Vaarwens 1269 op 24-11-2023

Regenbogen met een mooie boodschap!1269 Johannes 10

De weersverwachting voor deze dag belooft niet veel goeds: Storm, buien en kans op hagel. Ik kan achteraf zeggen dat we alles, in ruime mate hebben meegemaakt.

Om 9.30 krijgen we het telefoontje van onze gasten dat ze er waren, maar niet door de slagboom kunnen komen. Gevalletje: wachten bij de verkeerde slagboom. Na een telefoontje met Jan, de parkeerbeheerder, wordt dit probleem snel opgelost, en kunnen wij onze gasten verwelkomen. Met de komst van de gasten komt gelijk ook de zon (hoewel helaas maar voor kort).

In een aangenaam warm schip verwelkomen wij:

• Onze hoofd vaargast. Jan heeft in het verleden o.a. op een Scheveningse kotter gevaren op visvangst. Hard werken, soms lang van huis.
  • Zijn dochters Sandra en Miranda. Sandra haar zoon, Liam en Miranda haar partner, die zich voorstelde als ’de leukste thuis’.

Liam (14 jaar) moet duidelijk even acclimatiseren, en bijkomen van de autorit, maar wordt al snel spraakzamer. Het valt ook niet mee voor hem; een dag niet naar school hoeven (waar hij het erg naar zijn zin heeft) en dan extra vroeg op moeten staan. Maar voor opa Jan doe je alles toch?

Ons doel voor deze dag kan niet gekozen worden; het wordt voor ons gekozen door de weersomstandigheden. Het Markermeer/ Muiden is nu geen optie, dus blijft de Zaanse Schans over. Gelukkig heeft niemand last van het onstuimige weer, met bijpassende golven.

De molens komen in zicht…en nee Sandra…het zijn niet de molens van Kinderdijk, maar dit is de Zaanse Schans. Alvorens van boord te gaan wordt er eerst geluncht. En varen maakt hongerig. Bijna alle broodjes zijn op. De rondleiding is een echte eyeopener voor de gasten. Leuk om te zien dat dit een grote indruk achter laat op de gasten. (En voor Jan ook nog een stuk hout).

Na de rondleiding, weer richting Amsterdam, komen de verhalen. Hoe verdrietig het was dat Jan pas sinds april in een verpleeghuis woont, bijna gelijktijdig dat zijn vrouw te horen kreeg dat ze ernstig ziek was. Zij is afgelopen september overleden.

Onze ’leukste thuis’ tevens de chauffeur, moet nog rapporten schrijven over zijn werk van afgelopen nacht.

En Liam; Als middelbare scholier, maar met al een heel duidelijk toekomstbeeld wat hij wil gaan worden: automonteur. Een wens die al op jonge leeftijd bij hem aanwezig is. Eerst daarvoor leren en dan in de toekomst het liefst een eigen bedrijf. Hoe mooi! Wij wensen je in ieder geval veel succes met deze toekomstwensen.Miranda en Sandra: Allebei een baan, maar ook zo liefdevol bezig als mantelzorger voor Jan. Prachtig om te zien en te ervaren.

Wat ook ter sprake komt, is de vervroegde bruiloft van Sandra i.v.m. de ziekte van hun moeder. Voor dit feest werden lelijke eendjes gehuurd, om een (nostalgische) tocht door o.a. Scheveningen te rijden. Wat een mooie herinnering voor allen.

Onderweg komen we een aantal keren prachtige, heldere regenbogen tegen. Bij het zien van deze bogen zeggen Sandra en Miranda gelijk: Mama is bij ons. Tijdens de tocht krijgen wij foto’s te zien van Jan in zijn jonge jaren op de kotter, de Scheveningen 5 en foto’s van zijn, volle, monsterboekje. Hoe leuk is dit voor met name Wouter, onze schipper en Arjan, ook (binnenvaart)schipper.

Sandra heeft ook nog een primeur; Zij gaat voor het eerst een sluis in om geschut te worden. Wie ook een primeur heeft is Arjan. Hij gaat voor het eerst mee als schipper, om te kijken of de Vaarwens iets voor hem zou zijn. Hij komt uit de binnenvaart, en heeft een groot gedeelte gestuurd. Ik voel me niet alleen veilig bij hem, het is ook gezellig. Wat mij betreft word je een blijvertje Arjan. Wouter, onze schipper voor deze dag legt Arjan de kneepjes uit. Het klikt goed met elkaar.

Tijdens de heen tocht voer er een schip voor ons, waar een collega van Wouter aan het sturen was. Wouter heeft hem gevraagd om van ons schip een foto te maken. Heel leuk om die foto zo van ons te zien.

Een korte samenvatting van deze dag: Onstuimig, gezellig, liefdevol, leerzaam en ook wel intensief en vermoeiend voor Jan.

Met plezier kijken we terug op deze dag.

Auteur Vaarwens / Berthie

Dagschipper Wouter, boots Berthie en schipper Arjan
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding