Vaarwens 1265 op 13-11-2023

Broer en Zus samen op stap…
1265 Jurjen 10
Onze vaargast is Jurjen (58 jaar). Het gaat wisselend met Jurjen. Hij is palliatief maar nu wat meer stabiel. Hij heeft wel meer pijn. Hij geniet nog wel van veel dingen, is heel positief.
Schipper David en boots Hanneke maken het schip klaar voor de dag.

Een mooi verslag van schipper David:

Jurjen komt met zijn zus Foekje. Ook is zijn vriend en buurman Jermain van de partij. Daarnaast zijn ook begeleiders/buddy’s Arie Jan, Nicky, Wouter en Piet aanwezig.
Het is een onstuimige dag met veel regen, weinig regen en motregen. Ook staat er een stevige bries uit het zuid-oosten. Aan het begin van de dag een stevige windkracht 4 met aan het eind van de dag vlagen van 7….. (code geel)

Ons gezelschap arriveert ook in vlagen, de taxi zit vast in het verkeer, maar als je zegt dat we naast Loetje aan het IJ liggen weet gelukkig een ieder ons te vinden.
Tijdens de koffie/thee en soesjes hebben we de gebruikelijke briefing over het ontstaan van Vaarwens en het reilen en zeilen aan boord (onze boord-toilet is sanibroyeur en dient altijd wat uitleg).

Gezien het onstuimige weer is er vandaag eigenlijk maar één bestemming: de Zaanse Schans. Geen van onze gasten is ooit in een molen geweest, dus er is veel enthousiasme
Het varen gaat gestaag. Via het II en Noordzee-Kanaal, de Voorzaan op om vervolgens richting de Wilhelmina sluis te varen. Het schutten gaat snel en de bruggen gaan één voor één voor ons open en we varen bijna zonder te stoppen naar de Zaanse Schans, waar we aanleggen bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Het is een rustig moment in de molen en de vrijwilligers hebben alle tijd om persoonlijk de rondleiding en uitleg van de molen te geven, dank! Onze gasten kijken hun ogen uit en zijn onder de indruk.
Na het bezoek aan de houtzaagmolen genoten van de uitbundige lunch.

Voor de lunch leest buddy Arie Jan een verhaal voor van Toon Tellegen: De eekhoorn moet afscheid nemen van de mier. 'Niet met gejammer en wat zal ik je missen en kom gauw terug en zo', want daar heeft de mier een hekel aan. Maar dat kan de eekhoorn niet beloven. Hij weet zeker dat hij aan de mier zal blijven denken en hem nooit zal vergeten. In ‘Maar niet uit het hart’ heeft Toon Tellegen de mooiste dierenverhalen over afscheid verzameld.

Na de lunch heeft Jurjen een dip, hij is moe en gaat even op de bank liggen. Het is mooi geweest voor vandaag. We varen terug naar de Marina en iedereen heeft zo zijn/haar eigen gedachten

Jurjen, mooi mensch, Vaarwel!
Auteur Vaarwens / David

Reactie van begeleider Wouter van Cordaan:

Hallo iedereen van Stichting Vaarwens!

Twee weken geleden hebben we met zijn allen een hele leuke, mooie en ongedwongen dag beleefd.

Jurjen was zeer enthousiast en we willen jullie hier erg voor bedanken!

Ik wens jullie heel veel succes in de toekomst met dit mooie initiatief.

Boots Hanneke en schipper David voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers