Vaarwens 1264 op 10-11-2023

1264 Evi Groot 10
De laatste trein naar Eindhoven...

Onze vaargast van vandaag is Evi. Evi komt samen met haar man Maarten en zonen Ruben en Abel. Ook haar moeder en stiefvader (Ad en Ingrid) en schoonouders (Teuni en Rein-Jan) komen mee. Ze heeft dus veel dierbaren om zich heen vandaag en dat is heel erg fijn.
Evi heeft uitgezaaide borstkanker en het gaat niet goed met haar. Bestraling is geen pretje en de ene dag gaat het beter dan de andere. De hele familie woont dicht bij elkaar in Eindhoven en dat is natuurlijk onder de huidige omstandigheden erg fijn. Maarten komt achter het bestaan van de stichting Vaarwens en vult een aanvraag in. Tot zijn verrassing wordt hij snel gebeld en een afspraak wordt gemaakt. Vrijdag 10 november moet het worden.
Dat is vandaag dus allemaal vroeg op pad, met de auto. Voor het gevoel zitten ze in de eerste trein naar Amsterdam.

Een mooi verslag van schipper René:

Als Francoise en ondergetekende op pad gaan begint het ‘alweer’ te regenen. Als ik haar afgezet heb bij de Hema voor de broodjes, rij ik terug naar onze parkeerplek bij de brandweer. Daar komt Lyda ook net aan. We krijgen echter geen contact met de mannen (we vermoeden een calamiteit), maar gelukkig biedt Jan van de bedrijven van het kraanspoor uitkomst en parkeren voor de gelegenheid dicht bij de boot. Dat is met dit weer erg fijn. Super bedankt Jan. We maken de boot klaar en passen de indeling wat aan, want door de heftige regen zijn we aangewezen op binnenkajuit.

Even voor 10 uur krijgen we telefoon; “Over 10 minuten zijn we er”. We zoeken snel de paraplu’s en verwelkomen onze gasten op de parkeerplaats. Snel aan boord de warmte in en aan de koffie met lekkers. We zetten de kachel nog maar even een paar graadjes hoger…
Na een welkomstwoordje en uitleg over de boot en stichting is de vraag waar we heen gaan vandaag. Evi zou wel het oude Amsterdam in willen maar dat wordt lastig met de nog steeds gestremde Berlagebrug en het bijzonder slechte weer. Als alternatief stellen we voor om de Zaan op te gaan richting Zaanse Schans want daar is ook met zulk slecht weer toch veel te zien. Evi omarmt enthousiast het plan en we gooien snel de trossen los.
Om een lang verhaal kort te maken: “De hele reis regen, harde regen en ter afwissling iets minder harde regen”. Gelukkig heb ik goede stuurmanshulp van Ruben en Abel. Dat geeft mij de vrijheid om een beetje rond te lopen en goed zicht te houden op alle vaart om ons heen.

Gelukkig is er veel te zien vanuit de warme kajuit. De Zaan is ook mooi met slecht weer. Het schutten en de passage van de bruggen verloopt voorspoedig en even voor 12 uur leggen we aan bij houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’. Het is rustig op de schans en molenaar Tim neemt alle tijd voor een exclusieve uitleg over de molen en haar geschiedenis. Super bedankt Tim!
Daarna terug aan boord waar Lyda en Françoise een heerlijke lunch klaar hebben staan. Het smaakt uitstekend en het lijkt wel of je meer trek hebt als het weer zo slecht is. Na de lunch gaat Evi even beneden op bed de batterij opladen want die heeft low-level alarm. Ondertussen varen we terug. De reis verloopt voorspoedig en het is het vermelden waard dat we het ook nog 2 x 5 minuten droog gehad hebben…

Als we het Noordzeekanaal opvaren, is Evi ook weer van de partij en besluiten we richting Amsterdam te varen. Onderweg kijken we naar de schepen in de zijhavens en tot onze verrassing ligt er ook nog het enorme cruiseschip ‘Queen Victoria’ in de IJ-haven. Als we langzaam langsvaren, worden we vrolijk toegezwaaid van achter de ramen. Terug richting Amsterdam Marina want het is al tegen vieren en een zeer natte maar toch ook bijzonder mooie dag zit er bijna op. Toch nog even een kleine omweg richting IJ-kantine (de oude kantine van de NDSM werf) want daarvoor ligt het oude Veronica schip. De familie was verrast toen ze hoorden dat die in Amsterdam ligt, dus dat moeten we dan even van dichtbij bekijken.

Theo Maasen zegt: “Weet je wat het mooiste is van Amsterdam? Dat is de laatste trein naar Eindhoven. Dat is keigaaf”. Het is dan wel niet de laatste trein maar deze keigave familie moet toch weer terug naar Eindhoven. Ik denk dat vandaag “De eerste trein naar Amsterdam” ook “keigaaf” was.

Evi, het gaf ons een bijzonder goed gevoel om je aan boord te hebben en we weten zeker dat je enorm genoten hebt. Wij hebben ook genoten. Van jou, maar ook van je lieve zorgzame man, kinderen en familie.
Heel veel sterkte

Vaarwel Evi
Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en bootsen Lyda en Françoise voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Evi Groot 101
Evi Groot 102