Vaarwens 1242 op 27-09-2023

Een stralende gast op een stralende dag…
1242 Ton 10
De vaargast vandaag is Ton82 jaar, samen met zijn dochter Nancy, zoon Marco, schoonzoon Martin, schoondochter Christa en de kleindochters Demi en Luna.

Een mooi verslag van schipper Wouter:

Deze nieuwe vaardag begon met een klein beetje heiig weer, waarbij de 'Vaarwens' prachtig boven een paar mistflarden uit torende.
Boots Carla was al vroeg aan boord gekomen en reeds begonnen met alles pico bello klaar te zetten voor onze gasten.

Net na 10 uur ging de telefoon over, Ton met
 zijn familie waren al gearriveerd aan het Kraanspoor. Met onze rolstoel stand-by gingen wij hen tegemoet om ze welkom te heten.
Na een korte kennismaking ging iedereen aan boord en kregen we allemaal een vers gezet bakkie koffie met wat lekkers voorgeschoteld.
Op de vraag: “Waar gaan we heen vandaag?” kwam gelijk het antwoord: “Zaanse schans!”.

Het weer was veelbelovend. Weinig tot geen wind, een mager zonnetje kwam net door en het was vooral niet koud. Heerlijk nazomerweer dus. Machientje gestart, loopplank omhoog, trossen los en gaan. Na ons vertrek uit de Amsterdam Marina zijn wij het Noordzeekanaal overgestoken om de Coenhaven binnen te varen.
Achterin de haven lag een schitterend superjacht dat in de laatste afbouwfase verkeert. Heel indrukwekkend om eens zo dicht langs te varen en alle
 pracht en praal te kunnen bekijken. Hoe leuk was het ook voor dochter Nancy - de aanvraagster van deze wens -  dat daar een boot genaamd 'Nancy' gemeerd lag.

Vanaf de Coenhaven werd de reis vervolgd naar de Voorzaan, waar wij alweer een enorm jacht passeerden. Ditmaal een reuze-zeiljacht. Na even gewacht te hebben op een tegenschutting mochten we de Wilhelminasluis als eerste invaren samen met het passagiersschip 'Nirvana'. De wolken braken nu open, de zon ging steeds meer stralen.

Tonheeft vroeger gewerkt als onderhoudstimmerman. Hij kreeg later de mogelijkheid om voor de gemeente Amsterdam te gaan werken, alwaar hij hetbracht tot Bijzonder Opsporings Ambtenaar van de afdeling woningcontrole. Hij straalde zodra hij er over mocht vertellen. Twee jaar geleden is zijn vrouw overleden, en triest genoeg werd hij daarna zelf ziek. Op de vraag wat hij graag nog zou willen: “Eind oktober een lang weekend naar een huisje in Zandvoort, en nog een keer een dagje naar Utrecht met dochter en kleindochter”. Dat zijn leuke dingen om naar uit te kijken…

Onze gasten zaten heerlijk met elkaar in de ruime kuip, en buiten begon het ook al iets warmer te worden. Het zitje voorop met de comfortabele dekkussens werd volop gebruikt. Vanaf de eerste minuut was het al gezellig aan boord en er werd vaak en veel gelachen. Mooi om iedereen zo samen te zien.

Na de vlotte schutting door de sluis ging de reis verder over de Zaan. De openingen van de bruggen gingen zeer vlot, enkel bij de Spoorbrug moesten we een paar minuten wachten. Zo kwamen wij al vroeg aan bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Omdat een van de kleindochters ons bij de Zaanse schans zou verlaten, besloten we eerst te gaan lunchen. In no time had Carla een fantastische lunch tevoorschijn getoverd. Hulde!
Nadat iedereen voldaan was
, rolden we de rolstoel de steiger op om de mooie molen te bezoeken. De molenaar heette ons hartelijk welkom. Jammer genoeg waaide het vandaag niet hard genoeg om te kunnen zagen, maar even goed kregen we allemaal een goede indruk van de techniek van de molen.

Na het bezoek aan de molen gingen we weer aan boord en ging de vaartocht verder. De passage van alle bruggen en de sluis ging wederom zeer voorspoedig. Toen we de Wilhelminasluis verlaten hadden, werd Ton naar voren geroepen, kreeg de kapiteinspet op zijn hoofd gezet en uitgenodigd om het roer over te nemen.  Met zijn timmermansoog hield hij spatzuiver de Vaarwens op koers. Bravo!

Na het verlaten van de Voorzaan voeren we dit keer even westwaarts het Noordzeekanaal op. Daar passeerden wij de bulkcarrier 'Praetorius', een machtig zeeschip dat met behulp van twee havenslepers richting de Mercuriushaven voer. De loods op de brug gaf een mooi saluut op de scheepshoorn speciaal voor Ton! De Vaarwens dook nog even de voormalige ADM haven in om de sloop van een ander zeeschip te bekijken. Dit schip, de 'OS-35' is vorig jaar augustus na een aanvaring gezonken in de baai nabij Gibraltar. Het vrachtschip is op het dek van een afzinkbaar zware-ladingschip naar Amsterdam gebracht om daar te worden gesloopt.

Op de terugweg passeerden wij onze ligplaats aan de Amsterdam Marina, maar Ton had er nog geen genoeg van. Zo voeren wij nog even door langs de Houthavens en het Remeiland, het Stenen Hoofd en Centraal Station.
Daar keerden wij weer om, terug naar de ligplaats om deze mooie dag met een warme familie af te sluiten.

Iedereen had zichtbaar genoten, familie bedankt voor de gezelligheid en de ruimhartige donatie…!

Vaarwel Ton
Auteur Vaarwens / Wouter

Graag willen wij, kinderen van Ton, ook namens onze vader, de bemanning en de Stichting Vaarwens super bedanken voor de onvergetelijke dag. Wouter en Carla hebben het fantastisch gedaan en zijn ook nog eens 2 super lieve mensen.
Het was een beetje dubbel allemaal.
Het zonnetje scheen we hadden een leuke route naar de Zaanse Schans, kortom alles zat mee.
Want je mag niet aan zo een dag als deze meedoen omdat je haar niet goed zit.
Helaas is onze vader ziek en gaat niet meer beter worden.
Wij proberen nog herinneringen te maken en deze was er een van, en die zullen we koesteren.
Nogmaals super bedankt voor deze geweldige dag en de mooie foto's die van deze dag zijn gemaakt.
Wij hopen dat andere ook de kans krijgen om zo'n mooie dag te beleven met hun dierbare.

Liefs, Familie van der Wielen

Boots Carla en dagschipper Wouter voor hun inzet
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers