Vaarwens 1276 op 22-12-2023

1276 Ada 10Met een glimlach aan lager wal op de Zaan...

Onze vaargast van vandaag is Ada. Ada komt samen met haar man Hans en dochter Esther. Ze worden gebracht met een ambulance van de Stichting Ambulancewens die vandaag bemand wordt door de kanjers Rinie en Thijs.
Ada heeft al heel lang pijn maar daar werd wat laconiek mee omgesprongen. Tot 8 weken geleden en toen bleek het onmiddellijk helemaal mis te zijn. De kanker zit overal. Waar de pijn echt niet meer te vol te houden was, heeft bestraling plaats gevonden met alle bekende bijwerkingen en verder is er heel veel morfine nodig om de pijn dragelijk te houden. Het zal je maar gebeuren. Binnen acht weken na diagnose via het ziekenhuis naar een hospice zonder hoop op herstel.

Een prachtig verslag van schipper René:

Om half 10 zijn Hanneke en ondergetekende aan boord met de broodjes voor de lunch en maken we de vaarwens klaar voor de vaartocht van vandaag. Het weerbericht belooft een onstuimige dag met de nodige regen maar we houden de moed er in. Opties genoeg vanuit de Amsterdam Marina.
Even na 10 uur worden we gebeld door de mannen van de Ambulance dat ze even na half 11 aan zullen komen. Ze weten de weg dus we wachten rustig af en zorgen dat de koffie op tijd klaar is. De ETA van de mannen klopt als een bus en we gaan snel aan boord. We zijn in totaal met 7 vandaag, dus we besluiten met z’n allen in de kajuit te gaan zitten. Daar is dan ruimte zat en hebben we minder last van de regelmatig zware windstoten.

Na koffie met lekkers en een welkomstwoordje, komt de vraag op tafel waar we heen gaan/kunnen. Op een onstuimige dag kom je dan al snel uit op een retourtje Zaanse Schans omdat er dan veel te zien is van achter het glas. Na dit unanieme besluit gooien we snel de trossen los.
Op het Noordzeekanaal staan de nodige golven met de wind uit het Westen, maar zodra we de Voorzaan indraaien ligt de Vaarwens heerlijk rustig.
Even geduld voor de Wilhelminasluis door een tegenschutting, maar dan snel door. Om 12.45 liggen we vast bij het Jonge Schaap. Volledig aan lager wal vandaag. We zullen dus zeer zeker niet van de trossen losslaan.

Hanneke heeft de lunch al klaar en we besluiten eerst te lunchen voordat we een bezoek aan de molen brengen. En het smaakt weer uitstekend.
Na de lunch gaan vader Hans en dochter Esther samen met Thijs en Hanneke een bezoek aan de molen brengen. Ada besluit aan boord te blijven met Rinie en ondergetekende want het is gewoon echt niet fijn buiten. Na de afwas zitten we met z’n drieën aan tafel en horen we vol ongeloof het verhaal van Ada aan. Ongelofelijk hoe snel je leven helemaal op zijn kop kan staan. Daar wordt je elke keer weer helemaal stil van. Ada, ik bewonder je enorme kracht en veerkracht. Heel fijn dat je zo’n lieve man en dochter om je heen hebt.

Tja, en dan weg van lager wal. Daar hadden we toch wel 2 pogingen voor nodig vandaag. Linksom wilde niet dus dan maar rechtsom. De reis verliep verder voorspoedig en even voor 3 uur waren we weer op het Noordzeekanaal. Even rustig aan voor een duwcombinatie die door de wind een beetje slecht door de bocht kwam en daarna moest het gas er echt af anders leken we wel een speedboot met de wind recht van achteren.
Nog even kijken bij het Veronica schip bij de NDSM pont, want daar zijn toch wel hele goede herinneringen aan. Even na half 4 leggen we als een soort luchtballon aan langszij onze vaste ligplaats in de Amsterdam Marina. Einde van een zeer onstuimige maar mooie tocht.

Nadat Ada helemaal ingepakt is door Rinie en Thijs nog even een foto op de steiger en dan snel de ambulance in.
Ada, Hans en Ester wat zijn jullie fijne mensen en wat hebben jullie een liefdevolle onderlinge band. Wij wensen jullie heel veel sterkte toe de komende tijd.
Ada, we zijn blij dat we ondanks alles een glimlach op je gezicht zagen en dat jullie een mooie dag hadden samen. Dit was zeker ook te danken aan de goede zorgen en gezelligheid van Rinie en Thijs.
Was iedereen maar zo als jullie dan zou de wereld er een stuk beter voor staan.

Vaarwel Ada,
Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en boots Hanneke voor hun inzet.
Rinie en Thijs van de Stichting Ambulancewens voor jullie inzet, hulp aan boord en mooie verhalen.
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Ada 10a
Ada 12