Vaarwens 1268 op 22-11-2023

Willem de Waterman
1268 Willem 10
Vandaag is Willem gast op de Vaarwens. Hij is 76 jaar en de toekomst biedt hem nog
maar een korte tijd hier op deze aarde. Hij heeft gehoord van de Vaarwens en dochter Joke heeft de aanvraag voor deze dag geregeld. Een dag op het water met zijn vrouw Jannie, dochter Joke, zoon Wim met zijn vrouw Desy en niet te vergeten kleinzoon Liam van drie jaar.

Stichting Ambulance Wens (SAW), met verpleegkundige Yvonne en chauffeur Johan halen Willem in Gouda op om hem naar Amsterdam Marina te brengen.

Een mooi verslag geschreven door boots Carla:

In de vroege morgen zijn schipper Anita en boots Carla al druk in de weer de Vaarwens vaarklaar te maken. De kachel die een aangename warmte moet gaan bieden, heeft er niet veel zin in. Maar nadat de gasfles is gewisseld, brandt hij als de beste.
Om 10.00 uur meldt de SAW dat files geen plaats maken voor Willem en aankomst pas tegen 11.00 uur wordt verwacht.

Bij aankomst is de vertraging snel vergeten en geniet eenieder van koffie en wat lekkers. Willem houdt het bij een glaasje water, maar een soesje laat hij niet aan zich voorbij gaan. Anita geeft uitleg over het onstaan van de Vaarwens en vraagt aan Willem waar hij vandaag naar toe wil. Hij wil veel molens zien, dus start Anita snel de motorgooit Carla de trossen los en wordt koers genomen richting de Zaanse Schans.
Omdat Willem aangeeft te willen varen vandaag, niet te willen aanmeren en door de files de Vaarwens later vertrokken is, gaan we dat ook doen. Ondertussen heeft Willem zich comfortabel genesteld op de brancard en heeft prima uitzicht op dat wat de omgeving hem biedt.
Hij is naar eigen zeggen altijd een waterman geweest. Altijd
was hij te vinden aan het water, om te vissen of was hij voor het water bezig met het bouwen van booreilanden. Maar nu zelf op het water, dat past deze waterman wel.

Ondertussen is de Vaarwens via het Noordzeekanaal, de Voorschans en de Wilhelminasluis op weg naar de molens. Deze draaien met de wind van vandaag volop, alsof ze Willem welkom heten. Om alles goed te zien, is Willem in een lekkere stoel gaan zittenterwijl kleinzoon Liam ondertussen druk is met kleuren, auto’s en torens bouwen. De molens….ach die draaien toch wel.

De lunch komt op tafel, de familie laat het zich goed smaken. Willem kiest ervoor toe te kijken en een eiwitrijk drankje te genieten. In eten heeft hij geen trek en eigenlijk smaakt het hem ook allemaal niet. Maar genietend kijkt hij rond naar het gepeuzel van de anderen.

De Vaarwens wordt gekeerd, de lunch opgeruimd en met hulp van Yvonne en Johan is de afwas in een mum van tijd aan de kant. Voor Willem wordt het wat lastiger te genieten van het varen, pijn gaat hem parten spelen. Zijn vrouwdie als een privé Floris Nightingale voor hem is, geeft hem nog wat extra pijnmedicatie. Ondertussen gaat dochter Joke met het ziekenhuis in overleg voor extra medicatie, want dagen van kwaliteit van leven zijn nu nog zo van belang.

Op de terugweg blijft, ondanks herhaald vriendelijk verzoek van Anita, de Prins Bernardbrug op rood staan. Tja vraagt het vaargezelschap zich af, moet net als bij het Cultuurfonds ook deze brug een andere naam krijgen voordat hij gaat bewegen?

Ondertussen vallen de ogen van Willem toe. De Vaarwens keert terug naar het Noorzeekanaal en gaat richting thuishaven. Dan blijkt een raketijsje voor opa Willem en kleinzoon Liam nog een traktatie waar beiden van genieten. De Marina haven komt in zicht en met koersvaste hand legt Anita de boot op haar vaste plekje en maakt Carla snel de trossen weer vast. Moe maar tevreden laat Willem zich weer door Yvonne en Johan van de SAWnaar huis brengen.

Willem wij wensen je alle goeds in de tijd die jou nog gegund is!!

Vaarwel
Auteur Vaarwens / De bemanning van de Vaarwens

Verslagje van dochter Joke:

Op Woensdag 22-11-2023 was het zover, mijn vader mocht met de stichting Ambulancewens en Vaarwens een dagje met de familie: Vrouw Jannie, dochter Joke, zoon Wim, schoondochter Desy en kleinzoon Liam v, gaan varen in Amsterdam.
Wat keek hij er naar uit!

Hij is bedlegerig en maakt gebruik van een zuurstof apparaat en komt daardoor het huis niet meer uit.

Door jullie is dit toch mogelijk gemaakt. We konden gebruik maken van jullie mobiele zuurstof apparaat en zijn dagelijkse prik kon gegeven worden door verpleegkundige Yvonne.

We werden opgehaald door Yvonne en Johan, die ons met de Ambulance  van Gouda naar Amsterdam reden. Aan de haven werden we ontvangen door schipper Anita en vrijwilligster Carla.

Aan boord werden we ontvangen met koffie, thee, limonade en wat lekkers. Voor de middag werd een heerlijke lunch verzorgd en werd er rekening gehouden met persoonlijke en medische wensen voor patiënt en familie.
We vaarden langs de Zaanse Schans met mooie molens en gelukkig was het droog weer.

Wat fijn dat alles zo netjes geregeld was en iedereen heel lief en zorgzaam was voor ons en mijn vader.

We konden zien dat mijn vader er erg van genoot, hij heeft zelf altijd gevist en aan de waterkant gezeten en het was daarom voor hem extra leuk.
Ik kan het iedereen aanraden, dit zijn mooie en waardevolle momenten om mee te maken en te bewaren als mooie herinnering in een moeilijke periode en hoop dat jullie nog heel veel mensen blij mogen maken met persoonlijke wensen.

Liefs Joke

Dagschipper Anita en boots Carla
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats