Vaarwens 1279 op 29-12-2023

1279 Ria 12De laatste wens van 2023…
.
Nog een paar dagen en dan is 2023 voorbij. Vandaag maken we de laatste wens van een druk vaarjaar. Hekkensluiter is Ria (geb. 1956) lijdt aan ALS. Alles wordt haar stukje bij beetje ontnomen, zo ook het varen. Op de intake staat: “M'n schoonouders hebben een eigen boot. Hier hebben ze gelukkig afgelopen zomer nog even van kunnen genieten. Het zou geweldig zijn als zij dit zouden mogen meemaken. Varen is hun lust en hun leven♡!” Vandaag gaat Ria met haar gezin nog een keertje het water op.

Een prachtig verslag van dagschipper Frouk:

Vandaag, 29 december verwelkomen we Ria en haar man Wim, samen met hun zoons Gerard en Rob en de vier kleinkinderen, Lenn, Nomi, Jerre en Jade. De Vaarwens ligt er klaar voor, de boodschappen zijn aan boord en de koffie is gezet. Het is droog en we gaan er met elkaar een hele mooi dag van maken! De wind staat nog steeds stevig te blazen en tijdens het welkomstwoordje bij een eerste bakje koffie en lekkere chocomel of fristie voor de kleinkinderen besluiten we naar de Zaanse Schans te gaan. Wim en Ria zijn er met hun eigen motorboot afgelopen zomer nog langs gevaren…
.
Ria is haar spraak ontnomen door de ALS, ook voeding wordt op kunstmatige wijze toegediend, maar met haar stralende lach en glimmende ogen die plezier uitstralen, is Ria een vrouw, moeder en oma, waar allen dol op zijn en dat is wederzijds! Het werd al gauw knus en gezellig, de kuip met tent deed meer dienst als kleding en tassen opslag en iedereen schaarde zich gezellig om de tafel in de kajuit. Ria op de grote stuurstoel naast schipper Frouk, de anderen rond de tafel en zo scharrelden we richting Voorzaan.
.
We schutten samen met twee vrachtschepen naar binnen. Ria kwam ogen tekort en Frouk vertelde, waar nodig iets over de Zaanstreek en haar industrie en rijk verleden. De kleinkinderen waren helemaal druk en zoet met handwerkjes en “schone klei”. We passeerden de cacao fabrieken en Wim vertelde daar voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur regelmatig geweest te zijn. Toen de Zaanse Schans (een zelfstandig te verdedigen aarden verdedigingswerk, vaak in moerassige omgeving) in zicht kwam met aan de overzijde de Gortershoek met de historische huizen op hun oorspronkelijke plek hadden Gerda en Lyda de lunch reeds voorbereid.
.
We meerden af aan de lagerwal bij onze bekende houtzaagmolen “Het Jonge Schaap”. Nadat allen zich tegoed hadden gedaan aan de heerlijke lunch is ons gezelschap de wal op gegaan, heeft de molen bezocht en daarna nog even lekker de benen gestrekt en gehold. Ria nam even haar rust en heeft heerlijk onder een dekentje op de bank een uiltje geknapt.
Toen allen weer aan boord waren, konden we de terugtocht beginnen. Nog een selfie in de zwarte ramen van de Duyvis machinefabriek en nog even rustig de tijd om, al wachtend voor het spoor te genieten van een “goedjaarseind”.

1279 Ria 155Ria bleef stralen en genieten, zoveel duimpjes als zij vandaag heeft opgestoken!
.
De schutting verliep voorspoedig en er was belangstelling voor het schutten, de puntdeuren van de sluis en hoog en laag water. Ria bleef stralen en genieten, zoveel duimpjes als zij vandaag heeft opgestoken! Nog even een klein stukje langs de steiger van Koolen (‘zij zijn de rijke tak’) en ons vergapen aan de Athena die bij de Royal Huijsman voor de deur ligt voor een refit. De kleinkinderen hebben vervolgens beurtelings plaats genomen achter het roer en allen deden dat fantastisch want we zijn niet op de keien beland en ook niet midden op het vaarwater. Oma genoot en liet ons dat heel duidelijk blijken.
.
Terug in de marina kwam het onherroepelijke moment van afscheid wat duidelijk emoties opriep. Een ding weten we heel zeker: ALS heeft dan de spraak ontnomen, maar genieten kan Ria gelukkig wel en heeft dat vandaag ook gedaan. Een blik op de buienradar leerde ons dat enige spoed nodig was wilden we niet compleet verzopen bij de auto’s en terug aan boord komen. We hebben het gehaald en de familie zal het Kraanspoor nog niet af geweest zijn en wij nauwelijks aan boord, toen de vertrouwde bakken water weer uit de lucht vielen. Deze dag vol herinneringen nemen Ria en haar liefdevolle gezin mee naar 2024!
Vaarwel dappere Ria
Auteur Vaarwens / Frouk
Dagschipper Frouk en bemanning Gerda en Lyda voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag