Vaarwens 1257 op 28-10-2023

1257 Martha 10De vaarwensdag van moeder Martha.

Een mooi verslag geschreven door zoon en dagschipper Ton :
.
Vandaag komt Martha samen met partner Jacques en 5 familieleden, waaronder zoonlief en dagschipper Ton naar de Vaarwens. Dagschipper Ton had bij Vaarwens een verzoek ingediend voor zijn moeder, na een tip van Vaarwens zelf.
Martha is moeilijk ter been na ‘genezing’ van kanker en diverse heupoperaties. Via de Vaarwens is het mogelijk om nog een keer samen te varen, omdat Martha niet op een boot zonder aanpassing kan komen.
.
Het is zaterdag 28 oktober, regenachtig en zeker niet windstil. Op de Vaarwens is boots Carla heel vroeg aanwezig om de boot gereed te maken voor de vaardag. Wanneer ik met mijn vrouw aan boord kom, is bijna al het werk reeds gedaan. Terwijl ik de techniek check, gaat Carla de broodjes en wat andere boodschappen bij de Hema ophalen.
.
Mijn moeder Martha (88) komt met de andere familieleden rond 10:10 uur aan en is opgetogen en duidelijk verheugd dat ze met zoonlief een dagje op de Vaarwens mag varen. Ze wil ook echt zelf met de rollator naar de boot wandelen. Bij aankomst wil boots Carla foto’s maken, maar het fototoestel wil niet meewerken. Later aan boord weet ze het probleem te tackelen en kunnen er weer foto’s gemaakt worden.
Na het aan boord komen, waar Martha en de anderen verrast zijn door de ruimte en warmte van de Vaarwens, mag ik aangeven dat we naar de Zaan gaan varen.
.
Het is geen super weer en aan de Zaan liggen nog wat oude herinneringen aan haar 1ste partner en mijn vader die daar ooit dagelijks met de vrachtwagen naar toe ging (jaren 60, Verkade, Duyvis, Cacao de Zaan). Op het verhoogde plateau achter de stuurstand met goed uitzicht is ze blij, verheugd en ontroerd tegelijk. Een dag waar ze naar uit heeft gekeken en doet wat ze ervan heeft verwacht, maar eigenlijk beter.
Na de diverse bruggen komen we aan bij zaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ waar we wederom zomaar mogen aanleggen. Hier krijgt ze met de rest van de familie de mogelijkheid om in de molen te kijken. De rollator wordt ter hand genomen en ondanks dat het zwaar voor haar is, gaat ze naar de molen. Wederom is ze blij verrast, het zicht op de werkende molen en de duidelijke en fijne uitleg van een molenaar vindt ze geweldig.
.
Dan is het reeds tegen één uur en gaan we terug naar de Vaarwens, voor Martha een ietwat vermoeiende wandeling, maar gelukkig kan het plateau achterop omlaag en kan ze redelijk makkelijk weer aan boord. Daar heeft Carla een fraaie lunchtafel klaar gezet. Iedereen vindt het geweldig en prachtig en het belangrijkste, het smaakt ook prima. Na de lunch nog even richting Wormerveer om vervolgens terug te varen naar het Noordzeekanaal. Nu hebben we in tegenstelling tot vanochtend, de spoorbrug mee en eigenlijk alle bruggen mee, just in time-openingen.
.
Na de Wilhelminasluis verlaten we de Zaan en gaan richting zijkanaal H. Iedereen is verbaasd over de diverse woonarken die hier liggen. Als leuke extra zien we nog wat mooie IJsvogeltjes vliegen. Dit zijkanaal loopt dood, daarom keren we op ¾ van de lengte en varen terug naar de jachthaven. Wel varen we nog langs het Rem-eiland en het vroegere zendschip ‘Norderney’ van Veronica.
Dan komen we aan in de haven, het is even na half vier. Martha en de familieleden nemen iet wat vermoeid maar voldaan en tevreden afscheid van de Vaarwens en haar bemanning en gaan huiswaarts.
Sterkte lieve Martha.
Auteur Vaarwens / zoon Ton
Dagschipper Ton en boots Carla voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers