Vaarwens 1270 op 28-11-2023

Zonovergoten winterse dag
1270 Nel 10
Wat waren we daar allemaal aan toe na al die druilerigheid van de afgelopen weken. De dag begon met een laagje ijs op de steiger en een prachtige zonsopgang. Met de kachel bij en de tent dicht is het al snel aangenaam op de Vaarwens. Schipper Klaas lapt de ramen voor een goed zicht vanuit de kajuit en boots Aleid dweilt de laatste plassen van ingeregende hoosbuien van gister op. Het wachten is op onze gast uit Lopik.

Een kort verslag geschreven door boots Aleid:

Nel en haar dochter Miranda worden al vroeg thuis opgehaald door de SAW (stichting ambulance wens) voor vandaag bevrouwd door Carin en Claudia. Nel heeft gekozen voor een dag met haar dochter/ mantelzorger en heeft de rest van de familie thuis gelaten. Met de hele familie heeft zij in de zomer nog gevaren en juist met Miranda wil zij nog graag een mooie herinnering maken nu het einde van haar leven nadert.

Na een kopje koffie en een uitleg van de mogelijkheden voor deze dag kiest Nel voor een tochtje naar de Zaanse Schans. Dit is koren op de molen van schipper Klaas. Hij is getogen in de Zaanstreek en vertelt met veel enthousiasme over de brandende Zaan, de mooie oude panden met vaak vervuilende industrie en over de schepen die langs de Zaan liggen afgemeerd om te laden/lossen. Een betere gids kan je je niet wensen. Nel zit in de rolstoel naast de schipper en geniet zichtbaar, samen met haar dochter, van deze dag. Bij de Zaanse schans aangekomen meren we af en gebruiken we de lunch. Een japanse toerist vraagt “how much”? Hij ziet een tochtje met de Vaarwens ook wel zitten… Nel gaat in de rolstoel van boord en wordt langs de diverse molens en winkeltjes gereden en de nodige mosterd en duimdrop worden ingeslagen. Zo heerlijk dat het droog is en ook de zon warm schijnt, dit hebben ze verdiend!

Op de terugweg wil Nel graag weer liggen op de brancard en doezelt weg in de warmte maar door het zonnescherm uit de felle zon.
Morgen zit Nel weer thuis achter de orchideeën, goed verzorgd door Miranda en zullen ze afscheid nemen met de woorden Iluvyou. Deze herinnering is gemaakt en nemen ze beiden mee voor altijd!

Vaarwel Nel
Auteur Vaarwens / Aleid

Nel: † 14-12-2023

Dagschipper Klaas en boots Aleid voor hun inzet