Vaardagen 2007

Vaardag 004 op 23-04-2007

De allereerste kennismaking met ALS...Henk

We komen voor de allereerste keer in aanraking met de ziekte ALS. Henk was een vooraanstaand man en tijdens een lezing bleek zijn spraak te haperen. Enige tijd later viel categorisch alles uit en nu is hij volledig rolstoelgebonden.
De familie heeft hem verlaten en in een verpleeghuis gezet. Daar zit hij eenzaam zijn laatste dagen uit en velen hebben met hem te doen. Temeer als blijkt dat de kinderen alleen langskomen om hem te bestelen! Via de Dreamfoundation wordt de wens bij ons ingediend en we geven er erg graag gehoor aan. Vandaag was de vaarwens van onze onfortuinlijke gast en de vrijwilligers van de Dreamfoundation (Evert en Diana) maakten er een mooi verslag van, dat hieronder is geplaatst.

Vaarwel Henk
Auteur Vaarwens

WSV de Zuiderzee voor de ligplaats
Vrijwilliger Jan Brand voor zijn hulp

Het verslag van de Dreamfoundation
gemaakt door Evert Goverde en Diana:

Lieve ML8 maatjes,
Afgelopen Maandag hebben Diana en ik de droom van Henk van Namen doen uitkomen. Op Vrijdag de 13de hadden wij het intake-gesprek met Henk en Marian (de vrouw die de aanvraag had ingediend). In het begin was het even problematisch omdat Henk (die een ernstige spierziekte ALS heeft) niet meer kan praten. Toen wij echter over het varen met een boot begonnen zagen we hem heel enthousiast worden en lachen.Later kwam Marian er nog bij en was het vrij snel duidelijk dat Henk wilde varen! Met hulp van Ricky v.d. Dreamfoundation hebben we alles binnen een week alles geregeld, wat op zich al een geweldig gevoel was! We hebben contact gelegd met Evert en Inge die hun boot voor ongeveer 6 weken ter beschikking stellen voor mensen in de terminale fase. Tevens heeft Diana gratis busvervoer geregeld bij Transvision van Zoetermeer naar Amsterdam.  Maandag hebben we Henk en de 2 Dames die hem regelmatig opzoeken en ondersteunen (Marian en Mildred)in Zoetermeer opgehaald. Henk zat al klaar in een gewone rolstoel (i.v.m. het gewicht)en glom van alle kanten, nou dat kwam bij ons al behoorlijk binnen. Na wat kunst en vliegwerk aangekomen bij de haven in A'dam, alwaar we een hardhouten trap naar beneden moesten. Met hulp v.d. havenmeester en Evert v.d. boot hebben we Henk naar beneden gekregen en ook op de boot gekregen. Eenmaal aan boord werd het Henk even teveel en heeft hij zijn tranen de vrije loop gelaten. Vervolgens hebben we Henk naar binnen gedragen waar hij bij de stuurman kon zitten en Evert plus de Havenmeester hebben hem van alles over de boot verteld. We zijn eerst naar Almere-haven gevaren en hebben daar aangelegd en gezamenlijk de lunch genuttigd, super gezellig en lekker in het zonnetje. Inge had voor de catering gezorgd, alles tip-top voor mekaar. Vandaar uit zijn we naar Muiden gevaren en hebben het Muiderslot vanaf het water bekeken en ook de Groene Draak (boot v.d. Koninklijke familie) gezien.

Eenmaal uit de haven op het open water gaf Evert mij het sein om Henk z'n rolstoel vast te houden en gaf hij gas, nou met 2 motoren van ieder 500 PK is dat dus echt heftig en super kicken voor ons allemaal. Eenmaal terug in A'dam hebben we Henk weer de wal op gebracht en hebben we met elkaar op de dijk gezeten waar na ongeveer 15 minuten de bus kwam. Ook daar liet Henk zijn tranen de vrije loop en het afscheid van Evert, Inge, Jan de havenmeester en Joey de bordercollie viel zwaar. Wat een fantastische mensen met gigantische Harten op de juiste plaats!!!! Op de terugweg was het rustig in de bus en Henk viel af en toe van vermoeidheid in slaap. Bij het REC (tehuis waar Henk nu ± 2 weken woont) hebben we nog koffie gedronken en daarna afscheid genomen. Toen Diana en ik naar de uitgang liepen hadden we een brok in onze keel en beseften we wat een prachtige dag we hadden gehad en wat dit voor Henk betekent! Het gevoel is onbeschrijflijk, Warmte, Liefde, Vreugde, Verdriet, Respect en ook een voldaan gevoel. Deze ervaring is in ons hart gegraveerd en zullen we nooit vergeten, ook nu wordt ik weer door emotie bekropen. Wij willen alle betrokkenen van harte bedanken voor hun geweldige inzet, warmte en onbegrensde Liefde. Op de eerste plaats Marian en Mildred, de lieve schatten die Henk zijn leven nog enigszins draaglijk maken. (gaven ons nog bloemen voor de inzet, terwijl ze zelf 1000 bossen verdienen)! Evert en Inge van de Meander (het schip waar hun ook op wonen), hartverscheurend is hun passie en uitstraling. Zij hebben 14 maanden gewerkt om v.d. boot te maken wat het nu is. Lees het bouwverslag op de website www.meanderships.nl voor uitgebreide infomatie. Marlies Meesters, die in naam van Transvision de bus gratis ter beschikking had gesteld, echt fantastisch!

En natuurlijk ook Ricky v.d. Dreamfoundation die ons met raad en daad heeft bijgestaan ! Al deze fantastische lieve mensen willen wij bedanken voor de onvergetelijke dag die we met elkaar voor Henk hebben gerealiseerd zodat zijn Droom in vervulling kon gaan !!!!!
Echt Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper Gaaf !!! Heel veel Liefs van Evert en Diana

Henk van namen 23-4-07 1