Vaarwens 1312 op 30-04-2024

Even een dagje genieten van de rust en ontspanning op het water1312 Arno 10

Een mooi verslag van boots Lewi:

Onze vaargast is Arno (geb. 1963) uit Gorinchem die samen met familie; echtgenote Anja, hun zoon Anthony en Huub met zijn vrouw Lilian de vaardag komt beleven. Arno was voor zijn werk als monteur van rolluiken onderweg, toen hij bijna 18 jaar geleden een zwaar auto-ongeluk kreeg. Hij werd daarbij uit de auto is geslingerd, liep een hoge dwarslaesie op en moest maar liefst 2 maanden kunstmatig onder zeil gehouden worden. Hij kan alleen nog zijn hoofd bewegen. Ondanks zijn tegenslag is hij gelukkig een positief ingestelde persoon gebleven met gevoel voor humor. Hij heeft een hypermoderne rolstoel, die hij zelf met zijn kin kan bedienen. Na een paar recentelijke moeilijke weken met een beenwond, waardoor hij bedlegerig was, kan hij nu weer in zijn rolstoel zitten. Hij en zijn vrouw zijn na al die zorg wel toe aan een dagje van ontspanning.

Zijn vrouw zorgt voor hem en runt daarnaast een zorgorganisatie. Hun dochter kan er helaas niet bij zijn, maar is wel heel erg bezorgd over haar vader. Gelukkig kunnen we haar geruststellen dat vaders veilig aan boord is. Zoon Anthony heeft wel iets met het water. Hij heeft onder andere aan jetskiën gedaan, in een rubberboot gevaren en gaat vast in de toekomst nog zijn vaarbewijs halen. Arno en Anja hebben naast hun twee kinderen ook drie hele mooie kleinkinderen.

Na de ontvangst met koffie en slagroomsoesjes legt boots Lucas het een en ander uit over de Vaarwens en bespreken we de plannen voor vandaag. Aanvankelijk wordt er gedacht aan een tocht naar Pampus. Huub is daar vaak geweest voor zijn werk bij een bedrijf dat daar onder andere klim- en klauter evenementen organiseerde. Echter bij een vaart naar de Zaanse Schans zal er onderweg meer te zien zijn, daarom zetten we de koers uiteindelijk richting Zaandam.

De dag begint licht bewolkt, maar het wordt al gauw een stralende dag en is het ook heerlijk vertoeven voor op het bankje van het schip. Er is een klein oponthoud bij de brug in afwachting van een voorbijkomende trein. De reis naar de Zaanse Schans verloopt verder voorspoedig en we leggen aan bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. Aan de lunchtafel komen er heerlijke eet ideeën langs voor het feest in september, want dan zijn Arno en Anja 40 jaar getrouwd!

Enkele gasten gaan even aan wal bij de molen. Arno blijft aan boord, de rolstoel is niet geschikt voor een bezoek aan de molen. Na een rustige, ontspannen tocht zijn we weer terug in de haven van Amsterdam en nemen we afscheid.

Lieve Arno, Anja, Anthony, Huub en Lilian, wij hopen dat jullie net zoveel genoten hebben van deze dag als wij, blijf goed op elkaar en jezelf passen. En vast ook veel plezier in september.

Vaarwel Arno,

Auteur Vaarwens / Lewi

Dagschipper Niels en bootsen Lucas en Lewi voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Amsterdam Marina/Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam-Amstelland - Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels gesponsorde lunch
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Arno 102
Arno 103