteren en Theo vergeet bijna te eten. Brigitta en Jacco gaan ook de molen nog even van binnen bekijken. Theo kiest even voor een rustmoment, voor zover dat lukt met alles wat er om hem heen gebeurt. Ach we bewaren de vermoeidheid voor morgen.

Op de terugweg weer vlotte brugopeningen en schuttingen en iedereen geniet van al het moois langs de Zaan. We maken nog een draai langs het Kissing Couple bij de Hempont en zetten koers richting thuishaven. Het is druk met enorme schepen vanuit en naar de Jan van Riebeeckhaven. Het blijft een imposant schouwspel. We meren af en begeleiden onze gasten naar de auto. Het was een geweldige dag met genieten en even vergeten zo af en toe. We nemen afscheid van deze lieve warme familie en als Anita en ik teruglopen richting de Vaarwens begint er een enorme stortbui.

De wolken hielden hun adem in voor Theo maar nu houden ze het niet meer droog, een ware wolkenbreuk stort zich uit over de Vaarwens.

Vaarwel Theo
Auteur Vaarwens / Harrie

Theo: † 31-10-2023

Lieve mensen,

Corrie en ik hebben allebei iets voor jullie geschreven. Theo wilde ook graag zijn steentje bijdragen maar helaas lukte dit niet. De dag was zo overweldigend mooi dat hij het niet in woorden uit kan drukken.

Namens Corrie

Lieve mensen van stichting Vaarwens en wensambulance,

Wij willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de onvergetelijke dag op de boot. Wat hebben we genoten van ‘t varen en zeker van alle aandacht voor ons. Het heeft ons diep geraakt dat zoiets in deze tijd nog kan. Ook de fijne lunch die zo prima verzorgd was, echt met liefde gemaakt. Alle respect voor deze vrijwilligers. Ook onze mantelzorger Jacco en Brigitte kregen alle aandacht en waren ook enthousiast. Wij wensen jullie nog veel plezier met mensen die dit zo nodig hebben.

Nogmaals BEDANKT!!!!!

Theo en Corrie Diks

Namens Brigitte

Door TWB zijn we op de hoogte gebracht van stichting Wensambulance. Eigenlijk wilde Theo zijn laatste wens laten varen, teveel beren op de weg. De wens om te varen in de Biesbosch kon alleen op een boot met meerdere mensen, teveel prikkels, te vermoeiend dus…..dan maar niet.

Omdat ik het aanmeldformulier al in had gevuld werd ik de volgende dag gebeld door iemand van wensambulance en hij vertelde over stichting Vaarwens. Weer beren op de weg want ja dan moesten we wel naar Amsterdam. Dankzij de overredingskracht van Lisette(TWB) hebben we alles toch in gang gezet.

Michel en Patricia hadden een beertje(Mario) bij voor Theo, zijn vriend voor de rest van de dag. De zon ging schijnen….op naar Amsterdam, waar ons een warm onthaal wachtte van Anita en Harrie. We zijn naar de Zaanse Schans gevaren, daar geluncht, uitleg gekregen over de zaagmolen, terug gevaren met een extra rondje bij Amsterdam.

We zijn de hele dag in de watten gelegd door de vrijwilligers.

Wat een super dag, wat een mooie stichtingen, wat een toppers van vrijwilligers.

Mocht iemand twijfels hebben om gebruik te maken van wensambulance of Vaarwens, laat ze maar bellen….wij schoppen die beren van de weg want beter geregeld dan dit kan gewoon niet.

Super bedankt voor de fantastische herinnering die wij dankzij jullie hebben gemaakt. dikke knuffel, Jacco en Brigitte

Dagschipper Anita en boots Harrie voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Brandweer Amsterdam-Amstelland, kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
HEMA Amsterdam NDSM-straat voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de geweldige uitleg.
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Theo 101
Theo 104