Vaarwens 1271 op 30-11-2023

Een stralende vaardag voor de jarige Henk!1271 Henk 10

Onze vaargast is Henk (69 jaar) een geboren en getogen Amsterdammer dus deze vaardag is als het ware een thuiswedstrijd voor hem. Samen met zijn zus en zijn dochter komt hij naar Amsterdam en het vervoer wordt verzorgd door de Stichting Ambulance Wens.

Deze vaardag is aangevraagd door het personeel van Hospice Westerland waar Henk sinds afgelopen weekend verblijft in verband met zijn ziekte waar hij niet meer van zal genezen en de pech dat hij ook een gebroken heup heeft die niet meer geopereerd zal worden. Ondanks deze verdrietige omstandigheden staat deze dag in het teken van genieten en is extra bijzonder omdat Henk jarig is. Schipper Niels en boots Hanneke hebben alles klaargemaakt en het is lekker warm aan boord …. het wachten is nu op de ambulance met onze vaargasten.

Met een kleine vertraging arriveren onze vaargasten even na 11 uur op de zonovergoten marina en de zon zal de hele de vaardag blijven stralen voor Henk. Eenmaal aan boord legt Niels het één en ander uit over het schip, over Stichting Vaarwens en geeft Henk de keuze waar hij naartoe wil varen.

Henk wil heel graag naar de Hornhaven varen. De schipper gaat meteen aan slag om deze wens te verwezenlijken want hiervoor is toestemming nodig en we krijgen deze toestemming, zo fijn! Even na half 12 gaan de trossen los en vaart het Vaarwensschip de Amsterdam Marina uit op weg naar de Hornhaven waar Dirk, de buurman van Henk, onze gasten staat op te wachten en via de telefoon worden mooie herinneringen met elkaar opgehaald. Ook worden over en weer foto’s gemaakt, wat een fijn en liefdevol moment. Dirk belooft ons de foto’s en een filmpje die hij heeft gemaakt naar ons door te sturen. Dank je wel Dirk!

We zetten onze reis voort richting de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap waar de molenaar met zijn model molen aan boord van de Vaarwens onze vaargasten mooie verhalen vertelt over de houtzaagmolen en de zaagactiviteiten in de molen. Iedereen luistert aandachtig en geboeid naar de verhalen.

We zetten weer koers richting Amsterdam en dochter Ellen neemt het roer over en vaart het schip een stuk terug naar Amsterdam, tot grote blijdschap van Henk die met veel trots de vaarkunsten van zijn dochter bewondert.

We arriveren weer terug in de Amsterdam Marina en daarmee komt de vaardag van Henk tot een einde. Het was een prachtige dag voor iedereen. Dit was zeker te danken aan optimisme en de humor van Henk.

Henk en zijn dierbaren besluiten om deze mooie dag nog gezellig met een drankje bij Loetje af te sluiten en wellicht ook te proosten op zijn verjaardag. Wat een energie heeft Henk deze dag, dit kan zo maar eens de bekende Vaarwensboost zijn, fantastisch!

Vaarwel Henk

Auteurs / Hanneke en Niels

Dagschipper Niels en boots Hanneke
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers