Vaarwens 1261 op 07-11-2023

“Een dag met een gouden randje”
1261 Lydia 10
De titel is de samenvatting die dochter Francis aan het eind van deze mooie gezamenlijke dag op het water gaf.

Onze speciale vaargast vandaag is Lydia, ondanks het naderend einde en de helse pijn door botbreuken in haar rug, arriveert zij met de wensambulance met een grote lach op haar gezicht en heel veel zin in de rugzak.

Een kort verslag geschreven door boots Aleid:

Lydia had gekozen om de laatste weken van haar leven in het Hospice te verblijven maar maakte vlak voor de verhuizing samen met haar dochters Francis en Jolien de balans op en besloot om thuis te blijven met veel hulp van haar dochters en de thuiszorg. Heel erg blij is zij met zoveel goede hulp en de belofte om thuis te mogen sterven. Na de boodschap van de arts vorige week dat er geen behandeling meer mogelijk is wist Lydia direct wat ze nog graag wilde beleven samen met haar gezin. Ze had gelezen over Vaarwens en dat moest het worden, met z’n allen het water op. Binnen 10 minuten was de datum geprikt en de afspraak gemaakt. Iedereen verbaasd over zoveel voortvarendheid aan de andere kant van de telefoonlijn: klasse Vaarwens!

Na een week vol wind en regen is de verwachting voor vandaag rustig weer met hier en daar een bui en zelfs een sprankje zon! De elektrische kachel wordt bijgezet door schipper Yoni en boots Aleid zwabbert het achterdek droog voordat Lydia met haar twee dochters, schoonzoon Roderik en kleinkinderen Juna en Midas arriveert. Vooral Juna (6 jaar) heeft er heel veel zin in want ze gaat sturen!

Na de koffie met heerlijke soesjes waar vooral Midas (14 maanden) van smult wordt Lydia op de brancard naast het stuurwiel neergezet voor het beste uitzicht én om als trotse oma toe te zien hoe de kleine Juna het schip op koers houdt na de oranjesluizen richting Durgerdam.

Op de rede van Durgerdam breekt de zon door en laten Juna en Yoni het anker zakken. We liggen stil, genieten van het uitzicht en van de uitgebreide lunch met heerlijke belegde broodjes. Lydia geniet zichtbaar van deze mogelijkheid om nog één keer met haar gezin er op uit te zijn op het water. Zij vertelt dat water altijd een grote aantrekkingskracht op haar heeft gehad en dat ze met zicht op vier grote nederlandse rivieren heeft gewoond in haar leven.

We halen het anker op, gaan via zijkanaal K en de Mercuriushaven weer naar de Marina Amsterdam.

Een dag met een gouden randje vol mooie herinneringen voor de achterblijvers!

Vaarwel Lydia
Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Yoni en boots Aleid voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging