Vaarwens 1267 op 15-11-2023

Zonneschijn, regen … en een prachtige regenboog1267 Hanneke 02

Onze vaargaste is Hanneke (69 jaar) en zij komt met haar echtgenoot Henk en hun twee zonen de vaardag beleven. Hanneke heeft ALS en gaat door deze ziekte steeds meer achteruit. Vandaag gaat ze samen met haar mooie gezin een dag genieten op het water en schipper Ton en boots Danny hebben het schip tiptop klaargemaakt voor de ontvangst van onze vaargasten.

Een mooi verslag geschreven door boots Danny

Het regent vanmorgen “alweer”. Schipper Ton is al heel vroeg aan boord om het schip gereed te maken. Boots Danny sluit wat later aan. Na alle voorbereiding gaat onze scheepstelefoon, “onze gasten”. Ze geven aan dat zij door de regenverkeersdrukte wat vertraagd zijn. Een mooi moment voor Danny om de lunch al goed voor te bereiden.

Om ± 11:00 uur komen onze gasten aan. Hanneke stapt over van de auto in haar rolstoel en aan boord wil ze graag een hoge stoel mede om haar schouders te ondersteunen. Hanneke is vandaag samen met haar man Henk en haar twee zonen. Gezamenlijk besluiten we om richting de Zaanse schans te varen. We vertrekken direct om wat tijd in te halen en zodra de trossen en fenders zijn opgeruimd, gaan we aan de koffie met iets lekkers.

En, hoe mooi … Langzaam stopt het met regen en wil er af en toe een zonnestraaltje doorkomen.

De reis naar de Zaan verloopt voorspoedig, de bruggen en sluis zijn ons goed gezind. Hanneke heeft zelfs voldoende energie om even de kapiteinspositie in te nemen. Aangekomen bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap schijnt de zon volop voor ons maar natuurlijk speciaal voor Hanneke.

Na de uitgebreide lunch brengen we met zijn allen een bezoek aan de houtzaagmolen. Onze gasten luisteren met volle interesse naar de gids. Daarna nog even genieten van de schaarse zonnestralen en zijn we de terugreis gestart. Wederom konden we voorspoedig door de bruggen en hebben we zelfs nog even tijd gehad om het zijkanaal H door te varen.

Hanneke is een open boek en geeft aan dat ze het wel heel moeilijk heeft met haar diagnose en haar ziekte. Ze is zelf jaren actief geweest in de zorg en weet maar al te goed wat haar nog te wachten staat. Dit uit zich regelmatig met een traan, maar ook in tranen van geluk dat ze deze mooie dag mag beleven.

Rond 16:00 uur arriveerde we weer in de Amsterdam Marina. En, of het zo moest zijn het begon weer te regenen. We hadden vandaag niet alleen de zon voor Hanneke, maar zoals het moet zijn was er tot slot een regenboog in het verlengde van de Vaarwens.

Onze gasten kwamen met regen, Hanneke heeft de zon gekregen en kwam weer in de realiteit van nu en helaas met regen weer naar huis.

Bedankt voor jullie aanwezigheid familie Te Paste, succes en sterkte in deze uitdagende periode.
Auteur Vaarwens / Danny

Reactie van de familie:

We willen jullie nog bedanken voor de uitstekende ne goede verzorgde dag. Iedereen heeft genoten en het weer was ook heel goed. Hanneke (en de rest ook) hadden gister het idee dat we even op vakantie waren zonder zorgen.

Dagschipper Ton en boots Danny
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Waternet voor de vlotte brugbediening door de stad