Vaarwens 1260 op 06-11-2023

Missie geslaagd
1260 Cees 10
“Mijn opa is 35 jaar lang 1e machinist geweest op de bagger boten in de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn leven heeft lange tijd in het teken gestaan van varen en dit is ook zijn passie. Vandaar dat ik als kleinzoon dit nog eenmalig met hem wil doen met behulp van jullie.”
Dit was de aanvraag ongeveer een week geleden van kleinzoon Pascal voor zijn opa Cees. Pascal wil heel graag nog een mooie dag met zijn opa en oma meemaken, het liefst met zijn zussen en nichtjes erbij. Jarenlang namen opa en oma hun kleinkinderen op sleeptouw en nu willen ze iets terug doen voor hun, nu het nog kan. Pascal hoorde over de Vaarwens. Cees heeft veel met water en varen, zo is de wens geboren.
Er is spoed bij, veel tijd heeft Cees niet meer. Uitgezaaide kanker door heel zijn lichaam heeft hem broos gemaakt. Hij verblijft in verzorgingshuis Westerhof.
Binnen een week is alles rond. De kleinkinderen: Pascal, Joelle, Alyssa, Stacey en Nicky hebben deze dag apart gezet voor hun opa en oma. Hun missie is deze dag: met opa en oma een dag varen zoals zij dit jaren hebben gedaan met hun kleinkinderen. Cees en zijn Reneke hebben jarenlang een kruiser gehad, met vele vaarbestemmingen zoals twee maanden naar Parijs en weer terug. Altijd dikke pret als alle kleinkinderen aan boord kwamen. Zij waren regelmatig te vinden met z’n allen in de voorkajuit met de deur dicht!
Vandaag is het zover: na dagenlang veel en lang regen, begint deze dag goed met blauwe lucht tussen de buien door. Het waait nog wel flink.

Een mooi verslag van boots Marjon:

Om tien uur komt het hele gezelschap aan boord. Cees komt met vrijwilligers Toos en Aaldert van de Wensenambulance Noord-Holland. Twee van zijn kleindochters zijn met opa mee. De andere twee kleindochters en kleinzoon met oma komen op eigen gelegenheid. Ze komen vlak achter elkaar aan, dus het is meteen een drukte aan boord. Een enthousiast weerzien voert de boventoon. Ook wordt het schip ruimschoots bewonderd.
Cees wordt goed geïnstalleerd bij het raam naast de plaats van de schipper Bert. Er is absoluut geen tijd voor koffie, er worden direct foto’s en selfies gemaakt met opa! Deze gezellige drukte maakt dat de koffie met soesjes pas op tafel komen als we naar de Zaanse Schans varen.

Cees geniet zichtbaar, heeft varen en het uitzicht op het water zo lang gemist. Met een scherp schippersoog wist hij direct te vertellen dat de wind zuid-west was, met windkracht 4. In 1958 voer hij al in de voorzaan. Regelmatig raakt hij geëmotioneerd. Langzaam maar zeker moet hij afscheid nemen van alles wat hij lief heeft. Bovenal is hij dankbaar dat een dag als deze mogelijk is om weer een dag samen te zijn met zijn vrouw in bijzijn van zijn kleinkinderen!

We varen de Zaan op. Bij de Wilhelmina sluizen moeten we wachten op twee grote binnenvaartschepen. Ook bij de spoorbrug moeten we even wachten. Eenmaal onder de brug door komen de molens goed in zicht. De Zaanse molens blijven altijd een mooi Hollands schouwspel, ook met de donkere wolken erbij.

We meren aan bij Het Jonge Schaap, de houtzaagmolen, voor de lunch. Een goede reden voor Cees om aan tafel te willen zitten. Cees moet echt even bijkomen, maar wil persé met zijn geliefden aan tafel. De lunch laat zich goed smaken. Na de lunch komt een map tevoorschijn met foto’s van vroeger, de kleinkinderen als kleine kinderen. De "weet-je-nog?” verhalen en herinneringen van hun kindertijd met opa en oma werden opgehaald. De zorgzaamheid en betrokkenheid van de kinderen voor hun grootouders is mooi om te zien! Opa en oma worden goed verwend met aandacht, lekkers en warme dekentjes.

Cees en Reneke hebben een chill-momentje, terwijl de jongelui even de houtzaagmolen induiken. Hierna zetten we koers naar thuisbasis Er is niet veel overredingskracht nodig om Cees achter het roer te krijgen. Als volleerd schipper vaart hij het vaarwensschip richting thuisbasis achter een grote duw combinatie. We zijn op tijd voor de spoorbrug hierdoor meren we rond drie uur aan bij Marina.

Het is goed zo voor Cees, misschien nog op de terugweg een visje bij de visafslag. Opa en oma hebben genoten van het varen en de warmte en gezelligheid van hun 'kleine' spul. De kleinkinderen hebben genoten, dat ze dit kunnen geven aan hun opa en oma. Bert en ik hebben genoten omdat we dit kunnen doen voor deze warme en betrokken familie. Missie geslaagd! Wij nemen afscheid van elkaar en leven mee met wat er nog gaat komen. Het was een bijzondere dag met een gouden rand!

Vaarwel Cees
Auteur Vaarwens / Marjon K.

Cees: † 2-12-2023

Dagschipper Bert en boots Marjon K. voor hun inzet
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats