Vaarwens 1266 op 14-11-2023

Met vereende krachten… 1266 Lilian 10

Onze vaargaste vandaag is Lillian (85 jaar) die samen met haar echtgenoot Peter en hun vier kinderen, Monique, Madelon, Michel en Milco de vaardag komt beleven. Wensenambulance Noord-Holland neemt het vervoer van Lillian voor haar rekening. Vandaag met Aaldert achter het stuur en Petra als verpleegkundige.

Een mooi verslag geschreven door schipper Hans:

Geen vaarwens is hetzelfde hoor je vaak zeggen. Zeker voor onze vaargast Lilian vandaag is dat van toepassing.

Marjon en ondergetekende zijn er om ca. 10.00 al helemaal klaar voor als even over tienen de telefoon al gaat. Dat is lekker vlot zeg ik nog, maar als ik de telefoon opneem en Petra aan de lijn krijg, krijgt het verhaal een andere wending. Bij het huis van Lillian kan de draai met de brancard onmogelijk gemaakt worden en dus kan Lillian niet op de brancard geplaatst worden. Maar de lijntjes in deze wereld zijn af en toe kort en Aaldert heeft contact opgenomen met de brandweerpost Heemstede. Resultaat ... 2 brandweerwagens inclusief kraanwagen komen naar het adres en ‘takelen’ Lillian via het balkon naar beneden waar de ambulance haar weer overneemt. Hoe mooi en geweldig is dit!!

Rond 12.00 verwelkomen we onze gasten op de steiger en nestelen we ons op de inmiddels lekker warme Vaarwens. Lillian heeft genoten van haar transport door de lucht zegt ze, “heerlijk die frisse lucht”! Ondanks het verlate tijdstip besluiten we toch een ritje Zaanse Schans te maken. Het weer is nog redelijk maar de verwachtingen voor later zijn weer bar en boos. We plaatsen Lillian voor het raam zodat ze straks goed zicht heeft op de molens. Ze heeft veel pijn in haar onderlichaam. Thuis wordt ze verzorgd door Peter en Buurtzorg Heemstede en natuurlijk de kinderen die allemaal redelijk in de buurt wonen. Ook vandaag ligt Lillian geen moment alleen ondanks dat ze veel (half) slaapt. Eenieder neemt haar of zijn moment om samen met haar te zijn. Mooi om te zien! Maar het is duidelijk dat Lillian nog wel degelijk de omgeving in zich opneemt.

Na de Wilhelminasluis komt er een heerlijke lunch op tafel, dankjewel Marjon!, want de maagjes knorren wel, zeker na het enerverende begin van de dag. We laten de Zaanse huisjes aan ons voorbijglijden en er wordt gezellig veel met elkaar gepraat. Een vaarwens doet goed voor iedereen!!

We meren niet af bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap maar varen nog klein stukje verder en dan toch weer rechtsomkeert richting Marina. De lucht wordt onheilspellend donker en de wind trekt verder aan. En dan lijkt de ruimte tussen de Alexanderbrug en de spoorbrug toch opeens wat kleiner als je daar met 2 grote lege binnenvaart gaande ligt te houden:-). Voordeel dat 2 binnenvaart niet tegelijk kunnen schutten en wij gelijk mee kunnen lopen naar ‘buiten’.

Bij het afmeren gaat de hemel echt open en krijgen we de volle laag. Ook na het afgemeerd zijn besluiten we nog even te wachten, maar uiteindelijk, Lillian zoveel mogelijk ingepakt tegen de regen, nemen we afscheid. Met nog wel in gedachten uiteraard dat dezelfde exercitie van vanmorgen nogmaals herhaald dient te worden. Maar gelukkig horen we later dat Lillian weer veilig in haar eigen huis is, dankzij brandweerpost Heemstede.Grote klasse mannen, veel dank daarvoor. Zonder jullie inzet was deze dag niet mogelijk geweest!

Zo hebben we met vereende krachten toch die mooie herinneringen voor Lillian, haar man Peter en kinderen Monique, Madelon, Michel en Milco kunnen maken.

Dank voor jullie donaties aan de stichting en veel sterkte komende periode.

Lieve groet,
Hans en Marjon.

Dagschipper Hans en boots Marjon voor hun inzet
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging