Vaarwens 1243 op 29-09-2023

Een mooie vaardag voor een fijn gezin met een mysterieuze koffer…1243 Sjaak 10

Het is vandaag een bewolkte dag en het lijkt erop dat het zonnetje niet heel veel terrein gaat winnen maar wie weet. Aan boord wordt alles door schipper Niels en boots Gerda in gereedheid gebracht voor de komst van onze vaargasten.

Onze vaargast is Sjaak (85 jaar). Sjaak heeft recentelijk de diagnose longkanker gekregen. Hij was altijd een heel actieve man, die onder andere kilometers ver ging wandelen en kon daar zo van genieten. Door zijn ziekte kan hij dat helaas niet meer en nemen zijn krachten af. Vandaag gaan wij hem en zijn gezin laten genieten van een mooie dag op het water.

Samen met zijn vrouw en hun 3 zonen, komt Sjaak naar de Amsterdam Marina voor zijn dag op ons Vaarwensschip. Stichting Ambulance Wens brengt Sjaak vergezeld door zijn vrouw naar Amsterdam en ze arriveren mooi op tijd en dat geldt ook voor hun zonen die met de auto naar de hoofdstad zijn gekomen.

Sjaak komt aan boord met een mysterieuze koffer waarvan niemand weet, ook de vrijwilligers Rene en Nathalie van Stichting Ambulance Wens niet, wat er in zit. De koffer blijft vooralsnog dicht en het maakt iedereen best nieuwsgierig.

Aan boord vertelt schipper Niels de gasten over Vaarwens en vraagt hen vervolgens waar zij vandaag graag naartoe zouden willen gaan. De keuze valt unaniem op de Zaanse Schans en dat gaan ze doen. De trossen gaan los en op naar onder andere de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap, die naast het bewonderen aan de buitenkant ook binnen kan worden bezocht.

Onderweg vertelt Sjaak dat hij uit een gezin met 5 broers komt, die hij inmiddels allemaal heeft overleefd. Ondanks zijn ziekte oogt Sjaak vandaag niet alleen fit, hij is het deze dag ook zeker.
Sjaak vertelt mooi en enthousiast over het orgelspelen dat hij graag deed en over de vele, zeker 25, skivakanties in o.a. Frankrijk en andere vakanties waar ze allen zo van hebben genoten. We genieten van de verhalen van het gezin en het onderling ophalen van herinneringen. Er is humor onderling en er wordt veel gelachen en ook zijn er momenten van kwetsbaarheid. Het mag er allemaal zijn binnen dit hechte gezin.

De vrouw van Sjaak, Adri, komt uit een gezin met 4 meiden en in het gezin dat zij samen met Sjaak heeft, is zij het enige meisje aangezien ze samen 3 zonen hebben, Harold, Patrick en Ron, waar ze enorm trots op zijn en dat is zo mooi om te zien en vooral te voelen.

Na het bezoek aan de Zaanse Schans, genieten we met elkaar van de heerlijke lunch die boots Gerda heeft klaargezet voor iedereen.

Aan het einde van deze bewolkte vaardag wanneer we weer op de terugreis zijn naar Amsterdam, breekt zelfs de zon nog even heerlijk door. En dan is het moment om het mysterie van de koffer te onthullen. Uit de koffer worden door de familie vier grote dozen chocolade gehaald, bestemd voor zowel de vrijwilligers van de wensambulance als voor de vrijwilligers van de Vaarwens. Wat een ontzettend lief en attent gebaar van dankbaarheid en die dankbaarheid is er ook bij alle vrijwilligers.

Eén van de zonen doet er daarna nog een schepje bovenop door een hele mooie donatie in de collectebus van Vaarwens te doen, waar we ook heel erg blij mee en dankbaar voor zijn en die een mooie bestemming zal krijgen. De tijd vliegt voorbij en het is alweer tijd om terug te gaan naar de plek waar de vaardag begon, de Amsterdam Marina.

Na deze gezellige dag met dit mooie gezin is het afscheid dan ook emotioneel en tegelijkertijd mooi omdat er over en weer veel dankbaarheid is voor het samen deze bijzondere dag te hebben beleefd.

Wij wensen dit fijne gezin veel sterkte en bovenal nog veel tijd en mooie herinneringen met elkaar.

Vaarwel Sjaak

Sjaak: † 07-10-2023

Dagschipper Niels en boots Gerda voor hun inzet
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers