Vaarwens 1311 op 29-04-2024

Een stralende dag1311 Jan 11

Al vroeg rinkelt de telefoon aan boord van de Vaarwens; Gerda, de echtgenote van onze gast van vandaag, vertelt dat ze er bijna zijn en met een minuut of tien aan boord zullen stappen. Snel ronden boots van de dag Marjon en dagschipper Frouk hun voorbereidende werkzaamheden af en geven de koffiepot een startsignaal.

Een mooi verslag van schipper Frouk:

Onze vaargast Jan brengt zijn gezin mee; zoon Jan-Willem en zoon Holbe-Kjeld en Ina met haar man Gert, de kinderen van Gerda haar zus, badend in het zonlicht stappen zij richting ons schip. “Welkom allemaal op deze stralende dag” en kom allen gauw gezellig aan boord, we hebben koffie en lekkers klaar! Dat was niet tegen dovemans oren en al snel is het lekker gezellig aan boord. Marjon doet een welkomstwoordje en Jan was duidelijk in zijn keuze; De Zaanse Schans, daar wil hij graag naartoe. Na een eerste bakkie, laten we alles wat we niet mee willen nemen op de steiger achter. Op naar een dag even vergeten, genieten en nieuwe herinneringen maken.

Ruim 60 jaar geleden ontmoetten Jan uit Groningen en Gerda uit noord Drenthe elkaar op een leraren opleiding en dat het niet bij die ontmoeting is gebleven, daar getuigt deze dag van. Ze verhuisden naar de Wieringermeer, Jan was leraar Geschiedenis en Nederlands aan het voortgezet onderwijs en ook als decaan was hij zeer betrokken bij zijn leerlingen. Gerda werd schoolhoofd en later betrokken bij het ROC. Toen Jan mocht gaan genieten van zijn pensioen kreeg hij te kampen met veel kwalen die wij niemand toewensen. Jan bestrijdt ze al 15 jaar maar inmiddels wordt hij er wel erg moe van. Gerda is een fulltime mantelzorger voor Jan, bijgestaan door hun beide zonen!

Vandaag zijn zij allemaal uit en hoeft er even niemand te zorgen! Wij verwennen hen met alles wat we kunnen en wij allen verdienen kennelijk deze stralende dag en zo glijden we de Zaan op, de sluis en de bruggen door en meren bij tijds af bij de ons zo vertrouwde houtzaagmolen “het Jonge Schaap”. Eindelijk “mocht Ina helpen de broodjes versieren en snijden! Na een mooi opgediende, door de Hema bereide lunch wandelt ons hele gezelschap naar de molen. De molenaars vertellen alles over het houtzagen en de molens. Dankbaar, vol nieuwe kennis komen zij weer aan boord. De nieuw opgedane indrukken worden gedeeld, Frouk vertelt nog wat over de taal van de molenwieken (er was in de tijd dat er honderden molens stonden nog geen mobieltje om te communiceren). Over de naam van de molen de “Bleke dood, de naam van gemaal “het Leven” en Zaandijk dat zich tussen “Leven en Dood bevindt”.

Jan zingt prachtig “Daar bij die molen”……….. en allen vallen hem bij. Ook vertelt Frouk over de cacaofabriek “de Moriaan” en hoe men aan die naam is gekomen. Gerda zet in met “Moriaantje zo zwart als roet ging uit wandelen zonder hoed, en de zon scheen op haar bolletje, daarom droeg zij een parasolletje”. De lijnen gaan los en we zetten koers richting sluis, maar niet nadat we nog selfies hebben gemaakt in de donkere spiegelramen op de hoek bij Duyvis Wiener, de fabriek die machines maakt voor o.a. de cacao industrie. Gelukkig hebben we nog een paar minuten voordat het spoortje draaide en kan nog volop genoten worden van het “Goed-jaars-eind” op de westelijke oever van de Zaan.

Wat hebben we een dankbare familie aan boord; alles wordt met zoveel liefde en dankbaarheid aanvaard; wat we vertellen, wat we aanbieden te eten of te drinken, er wordt volop genoten, geschreven met Kapitalen. Met de zoons hebben we gesprekken over zonnepanelen en provinciale waterhuishoudkundige zaken en over het bedienen van sluizen en bruggen in de provincie. Na de sluis draagt Frouk het roer over aan Holbe-Kjeld, die de Vaarwens keurig naar de Amsterdam Marina terugstuurt.

Eenmaal afgemeerd op onze ligplaats vraagt Jan ons allen bij elkaar en spreekt woorden van dank en hoe bijzonder deze dag is geweest. ’s Ochtends van huis vertrekken, aankomen in Amsterdam, hij wist dat hij ging varen en keek daar ook erg naar uit, maar had eigenlijk geen idee wat hij ervan mocht verwachten. Na een oprechte warme knuffel maken we nog een paar mooie foto’s met dit stralende weer en namen afscheid van deze prachtige familie. En zij bevestigen wat Marjon in haar welkomstwoordje voorspelde. Het is alsof we elkaar al jaren kennen en een week heerlijk met elkaar op vakantie zijn geweest!

Wij wensen Jan nog een mooie krachtige tijd, samen met je dierbare prachtige gezin, genietend van de herinneringen die we vandaag maakten!

Vaarwel Jan!

Auteur Vaarwens / Frouk

Dagschipper Frouk en bemanning Marjon voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag