Vaarwens 1239 op 19-09-2023

Een dagje uit met ons gezin, zoals tien jaar geleden
1239 Ad 10
Al even voor tien uur ging de boordtelefoon van MS Vaarwens; “We zijn met 9 minuten bij jullie” meldde de vrolijke stem van Dorien, de vrouw van Ad, onze gast van vandaag. Zij zaten samen met hun beide dochters Sanne en Fanny en hun zoon Thomas in de auto. Om koud acht uur vanmorgen vertrokken uit het Brabantse Udenhout. Wij hebben ze gauw opgehaald bij de auto en meegenomen naar de koffie en soesjes, daar waren zij wel aan toe na de autorit.

Wij hebben verteld van Atlantis tot Meander, van MS Vaarwens en van Tara, de stichting, onze vrijwilligers en do’s en don’ts aan boord.

Ad en zijn gezin zijn geen onbekenden op het water. Jaren had Ad een 'snelle' boot, namen deze mee op vakantie naar o.a. Kroatië. Inmiddels is deze ingeruild voor een wat rustiger modelletje bij de camping aan het Veersemeer. Maar helaas, alle medicaties en proeftrajecten ten spijt neemt de japanse duizendknoop onder de ziekten steeds meer bezit van Ad zijn lichaam. Hij is te uitgeput om nog op zijn eigen boot aan boord te komen. Na jaren lang vechten is hij nu moe en uitgestreden: “We moeten nog maar genieten wat we kunnen en mooie herinneringen maken”

Een mooi verslag geschreven door schipper Frouk

Vandaag is zo’n dag aan boord van onze Vaarwens. We drinken koffie, laten wat we niet mee willen hebben op de steiger achter en varen om half elf de haven uit. Op naar de Zaanse Schans en Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. De zomer hebben we inmiddels achter ons gelaten en voor vandaag werd ons herfstig weer, een enkele bui en een bak wind voorspeld waardoor het Markermeer geen optie was.
Het viel allemaal reuze mee. De temperatuur was niet verkeerd, het was grotendeels droog met soms een klein zonnetje en die wind, die hebben we buiten de gesloten tent gehouden! Af en toe even uitwaaien op 'het' bankje voorop, maar gezeten in de schippers stuurstoel voelde Ad zich prima op zijn plek en kon alles goed zien en genieten. De Zaan, haar huisjes en industrie, het was allemaal nieuw voor onze Brabanders.

Ook dochter Fanny heeft een boot aan het Veersemeer in Arnemuiden en we konden haar al snel het stuurwiel in handen geven waarop zij feilloos naar de Voorzaan koerste. Op het rekenschema bleef wat tijd over, zodat we ons eerst even konden vergapen aan de 'Athena' gebouwd bij Royal Huijsman in Vollenhoven in de jaren tachtig en nu terug bij hun 'filiaal' in het Zaanse voor een refit. Ook een tweede peperduur jacht met als thuishaven Georgetown lag te wachten op een opknapbeurt. Dat dit niet voor een ieder is weggelegd qua financiën was ons allen wel duidelijk.

We zetten koers naar de sluis in Zaandam en konden vlot schutten samen met 'een grachie'. We volgden in het kielzoch en alle bruggen draaiden soepel. Frouk vertelde ondertussen van Tsaar Peter de Groote, de Zaanse grootgrutters, de cacaoindustrie, de goedjaarseindjes, de molens en de Zaanse Schans - waar alle huisjes echte bewoonde huisjes zijn - die van hun oorspronkelijke plaats moesten verdwijnen ivm met aanleg van wegen of woningbouw. De huisjes werden dan in hun geheel opgetild of zorgvuldig tot bouwpakket uitelkaar gehaald en vervolgens op de Schans weer neergezet of opgebouwd. Een sterk staaltje hierbij was Oliemolen de Zoeker die in het Westzijderveld stond. Wat los kon is van de molen los gehaald, maar het complete molenlichaam is uiteindelijk over het spoor (de bedrading was hiervoor stroomloos gemaakt) getild en in het holst van de nacht is de molen zo verplaatst naar haar huidige standplaats aan de Zaanse Schans.

Op het middaguur meerden we - met inmiddels een harde wind op de kont - af bij onze bekende molen. Hier vielen we met de neus in de boter; er werd net een verse boom binnengehaald! Dit gaat dan wel met behulp van de windkracht (wieken) maar er komt toch ook wel een behoorlijke hoeveelheid ellebogenstoom bij kijken voordat een stam zich gewonnen geeft en zich gedwee naar de zaagtafel laat slepen!. De familie is de molen in gegaan terwijl Lukas en Frouk de lunch voorbereidden. Terug aan boord heeft eenieder zich deze goed doen smaken! We ontmeerden na mooie gesprekken en haalden het spoor van kwart voor twee. Hierdoor bleef er nog tijd over om van Amsterdam vanaf het water te genieten. Alles was onherkenbaar veranderd was de conclusie en het uitstapje naar zijkanaal K was een onverwachte parel. De schommels waren niet bij eenieder favoriet, maar andere gebouwen en attracties komen zeker nog wel op 'to visit lijstjes te staan.

Helaas komt ook aan zo’n dag een eind en toen ik Ad vroeg of hij nog fut had voor dit Amsterdamse rondje zei hij "Nu genieten, in de auto zal het lichtje wel uitgaan!"
En genoten heeft dit lieve, warme hechte gezin! Zoals zij zelf ook zeiden "Dit was een dag als vroeger, zoals tien jaar geleden met ons gezin samen”. Het gezin is echter volwassen, de kinderen zijn uitgevlogen en hebben de familie doen uitbreiden met aangetrouwde kinderen en 3 kleinkinderen! Van deze dag is genoten, de echte regen kwam pas toen ze weer in de auto zaten op weg naar huis.
Wij vonden het fijn jullie deze dag te mogen verzorgen en wensen jullie nog een mooie tijd met nieuwe herinneringen voor de toekomst.

Vaarwel warm hecht gezin, vaarwel Ad!
Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschipper Frouk en boots Lucas voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats