Vaarwens 1275 op 15-12-2023

1275 Aart 10Een bijzondere ontmoeting...

Het is vrijdag 15 december, het is rustig, bewolkt en niet te koud weer. Wel blijft het vrij lang donker. Gelukkig komt de gast van vandaag voor de Vaarwens niet zo vroeg, Aart (met de beruchte K-ziekte en een daardoor inoperabel heupfractuur) wordt niet voor half 12 verwacht. Dagschipper Ton en boots Carla beginnen daarom rond half 10 met het gereed maken van de Vaarwens.

Een mooi verslag geschreven door schipper Ton :
.
De vrienden van Aart, Kees en Henk en ook nicht Desirée zijn ruimschoots op tijd, om samen met het team van de Vaarwens Aart te verwelkomen. Het is bijna kwart voor 12 als de ambulance van WensenAmbulance Noord-Holland arriveert met Aart en dochter Jacobien en 3 mensen van de Ambu zelf. Jakobien komt uit Nieuw-Zeeland en is samen met haar zoontje alweer een tijd in Nederland voor haar vader. Eenmaal aan boord op de brancard vanwege de gebroken heup, willen we snel weten waar Aart heen wil. Helaas zijn de ideeën van Aart niet allemaal mogelijk vanwege de tijd. Hoewel hij moeilijk kan kiezen, wordt het uiteindelijk Muiden. Het is nog rustig weer en misschien een zonnetje in het verschiet…
.
Het is rond half één als we los zijn met de Vaarwens. We varen een beetje door om Muiden te kunnen halen. We komen langs het Remeiland, het Centraal Station en de Cruiseterminal dan langs het Javaeiland. Het gaat al snel over alle veranderingen in Amsterdam gedurende de jaren. De meesten van onze gasten zijn geboren Mokummers en weten veel over en van de Stad. Aart staat met de brancard dwars achter de stuurstand, zodat hij naar buiten kan kijken maar ook kontakt heeft met de anderen.
Het is even na enen als we de Oranjesluis passeren en richting Markermeer varen. Helaas is er nog geen zonnetje. De lunch wordt door Carla geserveerd tijdens het varen, omdat een pauze in dit geval teveel tijdverlies oplevert. De lunch ziet er prachtig uit en smaakt nog beter, want alles gaat gelukkig op, geen restjes.
.
Dan komt Pampus in zicht en daar ligt de Sinterklaasboot Hydrograaf. We maken een bocht om richting Muiden te varen. Wanneer we de monding van de Vecht op varen, zien we bij de KNZ&RV de Meander V liggen. Evert en Inge - de oprichters van Vaarwens - zijn aan boord en er volgt een hartelijke begroeting met fluitsignalen en zwaaien. Een bijzondre ontmoeting… We keren voor de Grote Zeesluis in Muiden, deze viert dit jaar het 350-jarig bestaan en we gaan daarna terug richting Amsterdam. Het is 15:00 geweest wanneer we de Oranjesluis in sneltreinvaart passeren en nog even het zijkanaal K in varen.
.
We keren daar voor de Nieuwedammerdijk en varen terug naar het IJ. Als we op het IJ zijn, krijgt Desirée om half vier een telefoontje. Ze is weer oma geworden, haar dochter is dan net bevallen van kleindochter Flo(Hoera). Ze krijgt van iedereen felicitaties en is duidelijk erg blij. Wel erg goed dat ze is meegegaan voor Aart en Jakobien.
We gaan snel terug naar de Marina waar we na vieren aanmeren. Na een snel afscheid van Desirée die er snel vandoor gaat, gaan we de spullen van Aart en anderen bij elkaar zoeken. Aart en Jakobien gaan richting Ambulance, waar we afscheid hartelijk nemen.
Vaarwel Aart
Auteur Vaarwens / Ton

Dagschipper Ton en boots Carla voor hun inzet
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Reactie van dochter Aart

Lieve Mensen,

Nogmaals enorm bedankt om een vaarwens mogelijk te maken voor mijn vader en naaste vrienden en familie. Jullie doen prachtig werk en het is geweldig  hoe jullie samen met de mensen van Stichting Ambulance Wens ieder een warm hart toe dragen in een zeer moeilijke tijd. Het was een dag om nooit te vergeten.

Warme groet, Jakobien

Reactie van neef Kees
Onder een dicht wolkendek bereiken we Amsterdam Marina, waar de gele Vaarwens op ons ligt te wachten bij de voormalige scheepswerf van de NDSM. Mijn oom Aart en zijn dochter Jakobien komen met de Wensenambulance vanuit het hospice in Amsterdam-zuidoost. Hij wordt met brancard en al op het dek gereden. Daarna gaat het achterdek verbazingwekkend gemakkelijk omhoog en dan kunnen we met z'n allen de cabine in. Want ook de 3 ambu-medewerkers (Petra, Cijna, Bart) zullen met ons meegaan en de hele dag voor een extra veilig gevoel gaan zorgen. Van schipper Ton krijgen wij eerst de instructies hoe we naar het toilet moeten en pas dan mogen ‘de trossen los’. Na het ontmeren van de Vaarwens varen wij met een oog op Eye langs het Centraal Station en het KNSM-eiland. Op naar de Oranjesluizen, waar we eenvoudig het hoogteverschil tussen IJ en IJsselmeer overwinnen. Onderweg zorgt boots Carla niet alleen voor de boot, maar ook voor een voortreffelijke lunch. Voor ons als gasten is het een mooie gelegenheid om vrij over ‘van alles & nog wat’ te kunnen praten.Als we na het eten op het dek gaan staan, blijkt de vlag voorop feller te wapperen. Ook de Vaarwens heeft er zin in! Op naar Pampus, maar daar gaan wij dus niet liggen. Nee, we varen even eeuwen terug in de tijd naar Muiden, waar we het oude slot en de vesting vanaf ons schip mogen bewonderen. Op de weg terug zien wij aan bakboord – dat is links – op de Meander V Inge & Evert, die het prachtige initiatief hebben genomen voor de stichting Vaarwens. We zwaaien enthousiast en misschien klonk er ook een geluidssein (sorry buren).Met de stompe toren van Ransdorp als baken varen wij terug naar Amsterdam. In de sluis zakt de Vaarwens weer snel naar NAP en dan blijkt dat we zelfs nog even binnendoor naar Nieuwendam kunnen. Daar moeten wij bij de dijk toch echt keren om op tijd bij Marina af te meren. En met dat wolkendek? ... We voelen ons er de hele dag boven!

Aart 105
Aart 106